Schaal Gerookt Eiken

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hoewel ik voornamelijk met meubelmaken bezig ben, vind ik het ook leuk om af en toe een snijwerk te maken. En zo meer te leren over de gereedschappen die hiervoor worden gebruikt, de houtsoorten en de mogelijkheden qua afwerking.

Het is gemaakt als een cadeau voor iemand, uit een stuk massief eiken (nouja eigenlijk 2 stukken die in het midden zijn verlijmd).

Schaal_Eiken_01.jpg

Ik heb een rechte guts van 10mm gebruikt voor het uitholen en mijn handen zijn kapot ben ook halverwege met de hamer erop beginnen te slaan. :D Een rechte hakbeitel van 18mm en een blokschaafje en een davidschaafje (wat een kutdingen zijn dat trouwens) de rest.

Ten slotte is het geheel gerookt met ammonia; heb al eens een draadje voorbij zien komen op dit forum waar iemand dit had toegepast. En wordt heel mooi.

Afwerking is gedaan met 2 lagen hardwax-olie.

Hieronder meer foto's:

Schaal_Eiken_02.jpg
Schaal_Eiken_03.jpg
Schaal_Eiken_04.jpg
Schaal_Eiken_05.jpg

Ik heb nog niet zoveel ervaring met houtsnijden. Zelf had ik al wat research gedaan wat nog meer handig gereedschap zou kunnen zijn en ik kom i.i.g. op; een spookschaaf, een grotere gebogen guts, een kleine metalen low-angle blokschaaf ter vervanging van het Davidschaafje. Maar wat adviseren jullie mij voor extra handig gereedschap aan te schaffen voor dit soort werk?

Groetjes, David
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Erg leuk effect, brengt mij ook weer op ideeën :)
Of een scorp lekker werkt in droog hout zou ik niet weten, maar ik associeer dat eerder met groenhout bewerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.