de enige zaag waar je zonder pijn je vinger in kan duwen ...

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
volgens mij is de sawstop hier al een tijd geleden langs gekomen ;)

Ik zou het niet durven met droge handen van voren tegen de zaag aan :roll:

ze gebruiken in die filmpjes allemaal natte worsten ;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Is het niet zo dat je wel ziet dat er een klein 'wondje' is op de droge huid. Daarna komt het natte gedeelte van de worst (niet teveel bij nadenken :lol: ). Maar bij je vinger of hand zou er bloed komen...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
fijn zo zaag, wordt het onmogelijk om een dikke aluplaat te zagen met behulp van snijolie. ;)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
en als je een spijkertje of nietje in je hout tegen komt weet je nu zeker dat je zaag naar de filistijnen is :roll:
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Helaas is niet alleen je zaagblad kapot als de saw-stop in aktie komt,
maar ook het rem-systeem van de zaag.
Of er dan sprake is van een total-los weet ik niet, maar een dure reparatie zeker.

Dat heb ik volledig over voor het behoud van mijn vingers ed.
Maar als de saw-stop ook al ingrijpt bij een spijker(tje) oid, dan is het misschien wel een tikkie kostbaar aan het worden.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Waarom zou het ding ingrijpen bij een spijker? Het systeem is er namelijk op gebaseerd dat een vochthoudend voorwerp (je vinger dus) een electrisch veld doorbreekt en dan de rem er op gooit.
Ik weet niet hoeveel op vocht gebaseerde spijkers jij kent, maar ik ken ze niet :lol:

Daarnaast zou het natuurlijk nergens op slaan als dat ding daar op zou reageren. Bij een spijker ben je met een beetje pech 1 a 2 tanden kwijt, als dit ding in actie gaat kan je je hele blad vervangen.
Of het een hele dure reparatie is vraag ik me af. je moet je blad vervangen (is uiteraard niet goedkoop), maar verder denk ik dat je alleen het remblok moet vervangen.
 
A

Athanor

Guest
Toen Saw-stop enkele jaren geleden de zaag introduceerde heb ik volgens mij in een artikel uit FWW gelezen dat het om een aluminium onderdeel gaat waar de zaag in vastslaat (en onder het blad verwijnt) Je moet alleen dat onderdeel vervangen, ik meen me te herinneren ongeveer 100 dollar per noodstop. Dat is dus de prijs voor je vinger. (of 2 of 3, dan zakt de prijs per vinger :cool: ) Van een noodstop bij spijkers herinner ik me niets. Mogelijk overleeft je zaagblad de noodstop in het aluminium, wat dacht ik ook nog een kreukelzone heeft.

Fons
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Dit systeem schakelt niet op vocht, maar op elektrische geleiding.
Hiervoor is dus een geleidende verbinding nodig tussen het zaagblad en aarde.
Als hout erg vochtig is zou er geleiding kunnen zijn tussen het blad en metalen delen van de zaagtafel (welke geaard moeten zijn).
Normaal zou een spijker geen problemen geven zolang hij dus niet aan de onderkant tegen de tafel aan komt.
Om dit te voorkomen, zou je (bij te verwachten problemen) een houten plaat op je zaagtafel kunnen leggen.
Technisch gezien werken ondertussen duizenden dingen op deze manier van geleiding (denk bv. maar aan een trackpad van een notebook of tiptoetsen op een toestel)

Groeten
Frank
 
A

Athanor

Guest
Mooi! dat is een goede verheldering van de vragen, daar zaten we op te wachten!

:D Fons
 

WR1944

Oud hout
Om nog vollediger te zijn: het zaagblad zit in een electronische schakeling als een grote condensator. Zodra een vinger (of een knakworst) het metaal van het blad raakt, verandert de waarde van de condensator en reageert de electronische schakeling door in 0,005 seconde het aluminium remblok in de zaagtanden te rammen en tevens het blad onder het niveau van de tafel te kantelen.
Als je vroeger met je hand bij sommige gevoelige delen van een buizenontvanger of versterker kwam, hoorde je ook wat veranderen, zoals brommen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Plaatmateriaal van alu of metaal kan je dan sowieso zagen op zo'n systeem met of zonder snijolie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.