Zaagtafel

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Over de keuze van een tafelzaag is al veel gepost op dit forum, maar ik ben nu serieus maanden aan het rond kijken en ik kom er nog niet uit. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik houtbewerking voor 90% van het internet heb geleerd en dan vooral van Amerikaanse en Canadese sites en youtube channels. Zo heb ik in de Noord Amerikaanse stijl mijn huidige merkloze, oude budget tafelzaag uitgevoerd met een table saw sled. Ik moest ook wel omdat de bijgeleverde geleiderail totaal niet haaks af te stellen is.

Nu ben ik recent verhuisd en ga ik beginnen aan het maken van een nieuwe keuken + kasten e.d.. Ik heb dat ook in mijn vorige huis gedaan, echter toen kon ik gebruik maken van de machines van een houthandel in de buurt van mijn huis. Mijn eigen tafelzaag is nog maar net precies genoeg om brandhout mee te zagen.

Nu heb ik al van alles lopen bekijken van Hammer, Scheppach, Robland, Felder etc. Maar die doen allemaal zo geheimzinnig over hun prijzen (ik heb daar echt een rothekel aan). Ik denk ook dat die me allemaal een beetje te duur uitvallen. Ik wil overigens het liefst een nieuwe machine kopen, aangezien ik de zaag "zakelijk" koop (ben zelfstandige). Ik vind deze zaag van Axminster interessant: http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-aw10bsb2-saw-bench-extension-table-package-deal, echter ik zit dan wel met het probleem dat als er iets mis is, ik naar de UK moet rijden waarschijnlijk.

Mijn wenslijst:

- max 2000 euro, maar liever rond de 1000 euro :)
- precies
- sliding table
- redelijk groot werkoppervlak in de stijl van de Noord Amerikaanse cabinet saws zeg maar
- goede stofafzuiging
- liefst een zaagblad as die lang genoeg is voor een groefzaag (dado blade), zoals b.v. deze http://www.cmtonline.eu/cmt-groefzaag-industrielijn-150-x-30-x-12t-dikte-5-mm.html. Ik weet dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken in Europa, maar wie weet.

Hulp

Edit: verkeerde link naar groefzaag. Ik bedoelde deze: http://www.cmtonline.eu/cmt-zaagbla...erstelbare-groefzaag-dado-200-x-30-x-24t.html
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De Axminster is zeer waarschijnlijk afkomstig uit dezelfde fabriek als de HBM maar voorzien van een ander merkplaatje. De nadelen van de HBM kunnen dan zeer goed ook de nadelen van de Axminster zijn, vrees ik. Overigens denk ik niet dat je een zaag in die prijscategorie vind waar je niks meer aan hoeft te doen. Ik ben ook in de markt voor een nieuwe zaagtafel (in een wat lagere prijsklasse) en reken er op dat ik mijn aanschaf links en rechts aan moet passen en modificeren om de nauwkeurigheid te verkrijgen die ik graag wil hebben.

Iemand zou eigenlijk eens een Woodworking-studiereis moeten organiseren naar Axminster! Even goed kijken en voelen geeft een betere indruk dan plaatjes en reviews.

Groet, Rob.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Zijn er eigenlijk veel tafels waar een dado set op kan ?

Ik zag laatst ergens ook een tafel voorbij komen waar het zaagblad uit gehaald was en een freeskop van een freesmachine in was gezet.
 

Sebm

Nieuw lid
31 dec 2013
23
0
Eerlijk gezegd is dit de eerste die ik heb kunnen vinden, en ik zoek al een maand of 4 :)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
waar ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar ben... in welke mate is deze tafel te demonteren ? Stel dat dit ding niet op de begane grond in gebruik word genomen. 300 kg neem je niet in 1 keer mee de trap op.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
waar ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar ben... in welke mate is deze tafel te demonteren ? Stel dat dit ding niet op de begane grond in gebruik word genomen. 300 kg neem je niet in 1 keer mee de trap op.

De tafel is vrij goed te demonteren. Je kunt het blad los halen, sowieso zijn twee delen van het gietijzeren blad aanzet stukken. Qua gewicht scheelt het dan al flink de trap op. De rails zijn ook gewoon los te halen. De cabinet zelf zal iig het grootste gedeelte zijn met de motor erin.

Fimpje geeft een goed voorbeeld. Als je op 1.21 kijkt, dan kun je het gietijzeren blad er dus ook nog afhalen. De rest moet in zijn geheel naar boven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.