Wie de schaaf gooit, moet hem repareren

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Hoi,

Ik was bezig met een kast en dat was erg frustrerend. Nee, niet zo erg dat ik woest met mijn schaaf ging gooien hoor.

Maar wel zo frustrerend dat ik niet meer goed nadacht waar ik mijn schaaf neerzette. De vensterbank van het kelderraampje, daar kwam hij toevallig terecht. Totdat de buurman bovenaan de keldertrap binnenkwam en een windvlaag meenam.

Gevolg: raampje dicht, schaaf op de grond en de voorste greep (dat is de doorn, toch?) eraf. Zie foto:

20140223_175648.jpg
20140223_175703.jpg

Het busje met schroefdraad voorop de schaaf is dus afgebroken.

Mijn vraag, is dit te repareren? Body is van gietijzer. Wellicht is hier een slimme lijmtruck voor?

Het is geen bijzondere schaaf, maar ik had hem fijn getuned en ben er erg tevreden mee. Dus als het te fixen is: graag!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het onderste gedeelte lijkt te dun om daar draad in te tappen, misschien met de zool erbij wel? Als lijmen niet werkt, doorboren en het gat verzinken. Een platkop m6 schroef erdoor en een rampa moer in de doorn. Verdient niet de schoonheidsprijs.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Aj, zonde.
Is het een merkloze schaaf?
Je kan het solderen met zilversoldeer (of hardsoldeer). Op internet staan wat filmpjes en verslagen van mensen die dat met succes gedaan hebben.
Maar je hebt er wel een serieuze brander voor nodig. Met zuurstofflessen.

Of anders wat Ronald L. schrijft.

Lijm lijkt mij niet voldoende om de grote krachten te houden die er tijdens het gebruik op komen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Denk dat het schaafje heen is gegaan en beter naar een nieuwe / opknapper moet gaan kijken .
Kan mij niet voorstellen dat de lijm op de lange duur gaat houden er komt toch wel wat kracht op te staan op de knop / doorn .

Dus leden !!! wie heeft er nog een schaafje staan die staat stof te happen wat is het eigenlijk 4 of 5
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik zou het gat in de zool van de schaaf door boren en aan de onderzijde van de zool het gat uit souvereinen daarna van onderen met een bout met 45 graden kop de houten handvat knop geheel doorboren en van boven de houten knop met een ingewerkte moer vastzetten.
Succes

Simon
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Je kunt een houten inpassing maken en die lijmen, knop daarop vast maken. dan kan de lijm de krachten beter aan..
succes ermee.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ga ook voor een inpassing. Zoals de Engelse schaven hebben. Daarmee maak je van een zozo schaaf gelijk een Formule F1 schaaf. Je hebt dan een veel groter lijmoppervlak. Kijk maar eens naar de schaven van Roeland.
hg Hugo


Building a infill plane

door Roeland Brekelmans
11 maanden geleden
3.380 weergaven

Transferring a Stanley block plane into a Infill plane.
 
Laatst bewerkt:

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Ok jongens, ik heb veel opties, geloof ik :)

Moet nog even laten bezinken wat ik mezelf aan wil doen. Solderen lijkt me lastig. Kan ik op zich wel met koperleidingen, maar als het echt goed moet, zoals SunRayes beschrijft, zou ik toch nog wat meer moeten oefenen voordat ik dat durf.
Doorboren heb ik ook aan gedacht. Nadeel is wel dat de bodem erg dun is. Als er iets fout gaat, is er nauwelijks ruimte om nog iets te corrigeren. Idem dito voor tappen, dat zal ook te krap zijn.

Ik zou nu de neiging hebben om voor industrielijm te gaan en dan maar eens te zien hoe lang dat houdt. Wellicht bof ik en is het afdoende. Zo niet, dan ben ik weer op dit punt aangeland en kan ik altijd nog de infill-mogelijkheid proberen. Dat lijkt me een stuk lastiger.

Schaaf is overigens een duitse Kunz, ruim half jaar oud. Ik zou natuurlijk kunnen besluiten dat ik nu gewoon een hele dure reservebeitel heb, maar daar wil ik toch nog even niet aan. Nieuwe (of opknapper) ritselen kan altijd nog.

Ga eens kijken of ik hier volgend weekend tijd voor kan maken.

Groeten + dank!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
I sluit me aan bij de doorboor ploeg. Lijmen geloof ik niet in als er zo weinig lijm oppervlak is. Solderen, kan dat met gietijzer? Ja zal veel hitte nodig hebben om die bonk gietijzer op te stoken. In elk geval ben je dan ook gelijk alle lak kwijt.

