welk zaagblad voor steigerhout? Festool TS55 EBQ

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
Goedendag,

Ik heb een Festool TS55 EBQ invalzaag, nu ben ik wat bezig met steigerhout om verschillende meubels/spullen van te maken.
Voor het afkorten van het steigerhout heb ik een Metabo KGS 216 M met een zaagblad: HW/CT 216x2,4x30 40WZ.
Maar nu heb ik soms dat ik een plank of deel in de lengte wil zagen/schulpen, maar wat voor zaagblad kan ik dan het beste gebruiken voor mijn Festool TS 55 EBQ ?
Ik heb 2x een HW 160x2,2x20 Z48W en 1x een HW160x2,5x20 Z12W(hier mist 1 tand van) deze wil ik nog laten maken+slijpen.

Met het afkorten zaagt de Metabo er vrij goed door, en een mooie zaagsnede, wel iets splinterig maar hij zaagt er vlot door.
Nu heb ik eens een klein stukje met de Festool geprobeerd met een 48tands blad, maar dan heeft hij er toch wel moeite mee, zou het 12tands blad te grof worden? (nadat ik hem laat maken met een nieuwe tand) of is het aan te raden een tussenmaat te nemen qua tanden voor op de Festool?

Het mooiste is natuurlijk om dit op een zaagtafel te zagen, maar deze heb ik niet, en wil ik eigenlijk ook niet voor die paar plankjes die ik in de lengte moet zagen(schulpen) aanschaffen.


Graag hoor ik jullie adviezen/ervaringen.



Gr Bjorn
 
Laatst bewerkt:

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Ik heb dit zelf gedaan met een Panther blad (12 tanden) en dat ging goed. 48 tanden is prima voor afkorten, maar minder voor schulpen.

Just my 2 cents
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
bedankt voor de tip tot nu toe, het is mij ook een beetje onduidelijk als ik bijvoorbeeld de 12tands ga repareren en slijpen of dat niet te grof zaagt.
En weet iemand nog een leuk alternatief wat betaalbaarder is dan originele Festool zaagbladen?

Gr Bjorn
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hout in de lengte doorzagen (= schulpen) gaat het beste met een zaagblad dat daar speciaal voor bedoeld is: een blad met grove vertanding.
Ik kocht ooit (voor dezelfde machine als jij hebt) een redelijk goedkoop setje van 3 zaagbladen in één koffertje bij HBM.
De schulpzaag voldeed goed.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar heb goede verhalen gehoord over deze zaagbladen van ecotools. http://www.ecotools.nl/zaagbladen/
ook stond op internet dat deze zaagbladen 2,6 mm dik zijn en de bladen van festool 2,2 mm. dus als je dan weer over zou schakelen op de originele bladen moet je wel je splinterstip vervangen
succes met je project!
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar heb goede verhalen gehoord over deze zaagbladen van ecotools. http://www.ecotools.nl/zaagbladen/
ook stond op internet dat deze zaagbladen 2,6 mm dik zijn en de bladen van festool 2,2 mm. dus als je dan weer over zou schakelen op de originele bladen moet je wel je splinterstip vervangen
succes met je project!

Ja inderdaad, die had ik ook gezien, maar heb ik geen ervaring mee.
kan beter een dunner blad hebben dan dikker ivm die splinterstrip, als die splinterstrip maar goed werkt bij mijn fijnere Festool bladen.
Met Schulpen is het niet zo erg als hij er dan niet tegen aan komt, want dat is toch al wat grover qua zaagsnede.
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
Hout in de lengte doorzagen (= schulpen) gaat het beste met een zaagblad dat daar speciaal voor bedoeld is: een blad met grove vertanding.
Ik kocht ooit (voor dezelfde machine als jij hebt) een redelijk goedkoop setje van 3 zaagbladen in één koffertje bij HBM.
De schulpzaag voldeed goed.


Net eens bij HBM gekeken, met dat koffertje, 3 zaagbladen, leuk geprijsd! alleen jammer dat hij nou net uitverkocht is in die maat :( maar eens zien wanneer die weer beschikbaar is.
Wel ideaal setje als de kwaliteit een beetje te doen is, want de dikte van de zaagbladen is het zelfde dan de originele bladen..
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
ben die setjes ook wel eens bij de aldi of lidl tegengekomen, maar tis maar de vraag wanneer ze er weer liggen
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
Geachte,

Ten eerste hartelijk dank voor uw reactie via onze e-mail.

