Hoe maak ik dit?

Leo xsteigerhout

Nieuw lid
2 feb 2014
3
0
www.xsteigerhout.nl
Hallo,

voor een bepaalde constuctie moet ik veel dezelfde uitsparingen uit hout halen. (zie bijlage foto)

Steeds op een andere plaats, ik heb er een gemaakt, deze heb ik met een formaatzaag eruitgehaald, en daarna met een beitel.

dit kost te veel tijd. de diepte is 4 cm en breed 8 Is mm nauwkeurig. Zoals het nu is, is het nog niet acceptabel.

Graag jullie ideeen/ ervaring, zijn hier machines voor?
 

Bijlagen

  • foto.jpg
    foto.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 604

Leo xsteigerhout

Nieuw lid
2 feb 2014
3
0
www.xsteigerhout.nl
Hallo,

Ja, zo met die zaagtafel heb ik het nu gedaan, maar ik moet er meer als 80 maken ongeveer, dan is dat niet een snelle optie.

Met een grote frees kan ik idd wel eens proberen, nog meer ideeen iemand?
 
A

Athanor

Guest
Hierbij een paar ideeën voor het zagen van groeven, beide oplossingen op de Hammer gemaakt. Voor gebruik van de bovenfrees kun je naast de website het filmpje van de Woodwhisperer raadplegen.

Fons


 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
zagen met een afkortzaag die je op hoogte kan stellen (alles zagen niet hakken)
of met een handcirkelzaag en een mal gaat het snelst.
er staat hier ergens een filmpje op het forum maar die kon ik zo 1 2 3 niet vinden

bovenfrees en mal kan ook maar moet rustiger of in meerdere stappen tenzij je over een echte zware bovenfrees frees beschikt


http://www.woodworking.nl/showthread.php?8596-Dado-s-maken-met-de-cirkelzaag&highlight=dado

alsnog gevonden (die woordenlijst is best handig)
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
4 of 8x inzagen en de rest wegsteken met een scherpe houtbeitel? Met een vlaktand zaagblad krijg je wel een gladdere bodem dan met een normaal blad. Wat ook kan is een malletje maken voor een bovenfrees.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Het zagen is geen probleem maar het uithakken is te onregelmatig. Er zijn hier heel vernuftige oplossingen voor bedacht maar met een beetje oefening hak je die uitsparing gewoon perfect met de hand.
Bij het wegsteken niet helemaal doorgaan tot de andere kant maar op tijd stoppen, de balk omdraaien en vanaf de andere kant het laatste randje weghalen. Daardoor voorkom je dat het hout uitbreekt. Wel vooraf goed aftekenen waar je moet hakken. Als je niet aftekent weet je ook niet waar je de beitel moet plaatsen. Als je 80 van die uitsparingen moet hakken dan is een malletje voor het aftekenen handig. En zorg voor een scherpe beitel! :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor het afwerken na het zagen is de grondschaaf de eenvoudigste oplossing (met de hand dan toch). Wat misschien ook tijdswinst oplevert is brede stukken maken en die nadien op de gewenste breedte zagen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En vergeet niet dat je ook een malletje voor het uithakken kunt maken! Plankje op z'n kant, tweede smaller plankje erop lijmen, breedte van de uitsparing uitzagen (of gewoon gelijk beginnen met twee losse smalle plankjes). Brede plank zet je tegen de zijkant van je balkje, smallere stuk er bovenop. Tussen de twee smalle stukjes heb je nu een mooie loodrechte geleiding om de bodem netjes af te steken.
 
A

Athanor

Guest
Bedankt Athanor, enig idee waar zo een dik zaagblad te koop is, wij werken met een lurem, maar dat maakt denk ik niet uit.

Leuke info
Felder verkoopt verstelbare frezen voor de Hammer en de Felder zaagmachines. Ik heb wel daarvoor een aangepaste as op de machine laten meeleveren bij de aanschaf. Is nogal een dure aanschaf hoor! Je zou ook kunnen denken aan een freesblad van dezelfde diameter (18cm) voor groeven van een 1 cm breed. De zaagbladdikte is dan 6mm, dat past misschien nog op je zaagas. Mogelijk moet je nog wel extra gaten boren voor de meenemers....

Hieronder een pagina uit de Stehle catalogus.

Fons

image.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Als je geen bovenfrees en/of zaagtafel hebt, dan is dit misschien ook een alternatief...



EDIT: ik was weer veel te snel met reageren. Bekijk alle posts nu nog een keer en zie dat het bewuste linkje naar dit filmpje er al lang-en-breed tussen staat... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Klopt Ekko, ik heb de beveiliging er even afgehouden voor de film. De handschoenen gebruik ik ook om wat grip te hebben op het hout.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is natuurlijk een ander soort meubelmaken dan we gewend zijn. Ik vermoed dat de Leo ook niet over al te veel handgereedschap etc beschikt. De snelste methode is volgens mij om de lange lat in tweeën te schulpen en 1 kant op de afkortzaag in de korte stukken te zagen en die met wat lijm en 2 schroefjes op de juiste plaats weer tegen de lange lat te bevestigen. Even de schuurmachine er over en klaar.
Met een beetje oefening en goed scherp gereedschap zou ik voor de oplossing van Ad Beumer gaan, met de zaag inkepen en met de beitel wegsteken; zoals de timmerman het vroeger ook deed.
En een meubelmaken kost wel tijd natuurlijk.

jaap
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Kan dit misschien;

neem twee planken;

ondrzijde is dan op lengte

bovenakant zijn dan twee kortere stukjes die je op de jusite plek erop lijmt?

Dus ipv zagen frezen, schulpen of wat dan ook,

gewoon paar pankjes op mekaa rlijmen?

alles altijd perfect recht.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En vergeet niet dat je ook een malletje voor het uithakken kunt maken! [hak]of gewoon gelijk beginnen met twee losse smalle plankjes). [hak]
Door een vraag van een gewaarderd medeforumlid merkte ik dat die laatste opmerking niet klopt. Wat ik bedoelde staat in het (zeer ruwe) schetsje hieronder. Dit klem je met een of twee snelklemmen tegen je balkje. Als je de drie kanten van de inham een keertje netjes maakt kun je ze daarna prima gebruiken als steekgeleiding. Ahem... Je moet alleen het schetsje een kwart slag draaien :)
image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.