Dewalt DW125 Radiaalzaag

Jrlourens

Nieuw lid
12 feb 2014
8
0
Goedemorgen,

Ik maak als hobby steigerhouten meubelen en ben opzoek naar een goede radiaal zaag. Nou vond ik een Dewalt DW 125 radiaalzaag uit 1985.

Mijn eerste gedachte was meteen dat is wel erg oud maar omdat mijn kennis van gereedschap niet groot is was ik benieuwd of 1 van jullie mij advies kan geven?

Alvast bedankt.
 

tuoh

Oud hout
De ouderdom speelt geen rol bij machines, het leven dat ze achter de rug hebben wel. Soms vind je machines van 20 jaar oud met amper gebruikssporen erop, dat zijn de toppers:D
Meestal is het andersom, een machine van 5 jaar oud maar afgeragd tot het gaatje, daar is dan serieus werk aan.

Je kan alleen ter plaatse zien in welke categorie de machine valt, zit er voelbaar speling op zaagas of looprollen dan weet je het wel. Draait de motor met of zonder bijgeluiden, werkt de originele schakelaar? of zit er al een ander type op? Allemaal punten die je zorgvuldig moet nalopen alvorens een tweedehands exemplaar te kopen.

Ben je technisch onderlegd en heb je ervaring met werken aan machines dan kan je koopjes doen. Wat de meeste mensen dan laten staan omwille van mankementen koop je voor een klein prijsje en je brengt de machine terug in orde. Maar bezint eer je begint, overschat je kunnen niet of het loopt uit de hand. Dit houd in dat je de machine bij aankoop terdege naziet op alle mogelijke euvels. Houd altijd in gedachte dat zoiets nooit meevalt maar altijd tegenslaat:p Maw. de herstelkosten vallen altijd hoger uit dan geraamd, bouw dus een flinke marge in (druk de aankoopprijs). Lagers en dergelijke kosten bijna niks, alleen, je moet wel het gereedschap hebben om ze te vervangen natuurlijk.


Mvg,

André
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Persoonlijk vind ik schulpen op zo'n zaag wel behelpen, ik heb z'n grotere broertje. Er is veel verstelbaar,dus ook de kans op veel plaatsen speling. Kijken en voelen of er op de lagers speling zit, het blad niet slingert en als het blad scherp is, de zaagsnede bekijken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Ik heb zo'n amf dewalt 9 inch uit 1956. Twee nieuwe lagertjes op de zaagas en nieuw zaagblad, zaagt zeer nauwkeurig, ik gebruik hem zowel om af te korten als om te frezen en met een orgineel dadoblad om groeven te maken. Voor langszagen heb ik hem nooit gebruikt, maar het lijkt mij met een geschikt zaagblad ook geen probleem.
 

Jrlourens

Nieuw lid
12 feb 2014
8
0
Bedankt voor de reacties!
Het gaat om deze machine http://link.marktplaats.nl/774252278 Maar wat ik me afvraag is dat ik geen zaag snede in het tafel blad zie als hij overdwars gaat zagen.. Ik wil hem gebruiken om planken ook dwars over door te kunnen zagen wat volgens mij schulpen heet. Werkt dit apparaat daar wel goed voor?

Wederom bedankt voor alle adviezen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Met schulpen zet je de zaag op een plek, je beweegt het hout , niet het zaagblad. Als je het zaagblad net het tafelblad niet laat raken, kan je gewoon schulpen.Anders kan je een plaatje triplex op het blad leggen en daar de zaag in laten lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman
A

Athanor

Guest
Met schulpen zet je de zaag op een plek, je beweegt het hout , niet het zaagblad. Als je het zaagblad net het tafelblad niet laat raken, kan je gewoon schulpen.Anders kan je een plaatje triplex op het blad leggen en daar de zaag in laten lopen.

Ik meen wel een gelezen te hebben dat dit een nogal linke activiteit is, mede omdat er geen spouwblad achter de zaag zit. Het gevaar van terugslag van het hout is dan sterk aanwezig. Volgens mij is het gegeven dat het hout ook tussen zaagblad en werkblad zit ingeklemd daar mede schuldig aan.


Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Als je het hout goed vast houd trek je hoogstens het motortje stil, het is geen geweldenaar. Om te schulpen zou ik een zaagblad met weinig tanden kiezen en een op het vermogen aangepaste doorvoersnelheid. In tegenstelling tot een tafelzaag wordt bij klemming aan de achterkant het hout juist op de tafel gedrukt. Aan de voorkant van mijn zaag zit er een pen met twee tandjes die ervoor zorgen dat het hout aan de aanvoerkant niet omhoog kan. Dit is te zien op de foto van de oldtimerzaag . Op de zaagkap aan de voorkant.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb me enkele maanden geleden ook zo'n ouwe Dewalt gekocht, vermoedelijk uit de jaren 50.
Heel goeie koop aan gedaan, kan bijna 80cm breedte afkorten!
Het is een gietijzeren mormel, heel erg stevig.
Met zo'n lange arm is het iets lastiger de basisinstellingen nauwkeurig te bepalen, maar da's een kwestie van een plaatje op 45 graden te zagen en dat als hulpstuk voor het instellen te gebruiken. Je merkt dat de machine niet intensief gebruikt werd, heeft wel een stevige opknapbeurt en een nieuw blad met lengteaanslagen en dergelijke nodig.

Heb er laatst verstekken mee aan padouk planken gezaagd in lengterichting, gaat perfect!

Hier nog een foldertje van een die er op lijkt, met toepassingsmogelijkheden.Bekijk bijlage instructieboek MB DeWalt.pdf

Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

kluppel74

Nieuw lid
22 jun 2012
8
0
Ik ben op zoek naar een afkortzaag geschikt om eiken balken tot 15cm in een keer af te korten. Ik zie radiaalzagen staan met een blad van 500, zou dit hiermee mogelijk zijn? Wat is de bladdiameter en zaaghoogte van de DW125?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Met de grote dewalts met een 20 inch (50 cm) zaagblad kun je tot 15,8 cm zagen. Ook een wadkin zit in die range.Als je regelmatig balken en planken in deze maten moet zagen en je hebt er de ruimte voor, denk ik dat een grote radiaalzaag een betere investering is dan zo'n groen stuk plastic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.