Nieuw kozijn maken

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik heb het forum al aardig doorgezocht (geloof ik) maar ik kom eigenlijk geen goede samenvatting tegen van wat wel, en vooral wat niet te doen bij het maken van een nieuw kozijn. Het kozijn op bijgevoegde foto moet nodig worden vervangen, en met de nieuwe werkplaats nagenoeg volledig op oorlogssterkte leek me dat een mooie klus. Het betreft dus een kozijn zonder open draaiende delen; niet echt heel spannend misschien maar aangezien dit voor mij de eerste keer is zou ik graag leren van jullie ervaringen.
Alle tips zijn welkom !DSC_0065.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Moet je om één of andere reden exact hetzelfde namaken? Close ups van de hoeken binnen en buiten zouden moeten helpen om te identificeren hoe deze gemaakt is. Het feit dat deze vast is maakt het al veel eenvoudiger in ieder geval. Dubbel glas?
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Moet je om één of andere reden exact hetzelfde namaken? Close ups van de hoeken binnen en buiten zouden moeten helpen om te identificeren hoe deze gemaakt is. Het feit dat deze vast is maakt het al veel eenvoudiger in ieder geval. Dubbel glas?

Ik zit niet aan 'exact' dezelfde maten vast; tenminste niet voor de indeling van de 4 ramen. De buitenmaten moeten uiteraard wel gelijk blijven. En ja, er zit al dubbel glas in, maar dat is redelijk 'op leeftijd' dus dat ga ik gelijk vervangen. Het stuk rechtsonder is een aantal jaren geleden al eens bijgewerkt, en het lijkt er op dat dit een heel simpele constructie is geweest (zonder pennen). Momenteel is het van grenen maar dat wil ik vervangen door meranti.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Is het een monument?

ik zou, indien dat mag, in elk geval kiezen voor één grote ruit in plaats van die 4 aparte ruitjes in dat kozijn. Véél meer licht en beter zicht naar buiten.

just my 2 cents ;-)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Een hele ruit is mijn inziens ten opzichte vgan de bouw niet esthetisch. Het lastigste om te maken is de onderdorpel van het kozijn vanwege de schuinte die erin moet komen vanwege afwatering. Vergeet ook niet de afdruppel goot onder de onderdorpel.

Als het mogelijk is zou ik met slisverbindingen werken voor het kader en pengat verbindingen voor de tussen staanders en liggers. Werken met losse pennen kan ook maar die zijn veel gevoeliger voor inwateren.

Daarnaast hoeft grenen helemaal niet onder te doen voor meranti. Het belangrijkste is een goed verfsysteem, bij een slecht verfssyteem is ook meranti snel weg. En bij een goed verfsysteem is grenen net zo duurzaam als hardhout.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
@ Maarten: ik denk wel dat ik de 4 ruiten aanhou, aangezien dat bij nog een paar vensters zo is ingedeeld; verder heb je volkomen gelijk; hoe minder hout hoe meer licht, en in een boerderij als deze is ieder beetje licht welkom (lage daklijn zoals je ziet)

@ Zuma: dank voor je tips, ga daar zeker gebruik van maken. Vwb grenen vs meranti: de enige reden dat het meranti wordt is dat ik daar relatief gemakkelijk (en voordelig) aan kan komen; het gaat dan om het zgn gelamineerde meranti wat tegenwoordig veel gebruikt wordt voor dit soort toepassingen.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb wel eens kozijnen en deuren van gelamineerd grenen gemaak, met slisverbindingen die door de 3 lagen als het ware vanzelf ontstonden ;) zie voor meer info over de werkwijze mijn topic over de uitbreiding van mijn werkplaats (die dan even doorbladeren)

Fons

image.jpg

image.jpg
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dank Fons; da's ook nog een overweging....
Waarschijnlijk niet zo'n hele slimme vraag, maar begrijp ik het goed uit deze foto's dat je eerst het kozijn verlijmd hebt en daarna pas de div. profielen hebt gefreesd???
 
A

Athanor

Guest
Ik heb de slisverbindingen gemaakt door de afzonderlijke planken van de drie lagen zuiver op lengte en haaks te zagen. Vooral de borsten van de planken moeten goed gepositioneerd worden om goed sluitende verbindingen te krijgen. Ik heb een mal gemaakt waarin deze goed op hun plek werden gehouden en zuiver aan een kant aan laten sluiten. Toen gezekerd met een paar bradnails en afgeklemd. Als je dat niet goed voor elkaar krijgt wordt het een zooitje:(

Fons
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Tinker ben je al begonnen met je kozijn?

Meranti is niet veel duurzamer dan Grenen. Bovendien is de kwaliteit tegenwoordig heel wisselend, sommige stukken zijn zo licht (kg per m3) dat ze ongeschikt zijn als kozijnhout. Ik heb vorig jaar ergens een nieuwe onderdorpel gemaakt en van Iroko. Prijs licht op hetzelde niveau als Meranti maar is harder en duurzamer.

Wat betreft de maat is het handig de boel in de hoogte zowel in de breedte 1cm kleiner te houden dan de muuropening. Voor het plaatsen plak je dan zwelband rondom het kozijn (wel 5mm terug houden van de voorkant) en de volgende dag de ovegebleven voeg tussen kozijn en muur afkitten met een goed overschilderbare kit (urethaankit bijv.)

Succes en graag een paar foto's van wat je straks gemaakt hebt zou leuk zijn.

@fons: Btw erg slim bedacht de penverbindingen zijn zo heel zuiver en het hout zal minder neiging tot kromtrekken hebben door dat het 3 lagen zijn. Ga ik ook een keer proberen zo met paneeldeurtjes.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
@fons: Btw erg slim bedacht de penverbindingen zijn zo heel zuiver en het hout zal minder neiging tot kromtrekken hebben door dat het 3 lagen zijn. Ga ik ook een keer proberen zo met paneeldeurtjes.

Ik heb alleen erg zitten te puzzelen met het maken van de sponningen en uiteindelijk gekozen om zowel aan de binnen- als buitenkant glaslatten te zetten om extra werk te omzeilen. Een zuivere mal maken was wel een voorwaarde om goede haakse slisverbindingen te realiseren.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.