Houtbewerken

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Heb ik ook gezien, die mannen van de keuringsdienst , altijd lachen geblazen! Wat ik nog beter vind, maar nu even niks meer van hoor is Wouter Klootwijk, aan zee en met z'n wilde keuken, genieten...
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Casper, hoe diep is die iep ingezaagd aan de kopse kant?

Niet gezaagd! Door de lijn langs te gaan met de wig steeds harder en dieper, maak je de vezel los waar je wil dat de stam moet splijten. als je dat goed doet en je vervolgens de twee wiggen er helemaal in gat slaan zal de rest van de lijn precies zoals je hem hebt uitgezet insplijten. als er geen noesten zijn natuurlijk. dit is zovieso een techniek die enkel met a kwaliteit hout kan gebeuren. Je zoekt er de stam op uit, de bast verraad hoe de boom er van binnen uit ziet, je weet het echter nooit zeker, de ene boom is de andere niet. sommige openen als een boek en anderen zijn zo taai als je schoonmoeder ofzo...valt bij mij wel mee eigenlijk...effin...

Iepen splijt verbazingwekkend goed en heel erg gecontroleerd
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Casper,

Bedankt voor de filmpjes. Ik heb met bewondering zitten kijken.
Naar je manier van werken en naar je werkplaats. Echt ambachtelijk.

Bij het eerste filmpje dacht ik nog: dat zou zo in het zwart/wit kunnen. Maar toen nam je je telefoon op. hahahaha

Wat gaat het uiteindelijk worden?

Groeten, Raymond
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
Niet gezaagd! Door de lijn langs te gaan met de wig steeds harder en dieper, maak je de vezel los waar je wil dat de stam moet splijten. als je dat goed doet en je vervolgens de twee wiggen er helemaal in gat slaan zal de rest van de lijn precies zoals je hem hebt uitgezet insplijten. als er geen noesten zijn natuurlijk. dit is zovieso een techniek die enkel met a kwaliteit hout kan gebeuren. Je zoekt er de stam op uit, de bast verraad hoe de boom er van binnen uit ziet, je weet het echter nooit zeker, de ene boom is de andere niet. sommige openen als een boek en anderen zijn zo taai als je schoonmoeder ofzo...valt bij mij wel mee eigenlijk...effin...

Iepen splijt verbazingwekkend goed en heel erg gecontroleerd


Dank je voor de toelichting. Ik meende op de video een zaagsnede te zien vandaar de vraag, maar dat was dus al het eerste begin van het splijten enkel door de wiggen. Gebruik je ook wel een gedraaide wiggen om sneller te kunnen splijten?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Heb ik ook gezien, die mannen van de keuringsdienst , altijd lachen geblazen! Wat ik nog beter vind, maar nu even niks meer van hoor is Wouter Klootwijk, aan zee en met z'n wilde keuken, genieten...


Ja ik vind KLootwijk ook nog mooier, maar dat is meer een kunstgreep. Keuringsdienst zet echt zoden aan de dijk voor een breed publiek, hun houding is erg proffesioneel. Bovendien ben ik verlieft op Marijn Frank. Gelukkig mag het van mijn vriendin als ik het beeldscherm met rust laat en niet te vaak over haar praat
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dank je voor de toelichting. Ik meende op de video een zaagsnede te zien vandaar de vraag, maar dat was dus al het eerste begin van het splijten enkel door de wiggen. Gebruik je ook wel een gedraaide wiggen om sneller te kunnen splijten?

Wat zijn gedraaide wiggen...?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.

Die ken ik uit het oosten van (het voormalige) Tjecho-Slowakije, maar dan van staal ipv aluminium. Was daar een huishoudartikel voor het splijten van stammetjes tot ongeveer 20 cm dik, 30 a 40 cm lang, voor brandhout. Werkt als een zonnetje, de wig heeft een enorm splijtend vermogen door het draaien. Mooi spul!

Er werd met een gewone bosbijl een flinke tik gegeven op de kop van een stammetje. De wig werd daar met een tikje in vastgezet waarna twee a drie meppen met de bijl voldoende waren om zelfs stammetjes met smerige noesten te splijten. Het vereist relatief weinig inspanning. Of ze in het formaat te koop zijn wat je nodig hebt voor de Iep in het filmje? Geen idee.

Groet, Rob.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wat leuk om te zien. Het splijten van de stam terwijl de vogeltjes fluiten brengt me zo weer terug naar de scoutskampen van vroeger. Heerlijk. En wat een mooie werkplaats. Het is vast heerlijk werken met zoveel daglicht.
Ik ben in elk geval heel benieuwd naar de stoelen. Hopelijk snel meer :)
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
ben benieuwd naar je bevindingen, ik heb zo nog nooit gebruikt.
Zal er ook niet snel van komen, ik gebruik wiggen enkel bij het vellen van bomen en daar lijkt me de draaiing niet handig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.