Mag je op gutsen ook slaan met een hamer?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Heb pas een schaal van eiken gemaakt met een guts. Ben begonnen met steken maar toen mijn handpalm helemaal kapot was heb ik de hamer ter hand genomen :cool:

handvat is nu wel een beetje gehavend...

Zij er speciale gutsen die geschikt zijn om te hameren of is dit helemaal niet de bedoeling?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Houten hamer of klopper, bronzen of stalen klopper, lichte vuisthamer... Het kan allemaal. Wat voor jou het best in de hand ligt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Jep , normaal mag je erop hameren.

Maar er bestaan ook gutsen waarbij je dat beter niet doet. Je zou een foto van de guts(en) kunnen posten, dan bekijken we het wel.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ok. Ik heb maar 1 guts en die ligt op locatie bij een klus momenteel. Maar zal binnenkort even een foto posten.

Bij gewone beitels heb je steekbeitels en hak/schietbeitels met zo'n metalen ring. Geld dit ook voor gutsen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Je hebt gutsen voor meubelmakers en voor timmermannen die een metalen ring hebben.
Er zijn ook gutsen voor houtsnijders met metalen ringen. Meestal worden die onder de naam "beeldhouwersgutsen" verkocht. Als ze echt breed zijn en je ze nooit zonder hamer gebruikt is er wel iets voor te zeggen om ze uit te rusten met een ring. Een te overwegen nadeel is dat je bij gebruik van een houten hamer, de hamer veel sneller zal slijten bij het aantikken van de ring. Indien de ring niet echt stevig is, dik genoeg is ( te dunne zie je heel vaak op steekbeitels) , helpt het trouwens niet echt tegen het splijten. De ring zal immers uitrekken. Persoonlijk haal ik die er dan ook liever af.

groeten,
Ornament
Opendeurdag
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Aha, thanks voor de verduidelijking mensen. Als ik meer gutsen ga kopen weet ik tenminste waar op te letten nu.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Heb pas een schaal van eiken gemaakt met een guts. Ben begonnen met steken maar toen mijn handpalm helemaal kapot was heb ik de hamer ter hand genomen :cool:

handvat is nu wel een beetje gehavend...

Hoi David80,

Is dat toevallig een handpalmguts?
Ik vraag dit omdat het niet normaal is dat je heft al beschadigd is na één schaal gesneden te hebben.
Foto van de guts posten?

groeten,
Ornament
opendeurdag
 

Molenwijk

Nieuw lid
8 mrt 2014
4
0
www.gereedschapmolen.nl
Ik heb holbeitels van het duitse bedrijf MHG in mijn leverpakket en deze zijn allemaal voorzien van een dikke metalen ring.
Ik heb ook kleine houtsnijbeitels, echt voor fijn werk, en deze hebben geen ring.
En dat de houten hamer stuk gaat door gebruik! Ja, gelukkig wel.
Maar het duurt wel even voordat de hele hamer op is hoor.

Neem maar eens een kijkje op www.mhg-tools.de
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Molenwijk,

MGH heeft zowel gutsen voor meubelmakers als gereedschap voor houtsnijders/ beeldhouwers. Deze laatste staan hier en het vervolg hier . Tot en met 40 mm zijn deze zonder ring vanaf 50mm tot 80 mm hebben ze een ring. Deze uiterst brede gutsen zijn van het zogenaamde Zwitserse type: kort en taps.



groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.be
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er is toch wel een duidelijk verschil tussen gutsen voor timmerlui en gutsen voor houtsnijders. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de gutsen voor houtsnijders. Mijn vader zaliger heeft na zijn pensioen Luiks snijwerk gevolgd in avondschool. De beitels en gutsen die ze gebruikten waren Dastra. Ik vind ze veel prettiger werken als de Nooitgedacht die ik zelf heb. Ze zijn lichter en dunner, maar daardoor beter te controleren.
Een houten hamer die op is? Dan maak je toch een nieuwe! Ik heb deze winter flink wat kornoelje gesnoeid. Geschikt hout voor gereedschappen. Enkel de bast er af en lengte en dikte bepalen wat je met de hamer doet.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi,

ik kijk er van op. Bij mijn weten sla je niet met een stalen hamer op een houten hecht. Wel op kunststof.

voor mijn houtsnijgutsen gebruik ik kloppers van hout en van klein tot groot en zwaar.

groet,

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.