Foutvrij hout...?

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Wat is foutvrij hout...? ik ga er dan toch vanuit dat als je een ongekantrechte stam koopt van 50cm breed, er tenminste een 15cm aan de rand geen noesten bevat... is dat raar?

Zodat je dosse delen zonder noesten eruit kan gebruiken voor een fijnhouten meubelen
Ik bestel een douglas stam, die (pas op latere leeftijd foutvrij hout produceert) met de vraag is het foutvrij.

Men noemt dus blijkbaar foutvrij zonder zijtakken en dus een onderstam.

Dus dat is foutvrij...

En wat is een doorsnee van een boom die BUITEN de kern bezaaid is met noesten en dus geen meter noest vrij eruit te halen valt, noemen we dat foutvrij...?

Dit vind ik een mooi voorbeeld van foutvrij douglas:

http://www.haalhout.nl/hout/kwartiers_gezaagd_douglas_4.jpg al vroeg ik er expliciet om.

De houthandel waar deze prachtige foto van is, is niet de houthandel waar ik hout kocht.

De houthandel in kwestie zal ik niet noemen, zo ben ik niet, maar mijn hoop dat er ergens een oprechte houthandelaar rondloopt die niet enkel handelt, maar ook van zijn materiaal houd en het snapt ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik denk dat er wel betere stammen in de stapel lagen maar dat ze me gewoon de de eerste de beste hebben gegeven, zonder naar het hout te kijken, dit word bevestigd door het feit dat de stam nog ingebonden was toen ze aankwam. Had ik geweten hoe slecht de kwaliteit was, had ik er geen zaag in gezet midden in de nacht.

Blijkbaar had ik moeten zeggen noestvrij, en dan zo'n schooljongetjes de les lezen opmerking; In elke boom zitten noesten....Jah duhh maar hoe zit het met de rest van de stam...?
Verder zeiden ze me dat het 60cm breed bij de kont was, en 50 in het midden. maar het bleek 52 bij de kont incl schors, dus geen hele delen voor mijn project...

Bovendien was het schors bezaaid met levende worm, wat mij gerustgesteld over het feit dat het hout niet bespoten is en dit vind ik nog het minst erge van het hele verhaal.

Dus dit verklaard waarom het 450 excl per kuub kost ongekant, winddroog...?

Wat mij iriteerd is niet de prijs, ik had het ook gekocht voor 200 euro meer. Ik wil waar ik om vraag en niet waar ik niet om vraag toch...?

Dus wat verstaan we onder foutvrij...? effe checken in het vervolg.... zitten er delen in zonder noesten...!?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Caspar, foutvrij hout bestaat eigenlijk niet maar in Nederland noemen wij foutvrijhout hout dat vrij is van valbreuk en wind/droog scheuren. Dan zijn er kwaliteits klasse nl A. B. En C. A heeft geen noesten, B heeft kleine tot middel grote noesten en C noemt men ook wel rustiek. Deze hout klasse zijn niet gecertificeerd volgens mij want elke houthandel hanteert weer andere eisen.
Voor fijn houtwerk dien je dus altijd het hout te keuren/bekijken en eventueel het vocht percentage te meten. Ik zelf doe dit altijd bij houthandels waar ik sporadisch koop.
Gelukkig heb ik hier in het het dorp een geweldige houthandel ( de Akkrummer Houthandel) en de eigenaar Haijo Thieleman heeft een bijzonder goed oog voor hout en is bovendien altijd bereid een pak los te halen en te doorlopen
Heeft hij niet wat je wilt dan besteld hij het mee in een grotere order hij heeft veel contacten met houtwerfen in Europa oa Frankrijk, Duitsland en Rusland etc
Haijo verkoopt winddroog(natuur gedroogt) en KD. Echt een aanrader.
Ik heb laatst een stam iepen gewaterd gekocht eerst op lat gedroogt daarna nagedroogt in de oven bij Hard en Zachthout in Loenen op de Veluwe de eigenaar bestierd daar een kasteel met houtwerf en eigen kolk. Heb het hout wel zelf gehaald en uitgezocht.
Kostprijs per m3 € 1150, excl BTW.
Mooi hout onder de €1000, is bijna niet te krijgen.
Jammer dat het zo mis is gelopen een goede leerschool altijd het hout schouwen!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een tijd geleden was ik voor iepen bij een houthandel. Aan de telefoon had hij gezegd dat het eerste keus was. Bij aankomst waren het dosse planken die hol stonden en verschillende knoesten. Toen ik opmerkte dat ik onder 'eerste keus' hout versta waar is zo goed als alles van kan gebruiken, en geen planken waar nog een flink deel uitvalt wegens te krom en noesten (geen kleine noestjes), werd hij kwaad en heeft me net niet weggejaagd. Ik ben dan ook vertrokken zonder hout.
Bij ander houthandels waar ik kom, mag ik het hout uitkiezen. De eik die ik heb gekocht op bool, werd eerst per bool van de stapel genomen, de stalen band losgemaakt en dan kon ik keuren en kiezen welke boom ik wilde.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
die klasse ken ik wel maar de benaming heb ik toch wat anders geleerd.
A eerste kwaliteit foutvrij nagenoeg geen kwasten (meubelhout)
B constructiehout
C standaard bouwhout
D restant pallets en verpakkingsmateriaal
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
Ook een "fout" kan van een oneindige schoonheid zijn. Waarmee ik overigens geen houthandelaren goed wil praten, die hun waar een andere waarde toedichten.

