Problemen met een lintzaag

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Sinds een jaar heb ik een tweedehands Flottjetlintzaag. Door allerlei oorzaken heb ik pas enige weken geleden geprobeerd dezaag te gaan gebruiken. Ik kocht een 1/4 inch en een 3/8 inch zaag, beide 6 tpivan Tuff saws. Bovenste wiel zo afgesteld dat de zaag over het midden van hetrubber loopt (dus op de top van de kroon) en de geleiding ingesteld. Degeleiding van de zaag bestaat zoals ook uit de foto’s blijkt, uit eenkogellagertje en twee in dit geval harde kunststof blokjes. Zo'n geleidesysteempjezit boven en onder de zaagtafel. Niks ongebruikelijks tot zover.

Er vielen me direct een paar dingen op:

Ten eerste:
Hoewel het lint over het midden van het bovenstewiel loopt, loopt het niet over het midden van de andere wielen. Het geldt voorzowel het 1/4 als 3/8 lint. Het lijkt me dat de wielen niet goed ten opzichtevan elkaar zijn uitgelijnd. Is dat erg? (Ik heb dit niet geverifieerd).

Ten tweede:
Het lint slingert. Van voor naar achter een kleinemm en van links naar rechts meer dan een mm. Zowel de 1/4 inch als het 3/8 inchlint vertonen dit verschijnsel.
De slingering is natuurlijk bijna helemaal weg tedrukken met het kogellagertje en de geleideblokjes maar dan loopt de zaag innullast natuurlijk niet vrij. Dat is toch niet de bedoeling?

Ten derde:
De instelbaarheid is nogal gebruikersonvriendelijk.Dat is zacht uitgedrukt. "Overal" zit zoveel speling op dat als je ereindelijk in bent geslaagd een instelling te veranderen (alles verplaatst zichschokkerig) het tijdens het vastdraaien weer verschuift. Ik erger me ermateloos aan. Het is ook heel lastig zo af te regelen dat je niet bij elke veranderingvan hoogteinstelling ook de rest bij moet regelen (jullie begrijpen wat ikbedoel denk ik).
Zijn er losse instel- en geleide-sets van eenuniverseel merk en betere kwaliteit dan dit "Ferm-niveau"?

Is er wel iets goed?
Ja hoor. De rubbers zijn niet verdroogd en vertonengeen slijtage volgens mij; er zit geen speling op de wiellagers; het zaagtprobleemloos 15 cm beuken (ik bedoel, de motor lijkt sterk genoeg), het maaktweinig lawaai en het is een mij heel goede passende kleine zaag die toch eenbehoorlijke breedte aan kan. Of het ook recht zaagt langs de geleiding, heb iknog niet ondervonden.

Tenslotte
Ik ben bereid er tijd in te stoppen. Lijkt me leukzelfs. Maar heb raad nodig. Wat moet ik aanpakken (of lijkt het"hopeloos"?)

01_Flottjet.jpg

Foto 1

02_Flottjet.jpg
Foto 2. Het linker wile wordt aangedreven.
03_Flottjet.jpg
Foto 3

04_Flottjet.jpg
Foto 4
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Kijk eens op youtube Band Saw Clinic with Alex Snodgrass, misschien heb je er wat aan ook al jouwe een 3 wieler
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zijn die grote geleidewielen te verstellen op de as zelf ? Ik bedoel om zo'n wiel naar voren of achteren te brengen, als die niet evenwijdig aan elkaar staan dan zwabbert de zaag van voor naar achter.
Het kogellagertje (foto 4) ziet eruit alsof deze decentraal gemonteerd is, is dit een rollager ter geleiding van de zaag ? Lijkt me in dat geval niet erg lekker meelopen waardoor de speling van links naar rechts te verklaren valt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Hoewel dit er vrij degelijk uitziet is mij verteld af te blijven van alle lintzagen met drie wielen. De reden hiervoor is mij nooit verteld en helaas kan ik het niet meer vragen.
 

tuoh

Oud hout
Flottjet is een degelijk merk, daar mag je best wat tijd aan besteden om de machine op punt te zetten. Het is een hobbymachine, de bediening en instelling van de machine vraagt dus wat meer gevoel van de bediener:p

