Slijphulpen, eclipse, lie nielsen, bridge city tool

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de bijzonder leuke bijeenkomst bij Masave gisteren vertelde Rene me wat over een misschien nieuwe slijphulp van Lie Nielsen en stuurde me vanmorgen onderstaand berichtje met filmpje.
Lie Nielsen heeft ook een filmpje hoe je de bestaande eclipse kunt verbeteren en de mooiste slijphulp vind ik nog steeds die van Bridge City Tools.

jaap

rendew zei:

We hadden het even over de eclips slijphulp die er niet meer is toen vertelde ik dat Lie Nielsen er mee bezig is kijk maar op 1 minut 46


 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Jaap het ziet er wel erg gelikt uit ,het is eigenlijk een juweeltje de prijs is ook goud gerand maar dat heeft mij nog nooit weerhouden als ik een maand op water en brood wil gaan zitten heb ik alleen mij zelf er mee niet ten kosten van mijn twee mini tijgertjes natuurlijk !!!!
Dat andere hulpstukje "moet" er dan eigenlijk ook bij te samen 308 dollartjes pakweg 225 eurries (hmm 1 maand water en brood is niet genoeg vrees ik :p )
bridge city .jpg

Is het eigenlijk niet TE mooi om te gebruiken ?
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
René, je kan natuurlijk ook gewoon uit de hand slijpen en andere leuke spulletjes kopen. Zolang je maar "Masave's honing fluid" gebruikt ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ja kwakkie van de wibra. Wel heel erg mooi gereedschap. Maar dan moet ik kiezen tussen mijn Tormek en met de hand. Ik houd het voorlopig op de Tormek. Als hier de stroom langdurig gaat uitvallen zal ik mijn mening herzien.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
het verbaast me toch dat mensen zoveel uitgeven voor een hulpstuk, wat je met oefening ook uit de hand kunt doen.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
zo'n hulpstukje (of iets vergelijkbaars) is toch ook met een half uurtje te maken?

Die kerel van Lie Nielsen heeft het over $100, vind ik al veel voor hun apparaatje (zal de naam zijn) maar de prijs van dat andere dingetje slaat alles!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat bij die prijzen vaak vergeten wordt is dat het geen massa fabricage is. Het is niet in China per miljoen van spuitzink in elkaar gestampte eenheidsworst. Wat betreft kosten van materiaal en vooral manuren zijn die dure stukjes gereedschap echt niet overdreven geprijst. We zijn zo gewend geraakt aan de Aldi en Lidl prijzen dat we vergeten wat vakmanschap echt kost.

Maar dat neemt niet weg dat het een hoop geld is voor iets dat je niet echt nodig hebt. Wat dat betreft is de visie van deze blogger interessant: http://readwatchdo.com/2014/02/sharpening-woodworking-tools-why-jigs-are-a-bad-idea/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Readwatchdocom+%28ReadWatchDo.com%29
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hopelijk is de kwaliteit beter dan die van Veritas, die was duur zonder de kwaliteitsmeerwaarde.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@reinoud : :) lapping-fluid by Masave...... Briljante idee he....Zal wel busjes Glassex neerzetten

Qua jig gebruik ik de veritas , echter grijp ik meestal naar de tormek..
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
zo'n hulpstukje (of iets vergelijkbaars) is toch ook met een half uurtje te maken?

Die kerel van Lie Nielsen heeft het over $100, vind ik al veel voor hun apparaatje (zal de naam zijn) maar de prijs van dat andere dingetje slaat alles!
Lie Nielsen verkoopt de Eclipse kopie voor 15 dollar. Voor dat geld vind je het nergens in Europa.

jaap
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja deze dingetjes, hebben wel wat na werk nodig, worden in vele kleuren door verschillende aanbieders verkocht.

http://www.ebay.co.uk/itm/Honing-Guide-for-Sharpening-wood-chisels-plane-iron-blades-/161223594124

http://www.ebay.co.uk/itm/CHISEL-BLADE-SHARPENING-HAND-TOOL-HONING-GUIDE-NEW-/231152355137

http://www.ebay.co.uk/itm/Honing-Gu...Sharpening-Sharpen-your-Chisels-/251449500118

Laat je niet oplichten met hoge verzendkosten zoals 10 bsp, want ze kunnen dit in een craft enveloppe op sturen voor 2 bps, dus samen voor € 8,54.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.