voor houtdraaiers

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Voor wie net met houtdraaien begint en zenuwachtig wat van z'n skew.... hier een nieuw instructiefilmpje van één van de aardigste houtdraaiers!
zoals te doen gebruikelijk weer goed in beeld gebracht en duidelijk uitgelegd...

[video]http://www.finewoodworking.com/woodturning/video/understanding-woodturning-catches.aspx?&lookup=auto&V18&V19&V20&V21&V22&V23&V24&V25&V26&V53&V54&Taun_Per_Flag=true&utm_source=email&utm_medium=eletter&utm_content=fw_eletter&utm_campaign=fine-woodworking-eletter[/video]
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Had hem al gezien. Visueel is het duidelijk, en de instructies om happers te vermijden ook, maar zijn (mechanische) uitleg over waarom een happer precies optreedt is volgens mij niet helemaal correct. Het heeft meer met aangrijpingspunten en richtingen van krachten (en positieve feedback) te maken dan met ondersteuning. Maar dat is een detail...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Volgens mij is dat precies wat hij zegt hoor, Henk. In een correcte beitelpositie wordt de beitel ondersteund door de steun. De kracht van het hout wordt dan via de beitel rechtstreeks op de steun overgebracht. Is je beitelpositie niet correct en is er ruimte dan kan dat niet. Dan zijn er twee mogelijkheden: iets anders neemt de kracht en het moment op (je handen zijn daarvoor het eerst aangewezen), of er gaat iets bewegen. Het lukt je qua kracht moeilijk en qua reactiesnelheid zéker niet om de kracht te leveren. Ergo: je beitel gaat bewegen. Dat is de happer.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Er wordt mij nu heel wat duidelijk.
Ik was al van plan om ergens les te gaan nemen, maar nu zeker.
Eerst even sparen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.