Hupstuk decoupeerzaag in Festool Basis

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag

In dit topic vroeg ik naar het hulpstuk voor het bevestigen van een decoupeerzaag ondersteboven in een Festool Basis systeem. Dat spul is of was te koop. Ik werd er al snel op gewezen dat je toch ook wel iets zelf zou moeten kunnen maken. Nou dat heb gedaan. Zie onder.

Allemaal niet reuze spannend. Ik heb een stuk berkentriplex gekozen, maar een stuk trespa of meubelplaat is een betere keuze. Dat is gladder. Mij bevalt het zo trouwens wel.
Aan de achterkant een uitsparing ingefreesd met de breedte van de voetplaat van de decoupeerzaag maar wel langer. Met de machine in achterste stand valt de zaag door een rond gat in de plaat.
Daarna schuif ik de zaag naar voren en klem deze vast. De sleuf heb ik eerst éénmaal ingezaagd. Als deze verslijt verzin ik wel een manier om er een vervangend stuk in te zetten.

De machine wordt geklemd met 3 blokjes die ik met draadeinden en vleugelmoeren, in inslagmoeren vastzet. Het werkt goed zo.

In het eerder genoemde topic meldde ik al dat het een prima decoupeerzaag is, deze blauwe Bosch. Het valt mij op dat hij toch knap warm wordt als hij zo een tijdje stationair draait. D.w.z. op zijn kop. Hij zal wel wat kunnen hebben, maar mogelijk zijn er voor dit doel geschiktere modellen te vinden. Iemand enig idee hierover?

André

P1190006.jpg

P1120004.jpg

P1190007.jpg

P1190008.jpg

P1190005.jpg

P1190009.jpg

P1190010.jpg
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hé dat is handig. Die ga ik onthouden. Laat ik ook nog eens dezelfde Bosch hebben. ;)
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
#Renault,

Weet je wat het is. Fons zij een keer tegen mij toen ik hem iets liet zien, 'mooi om op het forum te zetten'. Ik denk op mijn beurt je kan alles toch op youtube vinden?
Dit overigens weer niet zoveel. Hier zie je iets wat er op lijkt.

Enfin wel leuk om er reacties op te krijgen. Als je het ook gaat maken dan succes!

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee ik heb geen idee. Ik ga morgen het bij die van mij even uitproberen. Is me namelijk ook nog nooit opgevallen dat hij zo heet wordt.
 
A

Athanor

Guest
#Renault,

Weet je wat het is. Fons zij een keer tegen mij toen ik hem iets liet zien, 'mooi om op het forum te zetten'. Ik denk op mijn beurt je kan alles toch op youtube vinden?
Dit overigens weer niet zoveel. Hier zie je iets wat er op lijkt.

Enfin wel leuk om er reacties op te krijgen. Als je het ook gaat maken dan succes!

André

Goed geluisterd hoor! ;););)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.