Bij een machine met drie wielen is de loop van het lint wat wispelturiger, in die zin dat het lint niet op elk wiel op de zelfde plaats loopt, ik zou me daar niet druk over maken. Het slaan van het lint kan verschillende oorzaken hebben, scheef aaneengelast, speling op de wiellagers, een slag in één van de wielen, etc.. Als het verschijnsel zich voordoet bij meerdere linten ligt de oorzaak meer dan waarschijnlijk bij de machine zelf.
Laat de machine eens draaien met een ingespannen lint en met open deur, kan je zo zien welk wiel "wobbelt" of op een andere manier onrust veroorzaakt. Dat moet dan aangepakt worden.

Universele zaaggeleidingen voor deze kleine types ga je niet vinden, is ook niet nodig, de huidige zijn meer dan voldoende. Ik zou enkel de loopvlakken van de zijblokjes eens opnieuw haaks zagen.

Vermoedelijk zit de geleidestang van de zaaggeleiding niet mooi haaks op het blad, of loopt ie niet evenwijdig met het lint, bij het hoger of lager stellen moet alles dan nageregeld worden. Met wat beleid is die zitting van de stang vlot bij te werken met een platte vijl.

Het gaat wat tijd vragen om de machine te tunen, maar de basis is goed en dat scheelt al een slok op een borrel;)

Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zijn die grote geleidewielen te verstellen op de as zelf ? Ik bedoel om zo'n wiel naar voren of achteren te brengen, als die niet evenwijdig aan elkaar staan dan zwabbert de zaag van voor naar achter.
Het kogellagertje (foto 4) ziet eruit alsof deze decentraal gemonteerd is, is dit een rollager ter geleiding van de zaag ? Lijkt me in dat geval niet erg lekker meelopen waardoor de speling van links naar rechts te verklaren valt.


Wat je eerste opm betreft: Het bovenste van de drie wielen (en bij tweewielers het bovenste van de twee wielen :)) is bij mijn weten altijd zo ingericht dat de as van dat wiel een beetje gekanteld kan worden om het lint over midden te laten lopen. ( heeft ook te maken met recht zagen, maar laat ik niet afdwalen)

Wat het kogellagertje betreft: De bedoeling is dat zodra de zaag moet zagen het lint wordt tegengehouden door de buitenste ring van het kogellagertje. Dit is een gebruikelijke oplossing voor zover ik weet. Als de zaag niet zaagt (geen hout aangeboden krijgt om het zo maar te zeggen) raakt het lagertje de zaag net niet. Althans als het goed is ingesteld. Maar goed instellen, dwz met heel weinig vrijloop, lukt dus niet als -zoals bij mij - de zaag voor en achterwaarts slingert :)
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond Klaas0639,

Een kleine 2 jaar geleden heb ik via MP exact dezelfde machine aangeschaft. Dat was een gokje omdat de verkoper niet over een lint beschikte. Via Tuffsaws enkele linten besteld en de Flottjet werkt naar volle tevredenheid. Beresterk, rustige loop en relatief compact door de 3 wielen. De eigenaar van tuffsaws attendeerde mij erop dat een "driewieler" vanwege de vrij scherpe bochten door de kleine diameters van de wielen de zaaglinten niet te dik mogen zijn, op het oog (niet heel betrouwbaar natuurlijk) lijkt het lint mij vrij dik . Mogelijk is hier al rekening mee gehouden, maar als de linten wat te dik zijn voor de kleine wielen kan ik mij ook een onrustige loop voorstellen. Dit zal niet de belangrijkste reden zijn, maar draagt er misschien wel een beetje aan bij.
Heel veel plezier met de Flottjet.
Flott is enkele jaren geleden failliet gegaan en was een zeer gerenommeerd merk, Flottjet was de "budgetlijn". De machines worden nagenoeg ongewijzigd verkocht onder de naam "Kraeku" die de Flott-productie grotendeels heeft voortgezet, inclusief de service en onderdelenlevering.

Groet,

Balkensplinter
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Andre, grote dank voor je reactie en ben blij dat je de zaag niet af hoefde te branden :).
Ik vroeg mij af of deze machine mijn gevoel waard was :). Ik zal het zorgvuldig gaan onderzoeken en afregelen.

