Hulp gezocht: Beitels slijpen/wetten

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Ik ben begonnen met het slijpen en wetten van mijn beitels.
Heb al vele filmpjes bekeken en lekker aan het werk gegaan.
Sinds een paar dagen ook een MK2 en Sigma select II stone gekocht.

Nu merk ik dat de beitel ronde hoeken heeft gekregen en ook de vouw is niet echt mooi (alhoewel hij wel lekker scherp is :) )
photo.jpg

Nu vroeg ik me af of er een mede hobbyist in de buurt van West-Friesland (omgeving Hoorn/ Heerhugowaard) is die mij kan helpen met het slijpen/ wetten van beitels.

Gr,

Bjorn
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vlak je je steen ook af en toe? Ik denk dat als je er een lineaaltje dwars over zet dat je dan een flinke uitgeslepen geul ziet. Daar kan je nooit een rechte snede mee maken.

Aan de andere kant is dit wel een mooie kromming voor een #5 :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je flink aan het oefenen bent op een zachte watersteen dan kan dat heel snel gaan is mijn ervaring. Zeker met een slijphulp omdat je dan moeilijk de hele steen kunt gebruiken en vooral in het midden bezig bent.

Edit: Dieter Schmid zet het er op z'n website ook bij voor de Sigma II.
 
Laatst bewerkt:

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ik ben wel flink los gegaan op de 1000 kant, iets wat ik bij nader inzien wel iets normaler had kunnen doen :D
Er zit nu zichtbaar een holte in en moet dus eerst even de steen vlakken.
Vanavond als ik thuis ben zal ik eens kijken hoe ik de steen het beste kan vlakken.
Ik heb nog ergens waterproof schuurpapier liggen en anders moet ik even een vlaksteen scoren online (weet niet of er een winkel is in de buurt van waar mijn huis woont)
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Als je flink aan het oefenen bent op een zachte watersteen dan kan dat heel snel gaan is mijn ervaring. Zeker met een slijphulp omdat je dan moeilijk de hele steen kunt gebruiken en vooral in het midden bezig bent.

Edit: Dieter Schmid zet het er op z'n website ook bij voor de Sigma II.

Yup, het valt mee hoor, ik moet wel even de steen vlakken idd
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Maar wat nu te doen?:
1. steenvlakken
2. nieuwe vouw maken op mijn creuser met de witte steen of opnieuw op de 1000?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Een nieuwe vouw maken op een steen van 1000 gaat ff duren. Ik zou de beitel eerst weer op je creusen recht slijpen en dan nogmaals op de 1000/6000 slijpen.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
De steen is gevlakt en nagemeten.

Heb voor nu even een andere beitel gepakt met een rechte vouw ;)
Van het weekend maar even alle scheve beitels aanpakken
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Na wat meer filmpjes te hebben gekeken het volgende resultaat:
photo.jpg

Die scheve vouw is van de microbevel op 6 uur, veel te ver doorgewet maar ik wilde even kijken of hij rechter werd
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik blijf het tamelijk irritant vinden dat een slijphulp met hoge pretentie al "eeuwen" zo'n systematische fout blijkt te hebben. Als het bij al die exemplaren ook nog eens dezelfe kant op is, is het niet eens een tolerantiekwestie maar een ontwerpfoutje. Nou ja... Wat is erger.

(De mijn heeft het ook. Niet erg? Kom, kom, ik wil dit niet zien.

Of... is er toch nog een andere verklaring.


mvg
klaas
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Tja dat kan zijn, ik heb het (nog) niet geprobeerd omdat mijn beitels nu gewoon scherp zijn en er niet meer af wil slijpen dan nodig maar....op andere fora wordt ook wel het inspannen van de beitel genoemd als de fout. Iets waar ze een klein puntje maken is dat hoe dunner de beitel is, hoe meer de spanbekken gaan buigen. Doordat de beitel zich dan een ietwat tordeert kan het zijn dat de vouw scheef komt te staan. Mijn twijfel hieraan is dat dit dan ook zou moeten verschijnen wanneer je de primaire vouw zet, iets wat bij mij niet het geval was. (in eerste instantie wel maar dat was naderhand mijn eigen schuld)
Ook heb ik geprobeerd om verschillende drukpunten te gebruiken om eventuele "eigen" fouten uit te sluiten maar dat mocht niet baten. En om nu die standaard roller nu al te moeten gaan vervangen omdat het waarschijnlijk een fabrieksfout is vind ik grote onzin, ik heb er tenslotte genoeg voor betaald. Het is en blijft grotendeels pisbakstaal. (excuses voor de bewoording)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die roller vervangen doe je om een camber te kunnen slijpen, maar dat effect had jij al met je originele :)

Wat jij zegt over het inspannen: ik lette er bij die MK-II altijd op dat ik de beitel centreerde en dat ik beide spanschroeven gelijk aandraaide, dus dat de klem ongespannen parallel loopt aan het bed. Als de beitel tordeert krijg je inderdaad dat de primaire en secundaire vouw iets gedraaid tov elkaar zitten.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Tja en daar zit de clou, dit deed ik ook en heb het zelfs gemeten. De bekken liepen parallel aan de vlakten van de beitel, daarna niets meer aan gedaan en toch na het instellen van de secundaire vouw is het resultaat een scheve vouw. Nu is het vervangen van de roller ook niet een erg dure ingreep maar voor een eerste keer gebruiken zonder deze forceren een erg onnodige ingreep lijkt me.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Als ik dat allemaal zo lees is een investering in de MKII af te raden. Ik heb het overwogen, maar zie er nu toch vanaf, temeer daar er meerderen zijn met hetzelfde probleem. Het ding is dus niet 'idiotproof'.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bedoel je met "niet idiotproof" dat de promotie van het ding niet blijvend succesvol zal zijn als er ontwerpfoutjes in blijken te zitten? Hm... Bij die idioten hoor ik graag :).

Overigens, hoewel het (veronderstelde maar nog niet bewezen!) ontwerpfoutje ook mij ergert , heb ik toch heel veel gemak van dit hulpmiddel. Dat dan weer wel :).

mvg
klaas
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat probleem met de MKII herken ik totaal niet, secundaire vouw blijft perfect parallel aan de primaire. Als dit niet het geval zou zijn, zou ik hem terugsturen. Dat ding hoort gewoon goed te functioneren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.