Gat uit plank zagen.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Het komt regelmatig voor dat ik een vierkant of rechthoekig vak uit een plank of multiplex moet zagen.
Ik wil geen gaatjes boren in de hoek om vervolgens daar een decopeerzaagje in te steken.
Maar wat voor hulpmiddel of gereedschap kan ik nemen om direct een rechte zaagsnede te krijgen in het midden van mijn plank of plaat.
Dank
Simon
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoe groot is het gat? Kleine gaten gaan wat lastig met een invalzaag. Een bovenfrees met een kopieer ring of frees en een mal werkt ook.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Een decoupeerzaag in laten vallen is ook een optie. Maar inderdaad, hoe groot moeten de gaten worden?
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Met de decopeerzaag zou mooi zijn heb ik geprobeerd maar is niet gelukt hoe doe jij dit dan.
Let wel het gedeelte wat er uit gezaagd word moet weer als luikje terug gezet worden dus mag niet worden beschadigd.

Simon
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey, nog niet gedacht aan een Fein multitool? Bosch en Makita hebben die toestellen ook (GOP van Bosch). Je kan er een houtzaagbladje op zetten en daarmee kan je heel nauwkeurig starten om het even waar je wil in je plank, let wel dat het toerental niet te hoog staat, anders zal je hout gaan verbranden (rookontwikkeling). Je kan er met een beetje handigheid nauwkeurig mee werken, de zaagbladjes zijn vrij dun en in verschillende breedtes verkrijgbaar.
Het toestel ontwikkelt een links-rechts beweging ipv circulaire.

Gr, Seb
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan wel een zo'n dun mogelijk zaagblad erop, anders wordt de naad wel erg groot.
Bij kleine gaten is misschien die accu cirkelzaag uit een ander draadje een optie.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Heel makkelijk, je zet de zool op 90 graden (op de voorkant) tov het werkstuk, zet de zaag aan en kantelt hem rustig het werkstuk in. Wel een keertje uitproberen op een restafval en het werkstuk goed vastklemmen en de deco met 2 handen vasthouden.

Maarr de invalzaag is inderdaad de best optie. Inzagen en het laatste stukje met een fijne handzaag uitzagen. Daarna de hoekjes even netjes steken met een beitel en het luikje mooi vlak maken. Invalzaag gaat prima, zaagdikte van een invalzaag is ca 2-2,5mm. Mooi zat voor een luik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.