Afrondfrezen ...?

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hallo,

aan gezien ik nog niet zo heel kundig ben met een bovenfrees, heb ik dan ook een vraag.

Momenteel op wat stukjes afvalhout kantjes afronden, dit wil toch niet helemaal lukken.

Ten eerste laat de lager een afdruk achter op de zijkant van het hout, een dikke streep zie je dan .. Druk ik te hard naar links ??? Geen idee..
Ten tweede wat is nou de ideale diepte voor een afrondfrees hoe bepaal ik dat? Hoe krijg ik de perfecte radius? De ene keer heb ik een soort schouder , dat is dus te diep. Andere keer is de afronding gewoon niet netjes. Lijkt mij, dat wanneer je afrond nergens meer een hard randje hoort te voelen ? Dat is dus wel het geval.. Het gaat hier trouwens wel om afrondfrezen van 3 en 6 mm..
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De ideale diepte wordt bepaalde door de radius
Dat er randje blijft staan kan ook wss liggen aan het feit dat het geen afrond frees is ? dan zou het er nog steeds mee moeten kunnen maar luistert het mogelijk iets nauwkeuriger.

een heel dun randje gebeurd mij ook wel eens, maar dan even een schuurpapiertje er langs en dan is het weg.

de dikke streep zal te maken hebben met een slecht/niet werkend lager (het wieltje loopt niet goed mee)
is het wellicht een oud freesje of niet zo een hele beste ?
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo Elio,

Het zou kunnen, dat je te hard drukt. Het hangt gedeeltelijk ook van je aanloopwieltje af (is dat heel smal, dan zie je eerder het spoor); betere freesjes hebben bredere wieltjes, die ook een beetje zijn afgerond zodat de randjes niet in het hout drukken. En bij zachthout heb je meer problemen dan bij hardhout.

Het freesje heeft de perfecte radius, en het is een kwestie van de juiste hoogte heel precies afstellen. Dit bepaal je op een proefstukje. Mijn methode is, dat ik op het oog de frees een fractie te diep stel (met de snelspanhendel vast). Dan krijg je bij het frezen zo'n scherp schouderrandje te zien. Nu komt de truc: De hoogte van dat schoudertje (zeg een halve tot een hele millimeter) meet ik met een of meer speelkaarten (boer, vrouw, heer, aas, etc. :). Speciaal (en alleen!) voor dit doel heb ik een pakje speelkaarten bij mijn werkbank liggen. Vervolgens laat ik het dieptemaat-stangetje zakken op een van de 3 boutjes van de revolveraanslag en die zet ik vast. Dan draai ik de snelspanhendel los, zodat het motorhuis omhoog veert en er ruimte komt tussen de dieptemaat en de aanslag. Tenslotte laat ik het geheel weer zakken, maar nu houd ik het bepaalde aantal speelkaarten tussen het stangetje en de aanslag, waarna ik de hendel weer vastzet. Op het proefhoutje bepaal ik tenslotte, of de diepte juist is ingesteld. Vaak moet ik de truc dan nog een herhalen met nog één kaartje of papiertje. Het klinkt ingewikkeld, misschien, maar als je het vaak genoeg doet word je er heel handig in. Het is een perfect systeem, mede omdat er een amerikaanse wet schijnt te zijn, die bepaalt dat speelkaarten een vastgestelde dikte moeten hebben. Ik heb mijn methode zo goed mogelijk uitgelegd, maar als je nog meer uitleg nodig hebt, dan roep je maar.

Succes!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Bij grote radius of hard hout, frees ik het eerst een keer voor zodat je daarna nog 2mm na kunt frezen. Zo voorkom je ook dat je veel spanning op het meelooplager moet zetten. Diepte stel ik in door een rij of lineaal op de zool van de bovendreef te leggen (of weekblad freestafel) dan de diepte instellen totdat de rij exact gelijk ligt met de rand van de frees.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Aaah kijk is.. Zeer nuttige reacties! Freesjes zijn net nieuw, gekocht bij ecotools, zijn inderdaad goedkoop €5 per freesje. Het zijn wel echt afrondfrezen. Ik heb het zojuist nog een aantal keer gefreesd. Je ziet inderdaad dat het wieltje af en toe niet goed meeloopt, soms wil die zelfs stoppen met meedraaien zeg maar..
betreft diepte instellen, dat gaat nu een stuk beter, ik zorg dat de rand van het freesje net onder de rand van de zool komt te liggen, af en toe kijken met een winkelhaak of ie niet word geraakt, maar ik ga het ook zeker is met een pak speelkaarten proberen. Superhandig! Dan heb je zeker weten de volle radius toch?

Wel vervelend dat het wieltje echt een duidelijke streep achterlaat, ben namelijk van plan een kastje in de lak te zetten, waar je dit duidelijk zult zien. :mad:
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Misschien helpt het als je hem een beetje invet. Als het goed is kan die lager er af en dan kan je er een beetje olie op doen. Wel even proefdraaien daarna dat alle overtollige olie weg is anders trekt dat in je hout.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
... af en toe kijken met een winkelhaak of ie niet word geraakt...

Persoonlijk vind ik het fijner werken door te kijken naar hoe de frees zijn profiel op het hout achterlaat. Dit is namelijk exact hoe je hem instelt of ingesteld hebt. Mocht je een stukje dieper moeten dan werkt dit met een voelermaat erg goed. (Die met die speelkaarten vind ik een erg leuke en creatieve oplossing!)

Wel vervelend dat het wieltje echt een duidelijke streep achterlaat, ben namelijk van plan een kastje in de lak te zetten, waar je dit duidelijk zult zien. :mad:

Wat wel eens goed wil werken is het stuk waar het lager langsaf loopt in te tapen met bijvoorbeeld schilderstape, je dient dan wel rekening te houden met die dikte. Uit mijn ervaring blijkt dat dit echter nauwelijks opvalt. Maar het lagertje dient natuurlijk wel soepel te lopen dus een drup olie erop of het spanschroefje een stukje losser draaien wil ook wel eens helpen.
Werk je met een afzuiging op de bovenfrees ? Kans is groot dat stof in het lagertje komt wat uiteindelijk ook zorgt voor vast(er) lopen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die lagertjes lopen heel snel vol stof. Hoe meer smeermiddel je er op doet, hoe sneller ze vollopen en haperen. Ik spuit ze met de compressor schoon, doe er dan wat paraffineolie op en spuit ze dan nogmaals kort zodat de meeste olie weer weg is. Tijdens de klus doe ik dat regelmatig, zodat de lagertjes netjes blijven draaien. Zelfs dan zie ik af en toe een druklijntje in het hout, vooral bij zachter hout. Het freesje trekt tegen het hout aan, daar hoef je helemaal niet zo hard voor te drukken. Schuurpapiertje of een heel zoet schaafje er over en klaar. Heb je geen compressor dan kan een stevig kwastje goede diensten bewijzen om het lagertje schoon te houden.

Door een naaimachinereparateur is me ooit eens verteld dat paraffineolie van alle smeermiddelen het minst stof vasthoud, vandaar de keus voor deze olie.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.