mijn eerste "naambord"

avos

Post veel
10 nov 2008
774
116
omg Haarlem
Als cadeau ben ik bezig met een bord voor op de gevel van een huis. Het hout komt van een notenboom die daar jaren in de tuin heeft gestaan.
Heb nog nooit eerder letters/tekens uitgestoken, maar vind het wel een leuke klus. Moet er nog een keertje langs om ze helemaal netjes te maken.

Wat mij wel zorgen baart is de scheur in het hout. De plank was eerst wat langer, maar erg gescheurd. Heb nog geprobeerd er een butterfly joint (hoe heet dat in het nederlands?) in te zetten, maar dat was geen succes. Ik ben voornemens het geheel in de epoxy te zetten waarbij ik hoop dat dat voldoende bescherming biedt en voldoende duurzaam is op verder scheuren tegen te gaan. Iemand nog tips daarvoor?

foto 3.jpg

foto 1.jpg

foto 2.jpg

foto 3.jpg
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
774
116
omg Haarlem
Iemand nog een tip over epoxy of lak in relatie tot de scheur in het hout? Is het nog een optie om aan de achterzijde iets te maken wat de delen bij elkaar trekt?
 
P

Pylk

Guest
Er bestaat injecteerhars, dat waterdunne epoxy, die kun je er wel in gieten.
Mooie symboliek, dit bord heb ik voor het huis van mijn kinderen gemaakt:
P4070034.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Als de achterkant niet zichtbaar is zou je ook gewoon een plaatje hout of metaal over de scheur kunnen schroeven.
Eventueel eerst infrezen.

Het houtsnijwerk ziet er goed uit. Is het de bedoeling dat er een los naambordje opkomt?
Of ga je de naam of namen er ook nog in snijden?

Groeten, Raymond
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Epoxy is zeer sterk en kun je ind. prima mee lijmen, echter zijn de meeste epoxy's niet UV bestendig en zullen na 1 of 2 seizoenen geheel kapot zijn
als je na de epoxy meerdere lagen afwerkt met een goede uv bestendige lak, dan kan het wel
 

avos

Post veel
10 nov 2008
774
116
omg Haarlem
@ SunRayes: Dat aan de achterkant bevestigen zat ik ook te denken. De scheur is nog vrij makkelijk dicht te trekken. Maar het hout moet wel kunnen werken, dus gewoon vastschroeven lijkt me nogal risicovol? Er komt wellicht nog onderin het jaartal van het huis, maar we vonden het origineler om deze tekens (geloof, hoop en liefde) te verwerken dan een naam. Dus feitelijk geen echt naam bord.

@Toxiq: Bedankt voor de tip. Als ik de scheur aan de achterkant bij elkaar kan houden dan lijkt me afwerking met enkel UV bestendige lak ook voldoende?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.