Heb nieuwe zagen besteld bij Tuff saw. Nu met resp 3 tpi en 3/4 tpi op aanraden van Ian. Die komen edd. Door een ongelukje had ik het 3/8 inch lint gebroken.


Zou een ongelijke verdeling van de dikte van de rubberband nog een rol kunnen spelen in het slingeren van de zaag? (bijv veroorzaakt door lang stil staan met een gespannen zaag. (Niet bij mij hoor :), maar bijv. bij de vorige eigenaar). En zou dat weer te repareren zijn zonder nieuw rubber te plaatsen? (heb al even bij de fabrikant geinformeerd: drie nieuwe rubbers 110 Euro :-(. Hoe dan ook dat slingeren zit me dwars.

Mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Balkensplinter.
Ha dat geeft moed. Blij te horen dat jij een goed werkende Flottjet hebt. Ik was er ook achter gekomen dat Kraeku de zaken waar neemt en heb juist contact met ze over rubbers. Onderdelen zijn inderdaad nog leverbaar.

Omdat jij dezelfde machine hebt heb ik een specifieke vraag voor je. Op mijn derde foto is een zwaluwstaartje te zien die niet wordt gebruikt. Er zit ook een klein ongebruikt tapgaatje naast. Ontbreekt hier iets?

mvg
klaas
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Beste Klaas,

Moest even naar de lintzaag om te kijken, maar zag eigenlijk geen verschil met je foto's. Eveneens een ongebruikt tapgaatje. Mogelijk om een beschermkapje te monteren, de zaag is volgens mij ook geschikt voor metaal met de juiste linten. Heb nog even de dikte opgemeten en het 6tpi lint heeft een dikte van 0,6 mm. Is rekening gehouden met de kleine diameter van de 3 wielen?

Groet,

Balkensplinter
 

tuoh

Oud hout
..............

Zou een ongelijke verdeling van de dikte van de rubberband nog een rol kunnen spelen in het slingeren van de zaag? (bijv veroorzaakt door lang stil staan met een gespannen zaag. (Niet bij mij hoor :), maar bijv. bij de vorige eigenaar). En zou dat weer te repareren zijn zonder nieuw rubber te plaatsen? (heb al even bij de fabrikant geinformeerd: drie nieuwe rubbers 110 Euro :-(. Hoe dan ook dat slingeren zit me dwars.

Mvg
Klaas

Dat is een mogelijkheid, geen grote maar het kan, hangt af van de hardheid van het rubber. Indien dit toch het geval mocht zijn kan je de opp. vermoedelijk wel afdraaien, als het rubber dik genoeg is tenminste. Als je kan beschikken over een simpele meetklok is het snel te controleren of wiel en rubber mooi rond lopen.
In dit verband is het altijd aan te bevelen om na de werken het zaaglint te ontspannen.

Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ gpf. Dank voor de verwijzing naar het filmpje. Een paar heel interessante tips die haaks staan op wat ik meende te weten. Heel nuttig.


@ balkensplinter
Dank voor je inspectietocht naar je werkplaats. Ik meen me te herinneren dat Kraeku ook linten voor metaal voor deze zaag heeft.

Wat de dikte van het lint betreft: De 3/8 die ik gebruikte (is die op de foto), leek mij ook wel wat dik. Ian van Tuffsaws dacht dat het ws wel kon, maar had wel enige twijfel. Het kostte geen moeite de zaag voldoende te spannen.. Maar dat zegt misschien niks.

Zal morgen mijn zagen eens meten (mijn werkplaatsje is niet aan huis).

mvg
klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Andre, klokje heb ik. Ik denk dat er voldoende rubber op zit. Denk je dat het goed mogelijk is, ik bedoel: zonder al te veel risico, om de wielen er evt af te halen?. Ben niet echt een kluns en tamelijk voorzichtig :). Waar moet ik op letten ? (Ik heb er eigenlijk wel zin in :)).

mvg
klaas
 

tuoh

Oud hout
Hallo Klaas, de wielen eraf halen gewoon voor de leute zou ik toch niet adviseren:p Maar als uit de metingen blijkt dat er moet ingegrepen worden dan word het andere koek, dan moeten de wielen gedemonteerd worden.

