Wie weet wat voor soort hout dit??

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Zelf dacht ik dat het eiken was maar bij nader inzien begin ik toch te twijfelen. Het is een oude kast uit, naar ik vermoed, Polen of Hongarije.
Zou leuk zijn om het te weten..
Zie bijgaande foto's.

20-2 147.jpgIMG_20140224_115227.jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Nooit aan gedacht.. Maar als twee zulke "oude rotten" in het vak het zeggen neem ik dat onmiddellijk aan.
Bedankt mannen!
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als ik naar de tekening kijk van de verticale stijlen van de deur krijg ik een fineer achtig gevoel.... Zulke lange planken met een horizontale nerf tekening, zeer zeer zeldzaam als dat massief uit één stuk is. De horizontale stijlen lopen op zich wel aardig mee met de tekening van het paneel. Misschien is het een mix van massief en gefineerd hout.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@zuma: ik ga nog eens goed kijken en zal wat meer foto's van de details nemen. Misschien dat je dan e.e.a. beter kunt zien.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, in oost Europese kasten zie je dat veel, als je goed kijkt zie je het ook op de foto. Vaak is het eigenlijk niet eens fineer te noemen maar zijn het dunne plakjes van 4 a 6 mm dik die op een wat dikkere plank gelijmd zijn. De "dunne-plankjes-methode" was vroeger misschien makkelijker toe te passen in een fabrieksmatig proces dan fineer, althans daar ga ik van uit. Ik zou geen andere reden weten, qua houtverbruik is het minder voordelig natuurlijk. Voor hetzelfde geld is het in de kast op de foto gewoon dunne fineer hoor, das niet te zien.

In de jaren dertig van de vorige eeuw stonden er vooral in Tsjecho-Slowakije al grotere meubelfabrieken die dit soort meubels in serie fabriceerden. Over het algemeen van goede kwaliteit trouwens, niks mis mee. Stijl Jugendstil en Art Deco, in delen uit elkaar te halen. Ikea was echt niet de eerste ;) Ze werden door heel Europa geëxporteerd en veel van de antieke meubels die nu in Frankrijk en Duitsland op de antiekmarktjes en brocantewinkeltjes te koop staan zijn afkomstig uit die fabrieken. In Nederland en België vind je ze minder, waarom weet ik niet.

Maar, fineer of geen fineer, is het noten?

Groet, Rob.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als het noten zou zijn, had het dan niet wat geler moeten zijn? Noten verkleurd nogal aardig. Of zou die altijd buiten zonlicht gestaan hebben??
 
A

Athanor

Guest
Heb jij het idee dat het een andere houtsoort is? Ben ik wel benieuwd naar, ik had ook even een associatie met mahonie, maar op een of ander manier is dat niet logisch.

Fons
 

Hindrik

Nieuw lid
14 jun 2010
16
0
Noten Fineer, dit soort kasten werden vaak gemaakt van grenen of vuren en dan belijmd met fineer. Het lijstwerk is vaak wel van massief noten en ook het geprofileerde randje langs de stijlen en onder en boven regel. Kijk ook even naar de achterkant die is vaak van hetzelfde materiaal gemaakt dus waarschijnlijk ook grenen of vuren.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee ik heb geen idee. Wel grappig eigenlijk dat als het echt noten is, we tegenwoordig alle moeite doen om verkleuring tegen te gaan en als ik zo rond snuffel naar antieke/ oude kasten op het web staan ze eigenlijk nog allemaal in de mooie noten kleur erbij. Wat voor een olie of wax zouden ze destijds erop gesmeerd hebben vraag je je dan af.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Als het noten zou zijn, had het dan niet wat geler moeten zijn? Noten verkleurd nogal aardig. Of zou die altijd buiten zonlicht gestaan hebben??

Vergeet niet dat er een heleboel houtsoorten zijn die onder "notenhout" vallen :p ieder land heeft weer z'n eigen variant (ja dat rijmt)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.