Uitsparing in kader

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort mijn eerste stappen gezet in de wondere wereld van het houtbewerken.
Ik start binnenkort met een cursus meubelmaker maar ik wil tot dan niet stilzitten en heb de volgende vraag.
Welk materiaal gebruik ik om volgende kader met uitsparingen te maken?
Bovenaan is de kader volledig open zodat er bv een plexiglas of karton ingeschoven kan worden.
De kader lijkt trouwens uit 1 stuk gemaakt te zijn.

Photo 25-02-14 14 28 59.jpgPhoto 25-02-14 14 29 16.jpgPhoto 25-02-14 14 29 29.jpg

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het kader op de foto is gemaakt van MDF.

Je kan dit uit een plaat MDF zagen, en met een groeffrees en afrondingsfrezen de gewenste uitsparingen en rondingen maken.

Groeten, Raymond
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt voor de reactie Raymond. Zoals gezegd ben ik een beginner. De groef is niet groter dan 3 mm. Met welk gereedschap maak ik deze dan?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hoi CK3v1N, dat kan je doen met de bovenfrees en zoals voorheen vermeld een groeffrees.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dunne groeven maak je vaak gewoon met een zaagblad van die dikte. Dus een zaagtafel met in hoogte verstelbaar zaagblad van 2,5mm dik en een fijninstelbare geleiding en dan kom je al een heel eind, voor 3mm heb je dan twee zaaggangen nodig. Bij bredere groeven vanaf 4mm komt de frees om de hoek kijken.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Het probleem is dan de groef dat langs de binnenkant van het kader zit en niet langs de buitenzijde. Daar kan je toch met de zaagtafel niet aan?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dit is goed te doen door "invallend" zagen, hiermee laat je het hout op de zaag zakken. Let hiermee wel op dat dit (zeker voor een beginner) erg gevaarlijk kan zijn, het hout dien je goed vast te zetten door middel van een stopblok. Hiermee voorkom je dat wanneer de zaag het hout grijpt, het hout naar achter geslagen wordt. Eenmaal het begin gemaakt, kun je het hout verder duwen om de gleuf te maken. Ben je ver genoeg zet dan eerst de zaag stil en til dan je lat van de zaag af ! Ook hierin geldt dat wanneer de zaag niet stilstaat deze het hout zal grijpen en in de richting slingert van de gebruiker.

Edit: Je kunt dit alleen maar doen als het spouwmes is verwijdert.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Als ik het goed begrijp, kan je de kader dan niet uit 1 stuk maken? Anders kan je het hout toch nooit loodrecht op de zaag laten zakken?

EDIT: zou dit bijvoorbeeld ook lukken met een dremel met gepast opzetstuk?
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Denk niet dat je dremel dat leuk gaat vinden. Ik heb eens geprobeerd veel sponningen te frezen met de dremel en zijn hulpstukken, na een tijdje kwam er rook uit ;)
Als je beschikt over een bovenfrees zou je het kunnen frezen met een sponningfrees zoals deze http://www.ecotools.nl/schijffrees-4mm/ Je hebt dan nog de stift nodig http://www.ecotools.nl/opnamespil-8mm/.
Let wel op de juiste schachtmaat !
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
ok bedankt voor de tips! ik kan denk ik maar beter wachten tot de cursus start :eek:
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Makkelijkste manier: koop twee plaatjes MDF, een van 8mm en een van 4mm (of dikker als je een dikkere lijst wil hebben). Zaag op maat, zaag de binnenkant er uit zodat je twee lijsten overhoud. Van de 8mm lijst frees je aan de binnenkant rondom 3mm weg (of net zo veel als nodig voor hetgeen je er in wil laten zakken). Aan de bovenkant frees je alles weg behalve de zijkanten, zodat je daar straks een sleuf hebt die helemaal door de lijst heen loopt. Lijm de twee delen op elkaar met gewone witte houtlijm. Werk de zijkanten af met plamuur, schuur en werk af met grondverf en lak. Klaar.

Succes!!

Groet, Rob.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Houtbewerken in het kort: er zijn verschillende manieren om hetzelfde resultaat te krijge .
Allemaal hebben ze voor- en nadelen.
Het hangt er ook vanaf welke gereedschappen je tot je beschikking hebt.

In theorie kan je dit zelfs met een handzaag en een beitel maken.
En houtlijm.

Groeten, Raymond
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt heren!
Ik denk dat ik de werkwijze van Rob morgen even ga proberen volgen.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Makkelijkste manier: koop twee plaatjes MDF, een van 8mm en een van 4mm (of dikker als je een dikkere lijst wil hebben). Zaag op maat, zaag de binnenkant er uit zodat je twee lijsten overhoud. Van de 8mm lijst frees je aan de binnenkant rondom 3mm weg (of net zo veel als nodig voor hetgeen je er in wil laten zakken). Aan de bovenkant frees je alles weg behalve de zijkanten, zodat je daar straks een sleuf hebt die helemaal door de lijst heen loopt. Lijm de twee delen op elkaar met gewone witte houtlijm. Werk de zijkanten af met plamuur, schuur en werk af met grondverf en lak. Klaar.

Succes!!

Groet, Rob.

Op zich een goed werkbare manier (misschien zelfs de makkelijkste zonder lastige apparaten) , je hebt zo alleen kans op krimpscheuren op de zijkant.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Krimpscheuren in MDF? Dat is nieuw voor mij. Ik heb deze constructie gebruikt bij het maken van radiatorbakken, na drie jaar geen krimpscheur te zien. Zou gezien de temperatuurverschillen die optreden dan toch zeker het geval moeten zijn. Ben er dus niet bang voor. MDF is zeker niet mijn favoriete materiaal maar zolang het niet vochtig wordt is het aardig stabiel, van scheuren heb ik nog nooit last gehad.

Groet, Rob.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Hoe zorg je ervoor dat je houtlijm niet in de sleuven terecht komt maar er toch voldoende lijm tussen zit om alles mooi te hechten?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Niet teveel lijm gebruiken ;) Lijm in een potje doen en met een dun kwastje aanbrengen, zorg ervoor dat je wat van de binnenkanten af blijft. Uit de buitenkanten mag gerust wat lijm komen, dan heb je ook meteen een goede indicatie dat er overal lijm komt. Veeg dit dan wel meteen weg met een licht vochtige doek om jezelf later veel werk te besparen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Niet al te druk over maken. Met de kwast of, beter nog, met een rollertje een dunne laag aanbrengen op beide delen, niks overslaan :D, dan samenklemmen. Bij gebrek aan klemmen gewoon zware dingen er op leggen (boeken, pannen met water, verzin het maar) Met een stuk opgevouwen keukenpapier maak je dan de sleuven even schoon, één keer er door halen is voldoende. Buitenkant uiteraard meteen even meenemen.

Om de twee delen netjes pas te houden kan je voor het klemmen of verzwaren de hoeken vastzetten met ducttape (aan te brengen op de buitenkant, de gezaagde zijkant dus) waardoor het geen kant meer op kan.

't Is makkelijker te doen dan uit te leggen merk ik steeds weer ;)

Groet, Rob.

PS: wat komt er eigenlijk in die lijst?
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Bedankt Martijn en Rob. De uitleg is heel duidelijk en ik probeer het zo snel mogelijk zelf.

De kader moet dienen om originele (comic) art, dat in een speciale archival sleeve zit, in te schuiven. Door de sleeve moet ik meteen ook geen plexiglas gebruiken en het systeem is gemakkelijk om snel van sleeve te veranderen.
Zo een kader kost op de markt gemakkelijk 25 tot 30 euro...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.