Hoe dit te frezen?

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
circle.jpg

Zie de schuine rand van de grote ronde uitsparingen.
Frees je dit direct met een schuine frees? Of eerst de circel frezen om daarna de circel af te schuinen met een andere frees?
 

WR1944

Oud hout
Je moet dan wel een afschuiningsfrees met een steunlager hebben alsmede een overblijvend randje aan de binnenkant van de cirkel. Voor die afschuiningsfrees moet je een randje hebben om het lagertje op te laten lopen. Als het schuine randje over de volle dikte van het hout moet lopen ga je over op plan B. Dan moet je aan de binnenkant van het hout een mal schroeven/tapen met een gat met de diameter gelijk aan de kleinste diameter van het schuine gat. Het klinkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik zou denk ik inderdaad eerst de cirkel uitfrezen en daarna een schuine frees gebruiken
Lijkt me ook. Je paneel lijkt iets van 18mm dik te zijn, dus er moet zo'n 15mm weggefreest worden bij de rand?
Daarvoor heb je een wat grotere afschuinfrees nodig, maar die zijn er. Zie 'afkantfrees met geleidelager'. I=18 heb je waarschijnlijk nodig.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooi tooltje!

De cheap-ass versie ziet er zo uit:

89DFBC7F-03E3-4014-8757-9A933253119B_zpsx7glitbj.jpg


Gewoon een latje met een spaanplaatschroef door (gaatje is voorgeboord op buitenmaat van de draad zodat hij vrij draait), op een stukje van 4mm mdf, en aan de andere kant de frees vastgezet op eenzelfde 4mm mdf plankje.


De fabrieksversie zit bij mijn nieuwe Bosch POF 1200 AE, die heeft een centreerstiftje dat je kan vastschroeven in de kantgeleider, die je vervolgens ondersteboven kan bevestigen aan de rails van de frees, zie hier rechtsonder in beeld:
bosch_pof1400ace_set2_1.jpg
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi harm,

je freest idd eerst de cirkel en daarna met een freesje die schuine kant. ZOals WR1944 terecht opmerkt is dit een frees met een kogellager.

Op die manier zorg je ervoor ademruimte zodat de woofer minder weerstand ondervindt. Dit heet "Chamfering".

Maak je zelfs je luidsprekers? kijk dan ook eens op : http://forum.zelfbouwaudio.nl/

daar zit ik ook ;-)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ff voor mijn beeldvorming....

Als je met zo'n ding een cirkel freest dan valt op een gegeven ogenblik toch je steunpunt onder je vandaan? Overigens een erg mooi ding hoor, Festool levert ze niet zo mooi in notenhout :)


Wat het tafelblad in de cheap ass versie betreft, zit je dan daarna niet met een schroefgat in je blad?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
ff voor mijn beeldvorming....

Als je met zo'n ding een cirkel freest dan valt op een gegeven ogenblik toch je steunpunt onder je vandaan? Overigens een erg mooi ding hoor, Festool levert ze niet zo mooi in notenhout :)


Wat het tafelblad in de cheap ass versie betreft, zit je dan daarna niet met een schroefgat in je blad?

Betreft je eerste probleem: meestal wil je de cirkel overhouden dus dan is dat geen issue. In dit geval zal inderdaad de steun op een bepaald moment loskomen, maar dat kan je eenvoudig oplossen door'm langs onder vast te tapen zodat hij niet weg kan. Steun voor je frees krijg je alsnog van de buitenrand.

Betreft het schroefgat: dat zal je bij elke tool hebben behalve de héél erg dure vacuumvariant, je hebt immers een punt nodig om rond te draaien. Je gebruikt een kleine schroef en freest langs de onderzijde, in mijn geval nog voor het vlakken van het blad. Na afwerken bleef er geen gat meer over gezien ik overal enkele mm van het blad heb afgehaald.

Alternatief is een afvalstuk vastzetten met dubbelzijdige tape en daar je centerpunt in vastzetten, maar mijn dubbelzijdige tape bleek daar al snel niet sterk genoeg voor :p
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
.. Als je met zo'n ding een cirkel freest dan valt op een gegeven ogenblik toch je steunpunt onder je vandaan?..
Klopt. Bij voorkeur maak je de gaten dan ook voor je je werkstuk in elkaar zet, dan kun je alles vastklemmen en schroeven op een onderplaat. Voor de veiligheid is dat zeker aan te raden.
 

WR1944

Oud hout
Ik denk dat je de problemen van het wegvallen van een centreermogelijkheid ondervangt door gelijk met een mal te werken. Ik zie meerdere gaten dus dat beetje extra werk weegt wel op tegen het serie-effect.
Met een cirkelhulpstuk maak je eerst een ronde opening in je mal. Die tape of schroef je aan de onderzijde van het te bewerken hout. Als je de mal wat ruimer maakt heb je ook nog een redelijk oplegvlak voor je bovenfrees. Met een decoupeerzaag verwijder je ruw het cirkelvormige deel waarbij je een paar millimeter vanaf de rand van de mal blijft. Dan frees je de cirkel uit. Je kan eerst met een rechte kopieerfrees werken en later met de afschuinfrees als er nog een recht stukje moet overblijven in het gat. Anders kan je direct met de afschuinfrees aan het werk gaan.
Met een decoupeerfrees het schuine gat zagen, ook met een cirkelhulpstuk, lijkt me vrij ruw uitpakken. Dan moet je het met een afschuinfrees toch nog nabewerken. Maar dan ben je wel je centreermogelijkheid kwijt.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik zou ook met een mal werken waarin je het gat uithoudt. Mal frezen van bijvoorbeeld dun multiplex of zelfs MDF, uitvallen van de cirkel kun je voorkomen door de mal op een tweede stuk mdf te schroeven en alleen de bovenste laag door te frezen.
kopieerfrees met bovenlager gebruiken om van buitenaf de gaten in de luidsprekerkast te frezen inderdaad eerste grof uitzagen zoals WR1944 zegt.
Daarna schuinfrezen met afschuinfrees met kogellager onderaan.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als het nog mogelijk is zou ik een plaatje mdf van 8mm diep achter het front vastzetten. Als je het eerste gat maakt ga je ook doordat MDF heen. Maar nu heb je wel steun voor een kogellager om de afschuiningen te maken met een bovenfrees.

Gaten met afgeschuinde randen klaar dan kan je het plaatje mdf aan de binnenzijde verwijderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.