Inca vlakbank messen

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Hoe kom je erachter welke messen er in een inca vlakbank moeten en kun je ook kiezen voor andere messen?

Dit naar aanleiding van het stukje over de makita planer van onze metrische freak aan de andere kant van de plas :D

Het is misschien voordeliger om messen zelf te slijpen wat je misschien bij HM messen doet. Echter een paar HSS messen op voorraad hebben die fabrieksgeslepen en kant en klaar zijn is ook wel erg prettig.

IS het stellen van de Inca vlakbank messen nog een heel lastig klusje of kwestie van schroefje los en schroefje vast? Op MP zie ik namelijk ook wel een speciale dingen voorbij komen om messen te stellen voor een vlakbank.

Laatste vraagje, je hebt inca banken die alleen de vlakbank functie hebben en sommige hebben een accesoire erbij zodat je ook een vandikte functie erbij hebt. Is het heel moeilijk om dit ding los te pakken te krijgen en kan dat op elke ica vlakbank of zit daar echt verschil in ?
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
De messen van een Inca vlak(/vandikte)bank kan je stellen door middel van het aandraaien of losdraaien van inbus schroefjes. De kop van deze schroefjes vallen precies in de gleuven die in de messen zitten zodat deze de messen dus meenemen als je ze losser of vaster draait.
Als je dus nieuwe messen wilt hebben moeten deze ook die beide gleufjes hebben, anders kan je de boel niet verstellen. Helaas heb ik ook nog niet zo'n adres gevonden die dat heeft. Maar ze zijn er vast wel.

Inca messen.jpg

Stellen kan je ook prima doen met een duimstok.

Die losse vandikte gedeelte wordt heel enkel wel eens los aangeboden op Marktplaats. Makkelijker is gewoon een complete vlak/vandiktebank.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In de robland die ik hiervoor had, ging het stellen op dezelfde manier. Nieuwe messen gewoon gekocht bij de slijperij. De sleep die 2 sleufjes zelf in
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.