Constructie plaatsen balken

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
Beste mensen,
Omdat ik onder ons huis een keldergewelf heb die net iets te laag is wil ik met mijn hobby verkassen naar de zolder. Ik heb begrepen dat er meer forumleden de zolder van hun huis bevolken dus ik heb mijn vrouw er van kunnen overtuigen dat een hobby ruimte op zolder nog niet zo'n gek idee is.

We hebben een zolder die 4,5 x 10 mrt. en 8 mrt. hoog. Ik wil een deel van 3 x 5 mrt. gaan gebruiken als hobby ruimte. Naast twee zijwanden moet er een plafond/zolder op komen in de stijl van de overige plafonds in ons huis. De balken van de plafonds zijn in ons huis 15 x 15 cm.
Nu mijn vraag: Wat is een praktische manier om de balken te plaatsen?

zolder1.jpg

Een dragende balk aan de rechterzijde is denk ik niet mooi. Komt niet overeen met de overige plafonds en ik heb te maken met 2 knoerten van schoorstenen.

zolder3.jpg

Is het stutten/plaatsen in de muur (door slijpen/hakken van openingen) een optie? De dikte van de muur is dik genoeg om een opening van 10 cm diep te maken.
Of zijn rechtop staande balken tegen de muur om te steunen een beter idee?

zolder2.jpg

Groet,
Frans
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Frans,

Gaten maken en hierin de balken leggen is constructief en visueel de beste oplossing naar mijn mening. Overigens waarom de keuze voor vierkante secties ipv. van gangbare regels als ik vragen mag?

Groet, David
 

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
David bedankt voor je reactie.
Je ziet op de laatste foto een balk die afwijkt van alle andere balken tegen de plafonds in ons huis. Die zijn nl. allemaal 15 x 15 balken. Vandaar mijn keus voor 15 x 15.
Ikzelf dacht ook al dat de gaten waarschijnlijk de beste oplossing zou zijn. Wel veel slijp- hakwerk. Maar zoals je al aangaf: visueel de beste oplossing.

Groet,
Frans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.