jaap
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Jaap ik kan wel omgaan met noesten, het gaat mij er om dat de man niet levert wat hij zegt te hebben, dat hij met de wind mee lult om zo min mogelijk moeite te doen om zo veel mogelijk geld te verdienen, In het kort een kapitalistische handels mentaliteit. Op kwantiteit gericht.

En ik pik het niet.

Zo zal ik steeds meer in de toekomst houthandels links laten liggen en mij eigen hout oogsten. De markt is ziek, compleet geflipt. 90 procent van de kosten zouden niet hoeven, maar gebeuren omdat ze kunnen gebeuren. En dan de lulsmoes, dat is wat de klant wil...

Hout hoeft niet kunstmatig gedroogd te worden, daarvoor maken we goede constructies en houden we rekening met krimp in onze ontwerpen. Het hout krijgt onnodige spanningen, word bros, en de kleur word verpest. bovendien betaal je ervoor. Om nog maar niet te spreken over het milieu...

Het materiaal is nagenoeg niets waard en is in overvloed. Bomen genoeg in dit land, het is werkelijk ongelofelijk dat ik wd iepen kocht 80 dik voor 600 excl 5 jaar geleden en dat het zelfde materiaal nu 2 keer zo duur is. Dat is toch gewoon lulkoek... Ik doe er niet aan mee. Het materiaal wordt populair en ineens is het hout schaars en stijgen de prijzen, donder toch op!

Dan neem ik toch Essen! en blijf jij lekker zitten met je veel te dure Iepen, volkomen blauw gespoten van het gif, want ja die wormpjes lusten ze wel.

Maar als jij een boom oplat vers gezaagd hebt en er een oogje op houd, dan komt er echt geen worm in. Zodra er gaatjes zijn op de werf zou je ze meteen moeten wegzagen of het hout weg halen. Dat gebeurd niet of niet genoeg, dan krijg je die problemen. Meestal is er tientalen jaren niet omgekeken naar stapels met hout, teveel hout hebben dan je kunt controleren, ja dan krijg je een epidemie en vreten ze alles op. Het is een mentaliteidskwestie.
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
die klasse ken ik wel maar de benaming heb ik toch wat anders geleerd.
A eerste kwaliteit foutvrij nagenoeg geen kwasten (meubelhout)
B constructiehout
C standaard bouwhout
D restant pallets en verpakkingsmateriaal

Zo heb ik dat ook geleerd, maar in nederland mogen ze van de consument doen alsof het niet bestaat.
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Ik ken een geweldige houthandelaar, Kees Heijman. Hij is helaas ongeneeslijk ziek en heeft geen opvolger. Ik weet het, off topic, maar aan alle hout liefhebbers: een geweldig mens met een enorme passie voor hout gaat ons ontvallen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Casper,

Ik deel je frustratie. Het inkopen van on basismateriaal wordt steeds vaker een ergernis en idd. ook steeds prijziger. Ben altijd weer blij wanneer ik geschikt hout heb gevonden en aan een project kan beginnen.
 
