Vraag: Gezondheidsproblemen door houtbewerking?

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hallo,

Ik ben bezig met een grondige reorganisatie van m'n atelier, vooral naar de problematiek van fijnstofbeheersing. Ik heb een fijnstof luchtfilter hangen en heb afzuiging op m'n toestellen maar echt fijnstof vrij werken blijft moeilijk. Ik heb het vermoeden dat er nog veel meer mensen met dit probleem te kampen hebben.

Daarom deze vraag:
Wie van jullie heeft er reeds gezondheidsproblemen gehad waarvan hij vermoed dat ze veroorzaakt worden door houtbewerking? Meer bepaald problemen met de luchtwegen, allergische reacties,...
En vinden jullie dat de eventuele oplossingen die je ervoor hebt genomen afdoende zijn of vind je dat enig ongemak / gezondheidsrisico past bij houtbewerken?

Ik trap af:

- Een dikke twee weken misselijk , snel vermoeid , koortserig na het buiten verzagen van eik zonder stofmasker.
- Huid van het aangezicht is gevoeliger geworden, raakt sneller geïrriteerd sinds ik aan houtbewerken doe.


Dit bericht is niet bedoelt om af te schrikken, maar kan misschien helpen om aan te zetten tot meer bewustwording voor een problematiek die zich vooral pas na enkele decennia uit.

Mvg,

Geert
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik dit een gezondheid probleem moet noemen, maar ik weet al jaren lang dat als ik met taxus werk, ik me de andere dag grieperig voel.
Eerst dacht ik, het zit tussen de oren, maar zelfs al ik onbewust met taxus werkte had ik er last van. Werk ik met taxus ( en dat doe ik regelmatig) gebruik ik altijd mijn 3M overdruk masker totdat ik uit mijn werkplaats ga. Ook draait er bij taxus altijd mijn fijnstof filter die vlak achter mijn draaibank staat.
Ook heb ik ontdekt dat ik bij het nat draaien van taxus de zelfde verschijnselen had. Dus is het de geur of is het stof?
Vr.gr. Nico
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Nico, Taxus is een zeer giftige plant/boom. De Griekse naam is toxo wat weer op zijn beurt een afkorting is voor toxologisch. Het enige aan de (vrouwelijke plant) wat niet giftig is, is het rode vruchtvlees van de bessen, de pit daarentegen is dan wel weer giftig. Vandaar de NL benaming venijnboom.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Sinds ruim een jaar doe ik "hobbymatig" aan houtbewerking. En al vanaf het begin vertoont mijn gezichtshuid ( en soms mijn handen en bovenarmen) een allergische reactie. Deze verschijnselen krijg ik bij bewerkingen waar fijner stof bij vrij komt zoals fijnzagen en schuren.

Overigens had ik al heel lang af en toe last van een beetje hooikoorts, vooral in het voorjaar. Ik zou dus eigenlijk moeten zeggen dat houtbewerking hetzelfde verschijnsel oproept, maar niet gebonden aan een jaargetijde :).

Omdat ik niet dagelijks hout bewerk dacht ik aanvankelijk te kunnen volstaan met een mondkapje. Dat helpt me niet voldoende. Ik heb nu besloten meer maatregelen te nemen. Fijnstoffilter (net aangeschaft) en halfgezichtsbedekkend masker met filter (moet ik nog kopen).

Overigens heeft een allergietest niks opgeleverd. Dat is dan wel weer mooi.


Mvg
klaas




.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Een fijnstoffilter is leuk maar help niet om te voorkomen dat je fijnstof inademt, het kan hoogstens een gedeelte van het fijnstof afvangen dat ronddwarelt nadat de bewerking voltooid is. Om te voorkomen dat je fijnstof inademt moet je het dus net als spaanders afzuigen aan de bron.


@ Nico: dat noem ik dus een gezondheidsprobleem, grieperig voelen na houtbewerking kan volgens mijn niet de bedoeling zijn.
 
Laatst bewerkt:
@Martijn, de meningen hierover zijn nogal verschillend, maar ik hou er rekening mee dat er met Taxus iets mis is, gezien mijn ervaring.
@Geert, buiten dat fijnstof filter is juist dat overdruk masker zo belangrijk. Als ik dat opzet heb geen enkele last. Er zijn houtbewerkers die gek worden van Macore of Iroko, en geen last hebben van Taxus.
Dit is dus een interessant topic waar je veel kan opdoen met ervaring van andere.
Om mijn longen in tact te houden loop ik zo'n 4x in de week hard, wel geen garantie, maar wel een lekker gevoel.
Groet, Nico
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik weet niet of ik dit een gezondheid probleem moet noemen, maar ik weet al jaren lang dat als ik met taxus werk, ik me de andere dag grieperig voel.
Eerst dacht ik, het zit tussen de oren, maar zelfs al ik onbewust met taxus werkte had ik er last van. Werk ik met taxus ( en dat doe ik regelmatig) gebruik ik altijd mijn 3M overdruk masker totdat ik uit mijn werkplaats ga. Ook draait er bij taxus altijd mijn fijnstof filter die vlak achter mijn draaibank staat.
Ook heb ik ontdekt dat ik bij het nat draaien van taxus de zelfde verschijnselen had. Dus is het de geur of is het stof?
Vr.gr. Nico

