Een probeerdoosje

WR1944

Oud hout
Vorig jaar is onze moerbeiboom omgezaagd. Van de stam en de dikste takken heb ik het hout in stukken van 30 tot 40 cm achtergehouden. Ik heb nog geen idee waarvoor ik het allemaal ga gebruiken. Voorlopig ligt het onder een dekzeil achter in de tuin. Zodra de sneeuw weg is en de temperatuur wat aangenamer wordt ga ik de dikste brokken klieven en proberen te drogen. Ik heb al een paar stukken in huis gehaald en laten drogen. Die stukken heb ik ook gekloofd en de bruikbaarste stukken enigszins gevlakt. Toen het hout naar mijn gevoel aardig droog was heb ik het vlak geschaafd en met de nieuwe vandiktebank op dikte gebracht. Als test besloot ik een klein doosje te maken.

P1011688q.jpg
Een verzameling plankjes op dikte gebracht.

P1011689q.jpg
Nadat ik de globale maten van het doosje had bepaald aan de hand van het beschikbare hout heb ik alles op maat gezaagd.

P1011690q.jpg
Er moesten zwaluwstaarten in komen. Dus als een speer naar Woodcraft en twee dovetail markers (1:6 en 1:8) gekocht. Maar alles was zo klein dat ik de buitenste lijntjes niet goed kon aftekenen. Dus van een stukje aluminium hoeklijn zelf maar een mal gemaakt met de schuine zijden naar buiten.

P1011691q.jpg
Het is inderdaad priegelwerk en met mijn niet al te vaste hand is het resultaat vrij ribbelig.

P1011692q.jpg
Vervolgens de afvalstukjes uit gehakt. Nog steeds flink gepriegel.

P1011693q.jpg
Het aftekenen van de pennen. De truc met het blokje komt uit Fine Woodworking.

P1011694q.jpg
P1011695q.jpg
De pennen zijn gestoken. Alles zit aardig haaks maar de zwaluwstaarten zijn niet erg strak. Mede door het dunne materiaal wordt elke afwijking flink uitvergroot.

P1011702q.jpg
Met een 3 mm beitel en een geleiding had ik eerst een groefje gestoken. Met de router plane heb ik het verder verdiept.

P1011703q.jpg
De bodem en het deksel zijn van een groef rondom voorzien.

Na 10 foto's moet ik hieronder verder.
 

WR1944

Oud hout
De bovenkant van de deksel kreeg een profieltje ingefreesd.

Er is iets mis gegaan met het uploaden vandaar het wat vreemde aanzicht.

Ik overweeg om het af te werken met Danish oil. Nu we toch aan het proberen zijn kan dit er ook nog wel bij.
 

Bijlagen

  • P1011709q.jpg
    P1011709q.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 515
  • P1011707q.jpg
    P1011707q.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 510
  • P1011706q.jpg
    P1011706q.jpg
    76,1 KB · Weergaven: 515
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je verbindingen gelijmt zijn valt het meestal mee. Mooie grondschaaf ( routerplane) deze staat nog op mijn verlanglijstje. Dit is een leuke oefening. Hoe vaker je zwaluwstaarten maakt hoe makkelijker het gaat. Kijk een volgende keer eens naar andere verhoudingen voor je doosje. Ik vind de grootste staart niet de juiste verhouding hebben. Met dit laatste heb ik zelf ook vaak problemen. Succes.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb inderdaad overwogen om een smallere staart er tussen te plaatsen maar op een proefstukje zat ik teveel op de vierkante millimeter te knoeien en zag het resultaat er niet uit. Daar heb je micro-chirurgie voor nodig.

Zodra de sneeuw uit de tuin is haal ik weer een paar stronken naar binnen om te drogen en ga ik kijken of ik meer doosjes kan maken. Maar dan wel meer machinaal en in een kleine serie productie.

Moerbeihout ziet er mooi uit en het werkt prettig als je maar geen hout treft dat te dicht aan de buitenkant heeft gezeten. Dat wordt bros en wat korrelig.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Tja en nu .................... >> TAADAAAAA Meubelmakerskistje I toch ;) (eventueel gevolgd door II )


(blijf het proberen )
 

WR1944

Oud hout
Tja en nu .................... >> TAADAAAAA Meubelmakerskistje I toch ;) (eventueel gevolgd door II )


(blijf het proberen )

Zoals ik het begrepen heb is het de bedoeling om allerhande houtverbindingen in één project te krijgen. Omdat ik geen behoefte heb aan een dergelijke kist maar die verbindingen wel leuk vind om te doen wacht ik op een project waar ik het op los kan laten. Maar voorlopig hebben andere zaken voorrang. Vanmiddag ga ik de eerste stapel hout aanschaffen voor een bureau.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Kistje I is de kist met de zwaluwstaartverbinding in tegenstelling tot kistje II(pen en gat en halfhoutverbindingen) maar misschien is het een leuk idee om dat beitelbakje van Roeland te maken . zitten ook zwaluwstaartjes in .
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4051-Beitelbakje&highlight=beitelbakje
37657=7699-IMGP2069.JPG
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
En zo is René er weer in geslaagd om mijn project lijstje te raden :D Het beitelbakje vind ik zo leuk en het lijkt me ook gewoon verdomd handig, dat wil ik absoluut eens maken. Het zal echter nog niet meteen zijn, eerst staan er nog andere projectjes gepland.

@WR: Leuk om te zien dat je meer en meer handgereedschap gebruikt, met jouw inventiviteit gaan we hier nog leuke dingen zien denk ik. Ik kijk alvast uit naar het volgende project.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Klink misschien belerend, maar is niet zo bedoeld, meer een tip.
Probeer tijdens de volgende keer met afkrassen geen plekken te raken waar je geen bewerking doet, dan heb je nadien niet z'on doorlopende lijn op je werkstuk staan.
Dus alleen krassen op de plek waar de verbinding komt.
Of nadien een paar streken met een zoetschaaf over heen halen zodat je die kraslijn weg haalt.
 

WR1944

Oud hout
@Zweihaak, alle opmerkingen zijn welkom. Ik ga nog even met een schuurpapiertje over het geheel. Ik heb danish oil gekocht en in m'n lekenonschuld dacht ik dat er maar één soort bestond. Dus pakte ik natuurlijk iets verkeerds, danish oil in noten kleur. Maar misschien ga ik het voor m'n bureau gebruiken dat op het punt van beginnen staat. Maar ik zal in het vervolg wat voorzichtiger met de kruismaat. Maar dat was m'n nieuwe electronische en die moet natuurlijk wel z'n kilometers maken. ;)
 
A

Athanor

Guest
Klink misschien belerend, maar is niet zo bedoeld, meer een tip.
Probeer tijdens de volgende keer met afkrassen geen plekken te raken waar je geen bewerking doet, dan heb je nadien niet z'on doorlopende lijn op je werkstuk staan.
Dus alleen krassen op de plek waar de verbinding komt.
Of nadien een paar streken met een zoetschaaf over heen halen zodat je die kraslijn weg haalt.

Dat was ook mijn gedachte toen ik 10 jaar gleden Fine Woodworking begon te lezen, omdat ik daar vaak foto's in zag staan waarbij die lijntjes nog op de afgewerkte werkstukken stonden. Inmiddels heb ik wel begrepen dat dit een keuze kan zijn die je maakt. Soms behoren de lijntjes tot het "design" van het meubel en kan het uitdrukking geven aan authentiek handgemaakt werk...... Bij werk van een zwaluwstaartmal hoef je nl. geen lijntjes te trekken;);)



Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.