A

Athanor

Guest
Als ik dat zo lees, wordt het tijd voor de eerste Coöperatieve Woodworking.nl Houthandel (CWH)! Als jullie gezamenlijk investeren en vaste afnemers worden heb je een belangrijke invloed op de te leveren houtsoorten en kwaliteiten! Nu nog een initiatiefrijke beheerder werven en de organisatie rond zien te krijgen. Wordt mogelijk weer een ondernemingsvorm die nodig is om de toekomst aan te kunnen: de heruitvinding van de coöperatie!


Fons
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als ik dat zo lees, wordt het tijd voor de eerste Coöperatieve Woodworking.nl Houthandel (CWH)! Als jullie gezamenlijk investeren en vaste afnemers worden heb je een belangrijke invloed op de te leveren houtsoorten en kwaliteiten! Nu nog een initiatiefrijke beheerder werven en de organisatie rond zien te krijgen. Wordt mogelijk weer een ondernemingsvorm die nodig is om de toekomst aan te kunnen: de heruitvinding van de coöperatie!


Fons

Als je dat koppelt aan een aantal best wel pientere/ondernemende, maar arbeidsongeschikte of (binnenkort) werkloze/vroeggepensioneerde leden van dit forum, en je neemt een gedwongen sluiting van een goed bekend staande houthandel mee in je gedachten, dan zou deze suggestie wel eens minder wild kunnen zijn dan je dacht toen je hem opschreef, Fons.

Karel
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Je moet een zager hebben, een vakman, die het materiaal kent en zijn machine en van beiden houd...bestaat die nog...?

Ik heb de technieken bestudeert om handmatig te zagen en gezien de houtprijzen zou dit nog rendabel zijn ook... je zaagt toch al snel een paar planken uit een stam die met een schappelijk uurloon niet opwegen tegen conventionele prijzen. Bovendien als je geen geld meer nodig hebt, waarom dan meer geld vragen... Tijd is in mijn boekje geen geld...

Ik zoek nog een grote amerikaanse pitsaw of maak er een en dan kan ik op die manier gewoon naar de stam toe gaan en ze zagen, bakfiets vervoeren en helemaal zelfstandig. Hout dat anders in de versnipperaar verdwijnt gewoon zelfstandig verwerken.

Een beetje bewegen maakt de mens niet ongelukkiger en voel dat hout eens na het gezaagt te hebben, het is van jou, je kent het, je ruikt het. Je hebt respect voor de krachten die er voor nodig zijn en je neemt de tijd. Als ik per jaar een week zaag, heb ik genoeg materiaal voor een jaar. afhankelijk van de stamen en de logistieke problemen effin..het is een fantasie maar wie weet..
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
In Akkrum heb je nog een houtzager met liefde voor hout. Wat Caspar schrijft over het kunstmatig drogen vind ik wel interessant, dat de eigenschappen van het hout veranderen en ook de kleur. Interessant om eens te peilen wie nog natuurlijk gedroogd hout heeft.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Hmmm. Echt wild was ik niet hoor;) Ik denk al langere tijd na over een zinvol bestaan voor de mens in de huidige samenleving en toen ik de behoeften hier las viel het kwartje. Bovendien ken ik nog de kracht van de coöperatie uit het begin van mijn loopbaan.

Ben benieuwd hoe dit idee bij de jonger generaties aanslaat?


Fons
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
hoeveel windmolens zijn er niet in nederland die nog een dag in de maand ofzo een suf stammetje zagen. Wind kost niets en zal het hout niet zo duur maken. Andre tuoh verbeterd ff de mechaniek tafel aanvoer en zaag moeten perfect aansluiten op elkaar en dan zal ik een mooi tandje slijpen aan de bladen... nou dan kun je zagen en plezier maken tot je een ons weegt. Lijkt me een leuke bezigheid voor een gepensioneerde houtman en complete controle, mooie rechte zaagsneden met die dikke bladen...geen lawaai van machines enkel het ruisen van de wieken en de trage maar zekere verspaning van een vers gevijlde zaag.