Iedereen die een beetje handig is, er de tijd voor neemt en zorgvuldig werkt gaat de klus zeker kunnen klaren. Belangrijkste is om tijdens het demonteren niks te "mollen" door het gebruik van niet gepast gereedschap. Alvorens de wielen te verwijderen zet je best een teken op wiel en as om nadien de wielen in dezelfde positie terug te kunnen monteren (balans)
Kan ook zijn dat er spiebanen gefreesd zijn, dan is er geen probleem natuurlijk.
Het zou kunnen dat je de wielen wat moet opwarmen om ze van de as te krijgen, soms is kruipolie alleen voldoende, dat ondervind je wel tijdens de klus. Als de wielen toch moeten gedemonteerd worden zou ik ook de lagers eens grondig inspecteren, en zelfs overwegen om die dingen sowieso te vernieuwen, kosten toch bijna niks.

Succes met de mogelijke klus.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Nee. Ik doe het niet omdat het leuk is :). Maar als me blijkt dat het moet om het goed te krijgen lijkt het me een boeiende (dus leuke) sleutelklus. Het zit dus wel goed met de volgorde :).

Ik zal voorzichtig zijn ( zit in mijn aard). Maar eerst eens goed uitzoeken wat er evt mis is.

Volgens het filmpje waar gpf (dank gpf) me hierboven op attendeerde moet het dal van de tanden over het midden lopen van de kroon vh bovenste wiel. (Ik had zo afgeregeld dat midden van de zaag over midden van het bovenste wiel loopt). Dat zal ik eerst veranderen zodra mijn zagen van Tuffsaw binnen zijn.
Ook hoorde ik op het filmpe dat het niet erg is als de zaag dan niet over midden loopt van de andere wielen. Poeh, dat is een geruststelling.

Maar Tuoh, de wat klungelige uitvoering van de instellingsmechaniekje stoort me wel hoor :).

mvg
klaas
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Moeilijk om op afstand hier een oordeel over te geven, maar:

De spanblokken lijken niet in lijn te staan met het lint.
Het rechter blok lijkt te ver naar links te staan.
En het linker blok lijkt een vrijloop te hebben.


De achter rol ziet er uit als versleten?
Hij lijkt naar beneden te hangen?
Rolt deze netje mee? Of kun je hem flink bewegen ten opzichte van de as?
Is de as waar de duwrol op zit ook redelijk naar voren te stellen of naar achteren?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zweihaak, ja dat lijkt wel het geval, maar de foto is genomen bij een ongespannen zaag, waardoor hij een beetje naar rechts uitbuikt. Je ziet dat uitbuiken ook op de tweede foto. Verklaart dat het?

Het kogellagertje loopt mooi mee als het lint het raakt (als er gezaagd wordt) en heeft geen speling. Misschien vertekening door schaduwwerking?

Een van de weinige dingen die soepel in zijn te stellen zijn, is het naar voren en achter stellen van het kogellagertje van het geleidingsmechaniekje dat boven de zaagtafel zit. Het mechaniekje onder de tafel is eigenlijk alleen bereikbaar als de tafel verwijderd is. Maar dat is bij veel zagen zo geloof ik.


Oh, maar dat bedoel je niet met duwrol. Denk ik. Wat bedoel je daar wel mee? :)
mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Foto 4, wiel achter het lint.

Maar er valt me iets anders op, de zaag geleiding is dat wel de origineele?

Onder de tafel zit daar nog een bevestiging voor een lint geleider?

Het lijkt net of een deel verwisseld is?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als dit dezelfde machine is, dan ziet dit er anders uit.
De geleiding onder en boven te tafel.

(maar een slecht lint kan ook een heleboel rare dingen doen)

Boven de tafel:
flotjet boven tafel geleiding.jpg

Onder de tafel:
flotjet onder tafel geleiding.jpg

Zoals ik dit dus zie is, dat jouw lintzaag de geleiding van onder de tafel boven de tafel heeft zitten.
Of zie ik dat verkeerd?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.