@Nico, Taxus is een zeer giftige plant/boom. De Griekse naam is toxo wat weer op zijn beurt een afkorting is voor toxologisch. Het enige aan de (vrouwelijke plant) wat niet giftig is, is het rode vruchtvlees van de bessen, de pit daarentegen is dan wel weer giftig. Vandaar de NL benaming venijnboom.

In België wordt het snoeisel van Taxushagen elk jaar ingezameld om medicijnen tegen kanker van te maken. linkje

Mijn moeder is redelijk recent (volgende week woensdag 1 jaar geleden) overleden t.g.v. borstkanker; Van de chemotherapieën die ze gehad heeft was de potentste genaamd "taxotere".
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een fijnstoffilter is leuk..... Maar het kan hoogstens een gedeelte van het fijnstof afvangen dat ronddwarelt nadat de bewerking voltooid is.


Precies. Afzuiging en gelaatsmasker moeten zorgen voor bescherming tijdens de bewerking. Het fijnstoffilter zorgt voor de periode nadat de bewerking is voltooid; de tijd dat je geen masker draagt.

Mvg
klaas

ps: althans, zo hoop ik het afdoende op te lossen.
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ach ja, woon toch al in de randstad onder de fallout van het botlekgebied, onder de vliegroutes van schiphol, en het tussen het drukste wegennet van europa met iedere dag miljoenen forensen op de weg in hun stinkdiesels en niet te vergeten het vrachtverkeer. Kortom het smerigste gebied in europa qua fijnstof: http://archief.snm.nl/gezonde_lucht/images/1.jpg

Binnen in mijn werkplaats tussen de houtstof is het dus hartstikke gezond te noemen :D Ook het schaven van harshoudende houtsoorten (grenen, lariks) wordt je lekker high van.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps Geert, ik zie (nu pas) dat er al heel veel op dit forum over dit onderwerp is besproken. Nu ik zelf sinds heel kort ook op zoek ben naar een goede gezichtsbescherming zocht ik vanochtend met de zoekfunctie op gelaatsmasker en halfgelaatsmasker . Vele blz goede informatie over stofproblemen en over ervaring met beschermingsmiddelen rolden zich voor me uit :). Voor mij heel leerzaam. Een breed levend probleem

mvg
Klaas
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik heb vorig jaar een groot lot padoek geschaafd om een overdekte terras. Als hobbyklusser beschik ik maar over een klein afzuigapparaat en na enkele dagen schaven last van een bloedende neus, zomaar spontaan. (ik schaaf mijn hout in de garage, terwijl de auto dan effe buiten slaapt). Sindsdien gebruik ik een halfgelaatsmasker van 3m met een P3- filter en geen last meer. Ik kan me wel inbeelden dat al dat stof (zeker van de tropische houtsoorten) niet zo gezond is.

mvg, Seb
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Een paar jaar terug leek het mij ook niet zo belangrijk of ik het stof binnen kreeg of niet. Tot er problemen kwamen met de ademhaling.
Kortademig fluimen ophoesten. Onderzoek wijzen uit dat er iets aan de gang is dat er voor zorgt dat ik steeds weer een infectie krijg op mijn lucht wegen .. de meesten kennen het wel denk ik.
Ik werk bijna dagelijks met ebbenhout , noord Amerikaanse essenhout en maple hout. Ook letterhout of snake wood genoemd. Zebrano purperhart en verschillende soorten wortelhout.
Het meeste last krijg ik van Palisander santos. Dit is echt kriebelhout.
Het voorbeie jaar heb ik een extra afzuiging aangeschaft van robland. Deze week een gelaatsmasker besteld de Airchield pro.

Van het moment dat de problemen ,veroorzaakt door het stof, miniem zijn wordt het niet ernstig genomen.
Maar eens het duidelijk wordt dat het stoffige goedje de motor zijn lucht ontneemt dan worden wij allemaal wel een beetje attenter.
Mij ontbreekt nog de fijn stof filter. Dat wordt zeker mijn volgende project want als de gezondheid faalt kan er niet geklust worden.
Groeten
Daniel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.