bamboo strandwoven als badkamervloer?

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Zo, nu ik net dacht alles op een rijtje te hebben kwam ik op het bouwsalon een exposant tegen die bamboo strandwoven kliksystemen verkocht, volgens hen was dit perfect te combineren als vloer in de badkamer, oorspronkelijk ging ik voor pvc-stroken, maar dit materiaal had wel een heel warme uitstraling en aanvoelwaarde, heeft er toevallig iemand ervaring mee?

Hoe meer men bekijkt, hoe groter het rijtje opties, hoe moeilijker de keuze :)
 

DRN

Nieuw lid
13 feb 2013
7
0
Dag Stipe

Wij hebben dat nu een drietal maanden in onze badkamer liggen. Tot nu toe heeft dat geen enkel probleem gegeven wat betreft vocht. Ik vermoed dat er een klein beetje werking van de vloer is, hoofdzakelijk door de grote temperatuurschommelingen.

Wij hebben de vloer zelf op een verse chape gelijmd met tweecomponentenlijm. De planken waren voorvernist, maar op aanraden van onze leverancier hebben we er nog een laag vernis opgelegd om te zorgen dat ook de naden tussen planken waterdicht zijn.

Hieronder een fotootje. We hebben gekozen voor de donkerdere caramelized vorm. Ruikt lekker bij het zagen. Omdat we een goed prijsje konden krijgen omdat het een restpartij was hebben we deze vloer doorgetrokken in de gang en een klein kamertje vooraan het huis. In totaal ongeveer 10 meter lang.
Onder foto een paar wijze lessen die ik al doende geleerd heb, mocht je interesse hebben.

Bekijk bijlage 13943

- Meten is weten. Klinkt saai, maar eens je je lijm hebt gemengd sta je stevig onder tijdsdruk. Ik vond het makkelijk de eerste twee rijen uitgemeten, gepast en gezaagd te hebben voor ik de lijm mengde.
- Kijk eens rond voor verschillende soorten lijm. Ze bestaan in verschillende droogtijden, hebben een verschillende flexibiliteit achteraf.
- Voor strand woven bamboe kan je best investeren in goed zaaggerief. De oude decoupeerzaag die ik van mijn vader heb geleend heeft bij dit zaagwerk het leven geladen. Voor de cirkelzaag heb ik ook zaagblad voor hardhout gekocht.
- In de living hebben we halfmassief strandwoven caramelized bamboeparket gelegd. De massieve legt veel makkelijker. De planken blijven zeer recht en schuiven vlot in elkaar.
- De leverancier heeft er gratis een legsetje van Quickstep bijgedaan. Daar heb ik zeer veel plezier van gehad. Vooral die getrapte zwarte blokjes om tussen de vloer en de muur te steken.

Hopelijk heeft dit wat geholpen.
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Hoi Drn,

super bedankt voor je post, zeer duidelijk en informatief, ik had hierbij nog enkele vraagjes,

op de bouwbeurs werd er 27.5 euro gevraagd per vierkante meter en bijhorende lijm voor een pot van 15 kilo 96 euro, zijn dit goede prijzen? Ik had graag zelf nog wat verder rondgekeken maar moet deze week beslissen om nog van de beursvoorwaarden te kunnen genieten en moet de hele week werken...

misschien kan u alsnog uw leverancier even doorsturen via pm, zodoende ik ook bij hem kan informeren?

uw fototje werkt helaas niet, had het graag bekeken maar wilt niet openen...

en bedankt voor de wijze lessen! daar houd ik zeker rekening mee! hoeveel spatie hebt u gelaten tussen de muren voor het werken ruimte te geven?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dag Stipe,

Bij mijn broer zijn renovatie hebben we ook bamboo parket gelegd. In de living een kliksysteem, in de badkamer tand groef, vernist. Het kliksysteem bleek het makkelijkst te leggen. De lijm waren zakken PU lijm, geen twee-componenten.
Ik neem aan dat je uit België komt? Wij hadden alles bij Ecostore in Melle gehaald. Ik heb geen idee van de prijzen, maar de service en advies waren top.

In elk geval veel succes.

Groeten, Reinoud
 

DRN

Nieuw lid
13 feb 2013
7
0
Inclusief BTW hebben wij €32/m² betaald.
De lijm kostte €50 per emmer van 10 kg.
Vernis €95 per 5,5 liter. (Zeker genoeg voor 50m² - maart altijd even checken op het etiket, natuurlijk). Dat was ook een goedje dat gemengd moest worden. Dat moet je wel zeer goed doen. Dat vernissen moet je ook zeer methodisch doen, anders weet je niet meer waar je geweest bent.

Ik heb overal tussen de 0.5 en de 1 cm proberen laten. Dat is niet overal gelukt, maar we zijn nu onze eerste winter door en ik kan nergens een plekje zien waar dit te weinig zou zijn.

Leverancier in PM.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.