Van restjes tot tijdschriftenhouder

WR1944

Oud hout
Ik ben erg moeilijk met het weggooien van de restjes hout. Dat zal wel komen door mijn direct-na-de-oorlogse-opbouw-syndroom. Toen had je niks en kon je van alles dat je vond alles maken dat je nodig had. Vindingrijkheid was toen een belangrijke karaktereigenschap. Het gevolg is dat ik dozen en hoeken vol heb met de restjes van m'n projecten. Toen was het: ik heb iets nodig en waar kan ik het uit maken. Nu is het: ik heb restjes en wat kan ik er van maken.
Ik heb al drie exemplaren van Fine Woodworking ontvangen en ik was aan het rondkijken naar een handige manier om de tijdschriften op te bergen. Die tijdschriftenhouders die ik in Nederland gebruikte zag ik niet bij de locale "HEMA", in mijn geval Kmart. Dus waarom niet zelf maken uit afval?

Even globaal de maat van de tijdschriften genomen, schetsje gemaakt, in de restjes gegrabbelt en de zaagtafel afgesteld. De zijschotten zijn uit 1/4" multiplex en de bodem, achter- en voorkant uit 1/2" ply. Eerst wat stroken uit 1/2" ply gezaagd van 110 breed. Stukken op lengte gezaagd voor zes houders. Toen stroken 1/4" ply gezaagd op 265 breed. Door de schuine kant kunnen ze genest worden zodat je weinig afval van het afval overhoudt.

P1011698q.jpg

Even een schuurpapiertje langs het eerste setje om te zien hoe het samengesteld uitpakt. Eerst de 1/2" ply stukken samengelijmd en met de klem vastgezet. Daarna de zijkanten er op gelijmd. Met wat kleine nageltjes alles gefixeerd en de eerste houder was een feit. Ik was redelijk tevreden over het resultaat en nu gaan de overige vijf samengesteld worden.

P1011699q.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb de rest ook maar gelijk gedaan. M'n vrouw merkte op dat je die dingen ook kon kopen, maar dan in karton. Haar ontging de symbolische waarde van een houtbewerkingstijdschrift opbergen in een houten houder. Ik denk dat ik er stiekem ook andere tijdschriften in ga bewaren, ruimte zat. En als ik toch tekort kom: genoeg restjes.

P1011700q.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nice, ik voel ook een tijdschriftenhouder-houder aankomen ;) Ik zie een elektrische tacker liggen en heb er wel eens over gedacht zoiets aan te schaffen, werkt dat een beetje goed ? Hoeveel kracht hebben die dingen, kun je daar ook grotere nagels mee schieten ?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Waaarom niet vingergelast? Heb je gelijk leuke IKEA kloontjes gemaakt, ik haal die dingen altijd bij IKEA kan ik niet tegen aan klussen ;) Maar alle gekheid op een stokje. Vingerlassen trek je los bij een volle bak, zwaluwstaarten zou beter zijn
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Tja, met die 'stiekem' rijzen er natuurlijk heel wat vragen :)
Vind het trouwens een mooi projectje al was het alleen al maar omwille van het afval vriendelijk karakter ervan. Mooi gedaan!
 

WR1944

Oud hout
...... Ik zie een elektrische tacker liggen en heb er wel eens over gedacht zoiets aan te schaffen, werkt dat een beetje goed ? Hoeveel kracht hebben die dingen, kun je daar ook grotere nagels mee schieten ?

Die tacker heb ik eigenlijk aangeschaft voor de nieten. Maar dat je er kleine nageltjes mee kunt verschieten is natuurlijk mooi meegenomen. De maximale lengte van een nageltje is 15 mm en dat is voor 5 tot 6 mm plaatmateriaal net genoeg. Omdat er nieten mee worden verschoten houdt tevens in dat er met een brede stempel op de nietjes wordt geslagen. Bij het verwerken van nagels zie je dan die afdruk in het hout als je de tacker iets naar links laat hellen. En enkele keer heb ik een weigeraar of een dubbele nagel maar met een beetje smeermiddel is dat te verhelpen. Afhankelijk van de hardheid van het hout en/of de stabiliteit van de ondergrond moet je soms de nageltjes met een hamertje wat dieper slaan. Over het geheel ben ik redelijk tevreden en gebruik ik liever de tacker dan dat ik met die kleine spijkertjes op m'n vingers timmer.
In Holland had ik een Bosch tacker en die vond ik iets prettiger werken.

Voor het geval er bedenkelijke zaken aan mij worden toegeschreven; stiekem andere tijdschriften er in opbergen betekend in dit geval niet houtgerelateerde tijdschriften. Die suggestieve insinuaties had ik van serieuze houtbewerkers niet verwacht. ;)
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
naoorlogse? Ff voor mijn beeldvorming... van welk bouwjaar was de eerste auto die jij zag rondrijden ???
 

WR1944

Oud hout
naoorlogse? Ff voor mijn beeldvorming... van welk bouwjaar was de eerste auto die jij zag rondrijden ???

Mijn bouwjaar zit in m'n nick name verwerkt. En ik herinner me vooral jeeps en Engelse legervrachtwagens in het straatbeeld. De eerste auto die me bewust bijgebleven is was een Citroen traction avant van m'n oom van voor de oorlog. Een tweede was de Austin uit ongeveer 1950 van de kruidenier op de hoek. Het mooiste vond ik de richtingaanwijzers die uit de deurstijl floepte tussen de voor- en achterdeur. Alle klanten mochten één voor één een blokje om meerijden, zo trots was hij op z'n aanwinst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.