Beitel geslepen

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik wilde jullie even om wat raad vragen.
Een hele tijd geleden heb ik nooitgedagt beitels gekocht en deze heb ik zo nu en dan geslepen op een roterende schijf, hiervan weet ik de korrel niet meer maar was een witte steen. Het bleek goed te werken want kreeg ze goed scherp maar ja, ze werden een beetje hol. Nu heb ik de Veritas MK2 besteld en binnen gekregen waarna ik meteen ben gaan slijpen. Dat is.......ik had de Eden slijpstenen set gekocht van Knives and Tools en een Naniwa 220 grit vlaksteen. Alle stenen incl. de vlaksteen heb ik afgevlakt totdat je perfect vlak waren. Hierna kon ik gaan slijpen met de MK2 wat overigens erg goed werkt en mijn beitel is vlijmscherp, echter na het opzetten van de microvouw blijkt dat deze er scheef op staat, zie foto's.
Ik heb de beitel eerst vlak geslepen op een vlakke natuursteen met een vel schuurpapier 180, vervolgens de slijpsteen 240, hierna 800, daarna 2000 en op het laatst 5000. Hierop heb ik ook de microvouw gezet zonder de stand van de beitel te veranderen.
Enig idee wat ik verkeerd heb gedaan ? (Bij het wisselen van de stenen heb ik ervoor gezorgd dat ze absoluut vlak waren.)
P1000832.jpg
P1000834.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Martijn
Het lijkt een beetje gezichtsbedrog. Maar het kunnen twee verschillende metalen op elkaar zijn. Een foto van opzij kan licht op de zaak brengen.
Zo je verhaal horend ga je goed. Is de beitel scherp?? lijkt hiervandaan MESSCHERP.
hg Hugo
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Je bent niet de eerste met dit euvel bij de MK2. Je kunt het voorkomen door niet aan het wieletje te draaien maar de beitel opnieuw in de MK2 steken maar dan instellen op 30 graden. Zo heb ik het opgelost.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Armadaman, ik heb geen idee of deze beitels van gelamineerd staal zijn. De kleur laat dit niet zien evenals de krasjes. Hierbij even een foto van opzij, en ja de beitel is inderdaad messcherp getuige de kale plek op mijn arm ;)
P1000831.jpg

@Vurenhout, ik heb de beitel geslepen op 30gr. Doordat ik in eerste instantie met die roterende schijf heb geslepen (uit de hand) heb ik de vouw dusdanig aangepast dat een 25gr niet meer te doen was. Althans, zonder al teveel van het staal te verliezen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als de secundaire vouw scherp is en ongeveer haaks tov. de zijkanten van de beitel is het toch prima. De schuine overgang komt waarschijnlijk omdat de primaire vouw niet helemaal haaks geslepen was.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Je bent niet de eerste met dit euvel bij de MK2. Je kunt het voorkomen door niet aan het wieletje te draaien maar de beitel opnieuw in de MK2 steken maar dan instellen op 30 graden. Zo heb ik het opgelost.

Ik heb dezelfde ervaring met de MK 2. Ik schreef de afwijking toe aan een niet goed verdeelde druk van mijn hand, maar het was me al wel opgevallen dat de afwijking ALTIJD in dezelfde richting was. Ik heb er niet aan gedacht dat verdraaiing van het wieltje om de hoofdvouwhoek van bijv 25 graden naar de tweede vouwhoek van bijv 30 graden te schakelen ook een verdachte zou kunnen zijn.
Het effect stoort me wel. Ik zal er nav van de tip van Vurenhout eens mee experimenteren.

mvg
klaas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk niet dat deze serie Nooitgedagt uit gelamineerd staal bestaan. De laatste foto die je post geeft wel een erg vertekend beeld, gewoon even controleren met een winkelhaak. De secundaire vouw hoeft overigens niet zo groot te zijn, een paar halen over een fijne steen is al veel. Bij deze grootte herslijp ik de beitel bijna; hol slijpen op een ronde aangedreven slijpsteen geeft dan snel een mooie klein beetje holle vouw die snel uit de hand weer in de juiste hoek te slijpen is. Voor deze beitel is 25 graden een prima eerste hoek en dan een tweede vouw op de fijnste steen van 27. Dat laatste is op de MKII gemakkelijk te doen. Alleen het puntje van de beitel snijdt en die hoek (de aanvalshoek) is bepalend.

jaap
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eerlijk gezegd zou ik die tweede vouw laten voor wat ze is. Ik heb dat in het begin ook gedaan, omdat het blijkbaar 'moest', maar ben er ser ondertussen van af gestapt. Ook al omdat ik nu bijna enkel zonder slijphulp werk. Die tweede vouw is moeilijk met de losse hand te realiseren, en ik zie de toegevoegde waarde niet. Als je stenen vlak zijn, kan je even goed de ganse vouw afwetten. Tijd die je misschien nu wint met de tweede vouw, verlies je weer als die te groot geworden is en er af moet. Maar je zal zelf wel merken na een tijdje wat prettig en snel werkt en wat niet. Zoveel mogelijk proberen op te pikken van anderen en voor jezelf uitmaken wat voor jou het fijnste werkt
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Voordeel van de tweede vouw is dat het slijpen wel sneller gaat.
Moet zeggen dat ik exact het zelfde probleem heb. Niet alleen met de MK2 maar ook op mijn Tormek (heb er wel eens een topic over geopend).
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Tweede vouw niet helemaal haaks lijkt me nauwelijks een probleem te noemen. Ik heb ook een MKII en gebruik hem eigenlijk alleen nog om beitels op een gekozen hoek te "resetten". De beitel op deze foto snijdt en hakt volgens mij heerlijk, of niet? :D
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Als de secundaire vouw scherp is en ongeveer haaks tov. de zijkanten van de beitel is het toch prima. De schuine overgang komt waarschijnlijk omdat de primaire vouw niet helemaal haaks geslepen was.
Tja daar heb je misschien een punt. Bij het slijpen van de primaire vouw had ik dit verschijnsel ook een beetje maar heb dit door consequent te blijven slijpen deze er toch uit gekregen. Daarom snap ik niet dat die er bij de secundaire vouw er weer in is gekomen. Tja oefening baart kunst...of babies maar das een heel ander verhaal ;)

De laatste foto die je post geeft wel een erg vertekend beeld, gewoon even controleren met een winkelhaak. De secundaire vouw hoeft overigens niet zo groot te zijn, een paar halen over een fijne steen is al veel.
Geen winkelhaak voor nodig hoor, dit is op het oog al makkelijk te zien al is het op foto wat lastiger. Dank voor je tip !

Zoveel mogelijk proberen op te pikken van anderen en voor jezelf uitmaken wat voor jou het fijnste werkt

En dat is nu het mooie van dit forum, ik leer hier zo veel, geweldig !

De beitel op deze foto snijdt en hakt volgens mij heerlijk, of niet? :D

Als een warm mes door boter !

Dank voor de reacties, ik ga de rest van de beitels slijpen, ditmaal zal ik eens kijken of ik toch niet de 25gr. aan kan houden. Bovenstaande beitel gebruik ik toch niet zo heel vaak en indien de andere beitels beter lukken, dan slijp ik deze toch weer opnieuw ?!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Inmiddels heb ik de rest geslepen wat wat meer moeite kostte om ze op de 25gr te krijgen. Bij elke beitel is gebleken dat de microvouw onder dezelfde hoek (over de breedte) afweek, er schuilt dus een hele kleine afwijking in de jig wanneer de microvouw wordt ingesteld. Jammer maar er is mee te leven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.