Segment schaal

A

Athanor

Guest
Heel bijzonder! Lang geleden werden we bijna wekelijks op segmentdraaiwerk getracteerd, dus mooi om weer eens wat fraais te zien!


Fons
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Ziet er strak uit Nico.
Vraagje: pas je direct de shellawax toe of "schuur" je eerst met ultrashine?
Zelf pas ik eerst de ultrashine toe, maar ik vind het duur spul dat ook nog eens snel opraakt.....

groet,
Martin
 
Martin, voordat ik schuur, ga ik met een scherpe guts heel dunnetjes over de schaal.
Dan komt mijn geheim. Ik impregneer de schaal heel snel met seconde lijm, laat dit
drogen en slijp dit met schuurpapier 320, 400 en 600. Het impregneren doe ik om te
voorkomen dat het houtstof van het donkere hout in het lichte komt en de kleur van
het hout blijft mooier. Soms gebruik ik nog ultrashine, maar bij deze schaal ging er
direct verdunde shellawax op.
Vr.gr. Nico
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dan komt mijn geheim. Ik impregneer de schaal heel snel met seconde lijm, laat dit
drogen en slijp dit met schuurpapier 320, 400 en 600.

Als je met superlijm werkt kun je ook de volgende procédés hanteren:

Nat schuren (lijm op het (draaiende) werkstuk en gelijk het schuurpapier er tegenaan) met grof of middelfijn schuurpapier. Dit is een prima manier om gaten te vullen, bijvoorbeeld de open poriën van wengé of ipé. Daarna kun je het met steeds fijner schuurpapier tot hoogglans afwerken. Nadeel: je loopt snel het risico dat kleuren gaan doorlopen als je meerdere soorten hout gebruikt hebt.

Superlijm met lijnolie (het zogeheten CA-BLO -voor cyanoacrylate - boiled linseed oil- 'proces'). De superlijm en lijnolie gaan een reactie met elkaar aan, waarbij de lijm als het ware als crosslinker voor de lijnolie fungeert. Je krijgt een coating met de beste eigenschappen van lijnolie en superlijm gecombineerd - hoewel sommigen het een te 'plestik-achtige' uitstraling vinden hebben. Er zijn verschillende manieren om dit aan te brengen. Mijn persoonlijke voorkeur is eerst lijnolie, even in laten trekken, daarna met superlijm nat schuren, alles op de draaibank.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Prachtige schaal Nco,
Mag ik vragen waar je de shellawax mee verdun?

Bep
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk, ik ga dit absoluut uitproberen. Ik ga er vanuit dat je gekookte lijn olie bedoeld.
Vr.gr. Nico Oosthoek

Yep BLO - boiled linseed oil - 'gekookte' lijnolie (dwz lijnolie met siccatieven en eventueel wat standolie). Overigens zou het met rauwe lijnolie ook moeten werken - het procédé berust voor een belangrijk deel op de reactie tussen de cyanoacrylaatlijmmonomeren en de olie - maar langzamer, omdat er ook uitharding door polymerisatie van de olie plaatsvindt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.