Afzuiger triggert de aardlekschakelaar

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mijn HBM 100 afzuiger heeft sinds een tijdje de neiging om de aardlek aan te spreken. Eerst was het af en toe, maar nu zit de fout er keihard in. Ik heb zojuist de motor helemaal gedemonteerd, de rotor ligt er naast en ik kan nu zo op de spoelen van het stator neerkijken. Als ik in de het motorhuis kijk en ik klik de schakelaar aan, dan zie ik een dikke vette vonk ergens daar binnen bij de wikkelingen en dan gaat het licht uit. Ik meet ook een weerstand van zo'n 300 Ohm tussen de fase en het metaal van het huis (de massa) Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Dus motor overleden? Is dit nog te repareren? Het is maar een Chinees natuurlijk en die zijn erg van de wegwerp maatschappij.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hmm, een sluiting in de wikkelingen is inderdaad het eind. Je kunt de motor opnieuw laten wikkelen maar ik denk dat de kosten daarvan erg hoog zijn voor het type motor. Eventueel een andere elektromotor op de kop zien te tikken, het makkelijkste van hetzelfde fabrikaat en type, dan kun je de rotor omzetten zodat je niets hoeft te verbouwen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Hoi Kees,

De isolatie rondom de koperen adertjes van de wikkelingen zijn zo dun dat elke vorm van reparatie de magnetische kwaliteit van de wikkelingen negatief beïnvloed.
En het geeft ook aan dat door het vocht en het stof in de lucht de wikkelingen zo langzamerhand hun beste tijd gehad hebben.
Dus als je deze repareert, zal vrij snel het volgende plekje ontstaan.

Als het een hele dure motor is, kan je hem opnieuw laten wikkelen.
Maar waarschijnlijk is een nieuwe electromotor goedkoper.

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hmm. Helaas, en zo oud is hij nog niet eens. Morgen HBM maar eens bellen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Op mijn werk hebben wij 200kVA generatoren gehad die na 1500 draaiuren (ze horen 20.000 mee te gaan) al door brandden.
En niks geen garantie o.i.d. Komt door het vocht, zeggen ze dan.
Tegenwoordig worden de wikkelingen met de hand in een speciale dikke rubbercompound gecoat.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Kees
Voor nood kan je er een vloeibare plastic overheen spuiten. soort filmlaagje. Maar het blijft prutsen. Kan je wel bij de wikkelingen komen??
hg Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, hij ligt nu helemaal uit elkaar. Uiteraard kan ik de wikkelingen niet uit het statorhuis krijgen maar een beetje met vloeibare plastic spuiten is natuurlijk wel een poging waard om de levensduur een beetje te verlengen. Waar koop je dat spul?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo KeesIMG_1759.jpg
Dit spul gebruiken wij om bv een printplat, een voeding of elektra componenten te isoleren af te dichten voor vocht. Of jij er ook de wikkelingen mee kan isoleren??
Ik stuur je een pb tje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.