Doorboren en een lange schroef van onderen. Dat zie je trouwens wel eens vaker bij oude schaven.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Lijmen geloof ik niet in als er zo weinig lijm oppervlak is.

Juist omdat het gegoten materiaal zo 'brokkelig' is afgebroken heb je relatief veel lijmoppervlak. Je kan ook nog overwegen het gat onderin de doorn wat groter te maken, en na het lijmen met industrie/secondelijm een ring van epoxy om de buitenkant heen te maken. Die ring van epoxy valt dan weg in het groter gemaakte gat.
 

WR1944

Oud hout
Net als Seek heb ik weinig vertrouwen in lijmen op de lange duur. Zolang je een vrij groot contactoppervlak hebt zal het allemaal wel meevallen maar met zo'n stompje lijkt het me te weinig. Vooral door stoten breekt het gauw los.
Ik zou een gat door de zool boren en verzinken. Het afgebroken stompje en de uiteindelijke schroef met die industriele lijm vastzetten en aanklemmen met de schroef en moer. Breng een Rampa-moer aan in de knop aan de bovenkant maar zorg dat de moer een paar millimeter onder de bovenkant blijft. Van een passende messing schroef zaag je de kop af en lijm je die aan de bovenkant van de knop alsof je de knop met een messing schroef hebt vastgezet. Nu is het een kwestie van de knop op de schroef draaien en alleen aan de onderkant is te zien dat je wat aan de schaaf hebt gemodificeerd.
Succes.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Zo, tijd voor en update.

Schroeven aan de onderkant wilde ik nog niet proberen. Niet vanwege esthetiek, want dat kan me niet schelen. Een schaaf moet schaven, niet glimmend in een hoekje staan. Maar de zool is vrij dun en als het even kan wilde ik daar geen gat in maken. Zo'n gat is toch lastig weer te on-boren, als het er eenmaal zit.
Dus eerst lijmen. Dan zien we wel hoe of dat houdt en, als het goed gaat, komen we aan het gat helemaal niet toe.

Zogezegdzogedaan: industrielijm besteld, filmpje ervan op youtube (indrukwekkend hoor), bestelling ontvangen en gaan met die banaan. Netjes de orientatie van het stukje gemarkeerd met stift en dan lijmen. Prima resultaat. Fototje uploaden lukt helaas nu niet, maar is ook niet zo interessant.

Vandaag eens proberen hoe vast het zit. Knop erop schroeven, nog eens goed aandraai... KRAK

Oje. Tijd voor plan B dus. Toch maar gaan boren :)

Kom ik wellicht dit weekend aan toe.
 
Laatst bewerkt:

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Oja, nog iets.

Er was - natuurlijk - toch een beetje lijm naast de breuk terecht gekomen. Ik had al een wattenstaafje bij de hand om het weg te vegen, toen ik me realiseerde dat gewaarschuwd wordt voor de combinatie katoen / industrielijm...

Nou, dat liet ik me geen twee keer zeggen! Ik dacht, wat kan een wattestaafje nu helemaal voor kwaad en kon me niet beheersen. Gevolg: prachtig gifblauwe dampen uit een wattestaafje getoverd. Rook direct dermate slecht dat ik mijn adem in hield en snel naar het wattenstaafje naar het balkon heb gebracht.

Gaaf effect hoor, maar of het nou verstandig is om dit om dagelijkse basis te doen?

Nouja, wees dus gewaarschuwd, want katoen en industrielijm houdt NIET van elkaar.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar in dit filmpje http://youtu.be/OXC_6kXzsCg
word gezegd dat je het 8 uur uit moet laten harden en je zo min mogelijk lijm moet gebruiken maar misschien heb je dat al gedaan het is maar even een tip? En anders misschien met twee componenten lijm voor staal van bison
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 145

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Solderen, kan dat met gietijzer?

Ja, hardsolderen. Bijvoorbeeld met zilversoldeer. Zoals vroeger gedaan werd met racefietsen - toen die nog van dunne stalen buizen gemaakt werden die met lugs tot een frame gecombineerd werden. Die lugs, die werden uit (giet)staal gegoten. Uitgefreesd en gezaagd (hoe lichter het frame, hoe meer de lugs werden uitgewerkt), buizen erin geschoven, en gesoldeerd met zilversoldeer. (Gewone frames met rechttoe-rechtaan lugs werden gesoldeerd met 'lasbrons' (dubbel foute naam: het proces is geen lassen maar solderen, en het materiaal is geen brons maar eerder een messinglegering)).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Henk vangt een rokende sedge goed? Alhoewel hier gebruik ik geen ca lijm bij. Streamer misschien?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.