In zaandam is er een die soms werkt maar er zijn er meerdere.
 
A

Athanor

Guest
In Akkrum heb je nog een houtzager met liefde voor hout. Wat Caspar schrijft over het kunstmatig drogen vind ik wel interessant, dat de eigenschappen van het hout veranderen en ook de kleur. Interessant om eens te peilen wie nog natuurlijk gedroogd hout heeft.

jaap
Je naamgenoot van Leersum heeft er heel wat van weet ik :)

Fons
 

tuoh

Oud hout
Zoals bij wel meer ambachtelijke beroepen zit er ook bij veel houtzagerijen en houthandels de klad in. Ging je vroeger naar een houthandel dan was dat bijna altijd ook een houtzagerij, waar de baas elke gezaagde stam meestal zelf van binnen gezien had (tijdens het zagen) Die wist dus wat ie op zijn erf had liggen, aan de hand van wat de klant vroeg ging die dan met gesloten ogen naar een (de) geschikte stam voor die man. Dat erf lag meestal propvol met gestapeld hout dat lag te drogen.

Maar, bij de meeste houtzagerijen hebben ze ook het cnc gebeuren ontdekt:D Maw. de computer zaagt de stam, de man staat er bij en kijkt er naar. Schaalvergroting, sneller werken, grotere volumes op kortere tijd kunnen verwerken, kortere kapintervallen in de bossen, etc. Allemaal dingen die de kwaliteit van "ons" hout niet ten goede komen. De keerzijde van de medaille hier is dat de houthandelaar zelf ook niet meer weet wat hij liggen heeft omdat hij het hout zelf ook maar aankoopt bij een hele grote zagerij. En bij die hele grote zagerij doet de pc dus de klus:confused: Optimalisering weet je wel, zoveel mogelijk gezaagd hout uit één stam, maar een natuurproduct is niet te vergelijken met een homogeen stuk plaatmateriaal.

Vroeger:p kocht elke zelfstandige die wat centen over had elk jaar een paar vers gezaagde stammen hout als belegging. Na een paar jaar was dat zorgvuldig uitgezocht hout droog en kon er mee gewerkt worden. Die eigen stammen waren een belegging zowel in geld als in kwaliteit. Tegenwoordig werkt men totaal anders, de gemiddelde zelfstandige heeft zelfs geen plankje op stock. Moet die beste man een klusje uitvoeren dan haalt ie wat nodig is bij de handelaar.

Omdat niemand nog geld stopt in hout waar je de eerste jaren niks mee kan doen (te nat) gaat iedereen voor gedroogd hout. Maar hout dat ligt te drogen op de aloude natuurlijke manier is dood kapitaal, dat proces moet dus sneller en kan ook sneller (droogovens) Ook hier weer, elk voordeel heeft ........

Gelukkig zijn er nog altijd houthandels waar men wel weet waar men mee bezig is, en waar men met kennis van zaken kan adviseren, maar de lijst word elk jaar kleiner.

Er is iets voor te zeggen om terug te gaan naar de basis. Op een kleinschalige (alternatieve) manier stammen zagen, laten drogen en het hout verwerken tot een een afgewerkt product. Er zou terug meer "respect" komen voor massief hout, begrijpen dat massief hout geen homogeen product is dat je even, van het schab neemt, als je wat nodig hebt.

Het zal ook wel aan de tijdsgeest liggen, maar soms worden er aan massief hout "onmogelijke" eisen gesteld zowel door klant als ontwerper. Je houd niet voor mogelijk met wat voor vragen of eisen men soms afkomt. Dit is een teken dat men gewoon niet meer aanvoelt wat het "natuurproduct hout" echt is, jammer maar helaas.
De meeste mensen komen ook niet meer in aanraking met "echt" hout, hier bedoel ik mee: hout op bool, Veel houthandels en dhz zaken hebben enkel nog geschaafd of gevierschaald hout in de rekken, de link met de boom is doorgeknipt. Analoog aan de melk die nu uit een fles komt in plaats van uit een koe:D


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.