De verwachte levertijd van de zaagbladensets is niet bij ons bekend.
Wij zullen u vrijblijvend op de hoogte brengen als deze weer bij ons binnen zijn.

Ik hoop u hiermee voorlopig voldoende geïnformeerd te hebben,
indien dit niet het geval of mocht u nog vragen en of opmerkingen
hebben naar aanleiding van deze e-mail en of onze website
dan hoor ik deze graag van u.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zelf heb ik die zaagbladen van ecotools gebruikt om noten hout te schulpen. Ging perfect, en de zaagsnede vond ik perfect.
Om naderhand weer nauwkeurig met het dunnere blad van festool te kunnen zagen heb ik de plakstrip van de geleiderail voorzichtig los gehaald en een stukje opgeschoven. Ging perfect.
succes
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
Zelf heb ik die zaagbladen van ecotools gebruikt om noten hout te schulpen. Ging perfect, en de zaagsnede vond ik perfect.
Om naderhand weer nauwkeurig met het dunnere blad van festool te kunnen zagen heb ik de plakstrip van de geleiderail voorzichtig los gehaald en een stukje opgeschoven. Ging perfect.
succes


Elke keer dat veranderen van strip is ook geen optie, want bij mij zal het voorkomen dat ik alles door elkaar zaag, dus ook veel wissel van bladen.
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
wat zijn nou de verschillen tussen de Ecotools HM zaagblad Prof, en de Ecotools HM zaagblad Industrial? zal deze laatste van betere kwaliteit zijn? want ze zijn 2x zo duur dan de Prof versie.
En zou het verschil van 2,2 dikte orgineel en 2,6 van ecotools merkbaar zijn?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Probeer gewoon eens een ecotools blad, ze kosten niet de wereld.
Mijn ervaringen met deze zaagbladen zijn wissellend.
De goedkope bladen geven wel eens een wat minder zaagbeeld, ze kunne wat slingeren.
Heb zelf in mn zaagtafel een industrieel blad van ecotools gehad, en voor het geld was dat meer dan ok.
Qua dikte heb je een punt, zou het gewoon proberen:)
Gebruik ook de zoekfunctie eens, er zijn meerdere topics over ecotools zaagbladen
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
Zojuist een bestelling geplaatst bij Ecotools, na vele positieve reacties hierover gelezen te hebben.
De PROF zaagbladen en Industrial besteld, ben benieuwd naar de verschillen en hoe deze zagen gaan bevallen in steigerhout.

HM-zaagblad Industrial 160 x 20 mm T=12
HM-zaagblad Industrial 160 x 20 mm T=24
HM-zaagblad PROF 160 x 20 mm T=12
HM-zaagblad PROF 160 x 20 mm T=24
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
Vandaag heb ik de Ecotools bestelling mogen ontvangen.
Verschil bij het uitpakken tussen de Prof zaagbladen en de Industrial zaagbladen: de Industrial oogt gelijk een stuk degelijker, en voelt ook veel degelijker aan.
De Prof zaagbladen voelen zeker wat goedkoper en lichter aan.
De tanden bij e Industrial bladen zijn veel degelijker, en zijn zo te zien ook nog eens te slijpen, wat bij de Prof uitvoering niet mogelijk is, want dan heb je het hele tandje weg geslepen.
Binnenkort deze bladen maar eens in de praktijk testen!
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
zou je met een schuifmaat de dikte van de tandjes kunnen meten?
of dit 2,2 mm is als bij de originele of 2,6 mm wat in een ander draadje werd gezegd.
 

bjornl

Nieuw lid
16 feb 2014
18
0
zou je met een schuifmaat de dikte van de tandjes kunnen meten?
of dit 2,2 mm is als bij de originele of 2,6 mm wat in een ander draadje werd gezegd.


De prof zaagbladen meet ik 2,5mm en de Industrial meet ik netjes 2,6mm
Maar als je goed kijkt op de site van Ecotools bij de zaagbladen, en je klikt de foto van het zaagblad aan, staat op het zaagblad ook wel 160x2,6/1,6x20mm dus het blad zelf is 1,6mm, en de tanden 2,6mm.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
oke, bedankt voor het nakijken!
ben benieuw hoe de bladen bevallen en dan ga ik er eventueel ook een aantal bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.