Tussenafstand Laden

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die afstand hangt van de afmetingen van je meubel en de verdeling van de laden af. Tenminste, als je klassiek ontwerpt. Dan staat de tussenafstand in een harmonische verhouding tot de hoogte van de laden. Bijvoorbeeld: totale hoogte kastje tussen boven- en onderblad verdelen in 3 gelijke delen, dan heb je drie keer ladehoogte en twee keer tussenafstand. En dan mik je het zou uit dan de ladehoogte drie, vier, vijf, zes keer de tussenafstand is. Dan verdeel je de totale hoogte in 11, 14, 17, 20 delen. Eén zo'n deel is dan je tussenafstand.

Je kan er zelfs nog iets mee spelen door de hoogte van de laden te laten verlopen, door bijvoorbeeld de onderste lade 1/6 ladehoogte hoger te maken en de bovenste 1/6 kleiner.

Een interessant booek daarover is 'by hand&eye' van Walker en Tolpin.

En als je in modern plaatmateriaal werkt: de afstand is net zo veel als je plaatmateriaal dik is ;-)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Huh? Bij plaatmateriaal de afstand het zelfde als de dikte van het materiaal? daar hebben ze bij keukens geen last van.....
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Rudy,

2mm is inderdaad wel netjes en dat zal bij multiplex of mdf wel goed gaan. Met massief hout hangt het een beetje af van de houtsoort en de hoogte van de lades.

Bij grenen lades van 140mm hoog bleek 2mm in mijn geval te weinig, bij veranderend weer zaten de kieren bijna dicht dus heb nu 3 a 4 mm aangehouden.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bedankt vr de reacties, ben ik nu een beetje gelukkig om dit te lezen, volgens de baas:D is 1,6 (zoals ik ze nu gemaakt heb)al een (te)grote kier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.