Walhalla voor de liefhebber.

tuoh

Oud hout
Deze week een bezoekje gebracht aan een privémuseum volgestouwd met allerlei houtbewerkingsgereedschappen, zeer oude machines, bouwbeslag, interessante bouwelementen (ramen en deuren) kasten, etc.

De stichter-verzamelaar en nu conservator is een vierde generatie houtbewerker die na zijn actieve carrière een zinvolle bezigheid zocht:p De basis van de collectie bestaat uit het diverse alaam dat door de verschillende generaties van de familie is gebezigd tijdens hun beroepsloopbaan. De hele collectie word tentoongesteld in een mooi gerestaureerd pand in het centrum van Izegem.
Het museum is enkel te bezoeken op afspraak, maar dan krijg je een rondleiding door de man zelf. De gegidste tour duurt gemiddeld 1,5uur, ik heb er samen met de man 4uur over gedaan:D Binnen enige tijd doe ik het bezoek nog wel eens dunnetjes over:p

Alle objecten werden en worden door de man en zijn eega terug in topconditie gebracht. of het nu gaat om sterk verroest gereedschap, mishandelde bouwelementen, volgekliederde kasten, etc, maakt niet uit, alles ziet er terug perfect uit. Daar is al een titanenwerk uitgevoerd, met wat er nu nog in de reserve steekt kan je nog twee musea volstouwen:D

Een heel bijzonder item is een tafel met een massief blad uit Bubinga, 60mm dik, 1500mm breed x 4000mm lengte en uit één stuk zonder één foutje:cool::cool::cool:
Van dezelfde stam ligt er een wortelknol met een gewicht van een dikke 1800kg. De betreffende boom moet minstens 300 jaar oud geweest zijn, een ongelooflijk stuk hout.

Bijgaand nog een paar foto's, het merendeel van de tijd heb ik er gewoon niet aan gedacht om foto's te nemen.

Een prachtige kast uit Noten
CIMG3866.jpg

Met een interessante inhoud
CIMG3862.jpg

een heel klein deeltje van de collectie
CIMG3894.jpg

Draaibank
CIMG3904.jpg

De man zijn eerste werkbankje, door zijn vader vervaardigd, minimum 60jaar oud.
Inclusief op maat vervaardigde bankhaken (2 stuks)
CIMG3911.jpg

De naam van dit fascinerend museum: "Den temmerman en z'n aloam"

Pierre Vangroenweghe
Onze-Lieve-Vrouwestraat 12
8870 Izegem

Tel: 051/30 76 98
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
NOU , een uitje is ook best een leuk plan. Ik ga mee :p
Er kunnen mensen mee rijden omgeving 010

even gekeken is ongeveer 2 uur rijden :p
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Datum prikken dan maar? Lijkt me leuk. Weekend 29/30 maart zou ik kunnen.

Ik rij gratis, kan drie man meenemen vanuit omgeving Zoetermeer. Roept u maar! André, ben je een goeie reisleider :rolleyes: ?

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Klinkt goed een wortelknol van 1800 kg. Hoeveel pennen zou ik hiervan kunnen maken. Ik heb er wel oren naar om een bezoekje te brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.