Vochtig hout (20%) vandikken ?!?

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Beste mede forumleden,
hebben jullie ervaringen (positief danwel negatief) met het vlakken van nog niet volledig teruggedroogd (eiken) hout?
De reden dat ik dit vraag is dat ik recentelijk een mooi partijtje eiken heb kunnen kopen (kopmaat 35 * 240) wat momenteel nog een vochtpercentage heeft van zo'n 20%. Een deel hiervan wil ik gaan gebruiken op ongeveer 22mm dikte en omdat 22 mm nou eenmaal sneller z'n evenwichtsvocht heeft bereikt dan 35 mm leek het me een idee om dit nu vast terug te brengen tot pakweg 25 mm.
Momenteel ligt het hout binnen bij ca. 12 graden en ik "lucht" het dagelijks een uurtje dmv een oude fan.

Normaal gesproken heb ik niet zo'n haast met het gebruiken van m'n hout, maar dit partijtje is 'perfect' voor een opdracht om een rustieke eetkamertafel van 100 bij 220 te maken. Dat het hout nog wat nawerkt is - gezien de geplande constructie en het beoogde 'rustieke / verouderde' karakter - niet zo heel erg.

Om een aantal van jullie mogelijk nog verder aan m'n gezonde (?) verstand te laten twijfelen was ik ook nog van plan deze planken niet eerst te vlakken, maar gelijk door de vandiktebank te jagen....

Hebben jullie ervaringen / suggesties / etc; alles is welkom !

Alvast dank & groet,
Erik
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Erik,

Wil je echt geen risico nemen dan zou ik toch nog enkele maandjes laten acclimatiseren zodat je hout rustig naar 8 a 10 procent kan komen.
Dit mag gewoon in een loods, hoeft niet naar buiten gesleept te worden elke dag :)

Eikenhout heeft in de breedte en dikte een krimpcijfer van 5 procent. De cijfers spreken voor zich.

Dus naar mijn mening, nog even wachten met het enthousiasme en op save spelen :)

Bert
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hout begint pas echt te krimpen vanaf 20-24 percent vocht, dus het jouwe heeft nog een hele weg te gaan. verder dan de krimp moet je vooral rekening houden met het kromtrekken.
Als je het nu schaaft dan stel je een "nat" gedeelte van het hout bloot aan de buitenlucht, dat gaat dan heel snel drogen en een extreme interne stress veroorzaken. In het beste geval gaat het krom staan, in het ergste gaat het vol scheuren en barsten staan.

Als je het toch doet dan moet je het minstens 5mm dikker laten dan wat je uiteindelijk wil hebben, en dat als het mooi plat en recht is, meer als het al krom staat!
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dank voor jullie snelle reacties !
@Bert: ik was niet van plan er dagelijks mee te gaan sjouwen hoor ;) maar ik vraag me af of met een paar maandjes wachten het vocht al is afgenomen tot 8-10 %; duurt dat niet veel langer ?

@ Benchworks: ik wist niet dat hout pas echt gaat krimpen vanaf zo'n 20%; dat is goed om te weten; hier zal ik zeker meer rekening mee gaan houden. Ik had al wel gedacht aan het ineens blootstellen van het vochtige binnenste deel van het hout; dat is ook de reden dat ik deze stapel dagelijks een uurtje doorlucht met een oude fan.

@ Thom: ik denk dat ik dan beter uitben met een extra partijtje KD te kopen; het gaat niet om grote hoeveelheden en ik denk dat de prijs die ik er nu voor heb betaald het eigenlijk niet waard is er - naar verhouding - veel geld aan uit te geven.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Even een update:
ik heb 3 planken gevlakt en teruggelegd bij de rest van de partij, gewoon om m'n nieuwsgierigheid te bevredigen.
Dagelijks draait er een ventilator een aantal uren; ik zal het vocht regelmatig meten om te zien wat er gebeurt.
Momenteel varieert de temperatuur van de opslagruimte tussen 10 en 14 graden.
Wordt vervolgd !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.