Het maken van een esdoornen "Windsor" stoel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is ondertussen al een lange tijd geleden dat ik een 'fatsoenlijk' houtproject onder handen heb gehad. Onder andere het maken van gereedschap en een halfjaar vrijwilligerswerk in Afrika hebben ervoor gezorgd dat mijn beitels en schaven ondertussen alweer aardig verroest waren. Ook had ik de afgelopen tijd een soort van 'houtmoeheid', er kwam zelfs geen idee naar boven drijven dat ik de moeite waard vond om daadwerkelijk in hout om te gaan zetten. Echter op een gegeven moment begon het toch weer te kriebelen en ben ik begonnen om een kindermodel Windsor stoel te maken. Een Windsor stoel is een type stoel met een rijke historie vanuit Wales en Engeland dat me al lang getrokken heeft. Na wat neuzen op het internet om wat achtergrondinformatie te verkrijgen en na het maken van het ontwerp heb ik afgelopen zaterdag daadwerkelijk de zaag in het hout gezet. Dat kun je direct erg letterlijk nemen omdat ik de stoel ga maken uit een esdoorn stam die al jaren ligt te drogen in mijn werkplaats. Ik volg in grote lijnen de traditionele manier voor het vervaardigen van dit type stoel, maar af en toe ben ik ook aan het smokkelen en zet ik de machines in om alles wat sneller rond te krijgen. Desondanks is het voor een groot deel handwerk vanwege de afmetingen van het hout, ik krijg het simpelweg niet onder de elektrische zaag of door de vandiktebank. Een perfecte oefening dus voor handschaven en ondanks dat ik al mijn schaven weer moest opknappen, slijpen en instellen bleek ik het gelukkig nog niet verleerd. ;-)

100_4564.jpg
Een gedeelte van de tekening. Helemaal uitwerken doe ik het ontwerp niet, alleen de grote lijnen en werkvolgorde zijn op papier gezet. De zitting met odnerbouw staat al op papier, de rugleuning nog niet, dat komt later.

100_4559.jpg
Even lekker buffelen met de handzaag. Het begin gaat nog wel, maar halverwege begint ie te klemmen ;-)

100_4565.jpg
De draaibank heeft gelukkig een belangrijke bijdrage bij het maken van windsor stoelen. Ik kijk er nu al naar uit om straks de esdoornen poten en tussenregels te draaien. Dergelijk 'tussen de centers'werk is het draaiwerk waarvan ik het meest geniet.

100_4563.jpg
Persoonlijk vind ik dat je een onderdeel pas kunt beoordelen op de vorm en verhouding als je het 1 op 1 in de hand hebt kunnen houden, dus worden er van vurenhout proefstukken van de poten en tussenregels gedraaid. Meestal begin ik zo dik mogelijk, en draai ik het hout net zolang af tot de juiste verhoudingen bereikt zijn.

100_4562.jpg
Het splijten van de stam om zo de stukken voor de poten, tussenregels en zitting te krijgen.

100_4569.jpg
Het is bijzonder mooi hout...
100_4567.jpg
 
A

Athanor

Guest
Heee Wilco. Goed initiatief, weer eens lekker met hout aan de slag!

Hou ons op de hoogte.

Succes! Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wow, gaaf project! Een echte klassieker.
Traditioneel worden deze stoelen toch uit vers gekapt hout gemaakt?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vanavond had ik mooi een paar uur over om te hobbyen, dus heb ik ook het een en ander aan de stoel kunnen doen.

Eerst het ruwe materiaal in nette haakse balkjes geschaafd. Traditioneel wordt het gespleten hout direct op de draaibank bewerkt, maar omdat er straks ook nog de gaten nauwkeurig onder een hoek geboord moeten worden wilde ik voor het gemak vlakke en haakse referentievlakken.
100_4570 - kopie.jpg

De zitting in wording. De zitting gaat bestaan uit vier stukken met een dikte van 30mm. Om me wat te oefenen in het haaks schaven gebeurd dat ook met de hand, en tot mijn verbazing ging dat veel sneller dan verwacht:
100_4578 - kopie.jpg

Daarna ook het oppervlak zo vlak mogelijk schaven omdat dat straks als de complete zitting eenmaal verlijmt is, dat veel schaafwerk zal schelen. Met mijn nr5 ging het schaven erg gemakkelijk, ondanks dat de draad her en der verspringt. Met de nr 3 en 4 ging het helemaal niet en kreeg ik flink inspringsel, terwijl de instelllingen hetzelfde waren...?
100_4572 - kopie.jpg

Het verlijmen van twee stukken. Voordeel van deze werkwijze is dat dit deel nog door mijn vlak/vandiktebank kan, zodat ik het eenvoudig op dikte kan krijgen.
100_4571 - kopie.jpg

Om het schaafgemak straks te verhogen heb ik de schaafrichting gemarkeerd zodat ik straks het geheel in één richting kan schaven.
100_4573 - kopie.jpg

Als laatste de complete zitting in wording in de lijmklemmen.
100_4579 - kopie.jpg

Een van de volgende uitdagingen wordt het vormen van de zitting zodat er wat comfortabeler op gezeten kan worden. Iemand nog tips hoe dat het beste aan te pakken?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
James Mursell is een bekende maker van Windsor stoelen en banken. Hij geeft cursussen, verkoopt tekeningen en heeft een speciale schaaf ontwikkeld om de zitting in model te krijgen, een zg travisher. Daar heeft hij zelfs een aparte website voor. Ik heb hem een aantal keren ontmoet en zijn travisher werkt echt, zelfs in mijn handen ;) .

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Jij bent goed met metaal Wilco, is het misschien een idee om een scorp (hoe heet zo'n ding in het Nederlands?) te maken??
Of een haalmes heetstoken en buigen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Saburr tooth is inderdaad hetgeen ik bedoel maar je zou het ook kunnen doen met een lamellenschijf korrel 60 oid....gaat wel lastiger maar is zeker een optie.....Alles buiten neerzetten (liefst op een windige dag) en dan raspen maar !!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
James Mursell is een bekende maker van Windsor stoelen en banken. Hij geeft cursussen, verkoopt tekeningen en heeft een speciale schaaf ontwikkeld om de zitting in model te krijgen, een zg travisher. Daar heeft hij zelfs een aparte website voor. Ik heb hem een aantal keren ontmoet en zijn travisher werkt echt, zelfs in mijn handen ;) .
jaap

Dat is een interessante link Jaap, die ga ik in de gaten houden. Die travisher ziet er ook goed uit. Ik heb ergens een oude houten Marpless spookschaaf liggen met ook een redelijke radius, daar ga ik eens wat mee proberen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Jij bent goed met metaal Wilco, is het misschien een idee om een scorp (hoe heet zo'n ding in het Nederlands?) te maken??
Of een haalmes heetstoken en buigen?

Daar heb ik ook aan zitten denken Coko, maar momenteel ben ik druk bezig met een paar beitelorders voor derden, dus ik heb mijn gereedschapmaaktijd even nodig vaan andere dingen. Maar een sterk gebogen haalmes staat zeker nog op het lijstje om gemaakt te worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.