Hand kolomboor gerestaureerd

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik had hem al met een enkele foto bij "meld hier je oude gereedschap" laten zien, maar nu heb ik hem schoongemaakt, wat kleine reparaties verricht en de oranje onderdelen weer geverfd.

Gekocht op marktplaats voor € 25,-.

In oude staat:
2014-02-02 13.03.57.jpg

Na een bad in de citroenzuur volgt een stevige schrob beurt.
2014-02-07 20.30.39.jpg

De oude slinger was van eikenhout maar zat vol met wormgaatjes en was gescheurd.
Deze zat vast door middel van een geklonken pen die ik er uit geboord heb.
Om het nieuwe handvat van de slinger weer vast te zetten heb ik gekozen om draad te tappen en een slotbout te nemen die met canvas vast gedraaid is.
2014-02-07 22.15.42.jpg

Het draaien van het nieuwe handvat.
2014-02-13 21.40.31.jpg

De slinger weer netjes in kleur.
2014-02-19 19.26.28.jpg

En het eindresultaat:
2014-02-20 23.33.41.jpg

Nu nog een filmpje:
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik wil nog even speciaal Armadaman bedanken voor zijn hulp.
De slinger-as slipte door en dat bleek een gebroken borgpen te zijn.
Samen hebben we deze er uit geslagen en vervangen.

Hugo: inmiddels heb ik bij de ijzerhandel zo'n pennetje gehaald (ik heb de boor meegenomen naar de winkel) en nu ziet het er prachtig uit.

Groeten, Raymond
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Mooi! Een heerlijk toestel dat op mijn verlanglijstje staat. Wie weet wordt hand-kolomboren opknappen wel een nieuwe hobby, naar analogie met OPeaty en z'n Inca's :eek:. Ik denk dat er alvast genoeg kandidaat kopers zouden zijn.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ja, het is echt een leuk ding. Maar je moet met dat opknappen wel oppassen dat je werkbank niet zwart wordt.
En ook niet met je zwarte handen even een plankje opzij zetten.
Alles zit onder.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Toen ik het roestige ding zag :cool: die zoek ik ook. Het was een eer aan dit projectje mee te werken. Leuk om dit eindresultaat te zien. Weer een stuk gered gereedschap.
Petje af. Omdat het zulk mooi oranje is krijg je van mij GOUD :eek:
hg Hugo
 

Nezumi

Nieuw lid
19 nov 2022
1
0
Delft
Is dit filmpje nog ergens beschikbaar? Ik heb dezelfde machine gekocht maar heb het gevoel dat ik onderdelen mis...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.