Welke houtsoort is dit?

A

Athanor

Guest
Lijkt toch wel heel veel op (europees) grenen, maar dan een harsrijke soort. Hoe ruikt het?

Hoezo waarom?


Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Grenen, inderdaad een boom met veel hars. Omdat ik een paar planken heb die er na het schaven precies zó uitzien. Als je niet beter wist zou je denken dat je een stuk kunststof te pakken hebt.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Dankje, het ruikt sterk, alsof het flink geïmpregneerd is. Maar dat is het niet denk ik.
Met waarom bedoel ik de redenen dat je aan een bepaalde houtsoort denkt
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Waarom denk je dat het geen grenen is? Die planken van mij geven een soort terpentijngeur af als je ze schaaft. Zo sterk dat je er gewoon koppijn van krijgt. Alhoewel… dat was niet bij grenen. Dat "plastic" wat ik had is douglas, dát meurt zo.
 

tuoh

Oud hout
Het is Frans Grenen (Pinus pinaster) een harsrijke grenensoort die gemiddeld wat zwaarder weegt dan zijn Noorse neefje. Een prettig te verwerken houtsoort als het hout niet te vettig is.
Zo vond je vroeger ook wel eens Rood Noords Grenen (Pinus sylvestris) maar dat is zogoed als verleden tijd, het RNG van vandaag de dag is karton in vergelijking met vroeger.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Het is Frans Grenen (Pinus pinaster) een harsrijke grenensoort die gemiddeld wat zwaarder weegt dan zijn Noorse neefje. Een prettig te verwerken houtsoort als het hout niet te vettig is.
Zo vond je vroeger ook wel eens Rood Noords Grenen (Pinus sylvestris) maar dat is zogoed als verleden tijd, het RNG van vandaag de dag is karton in vergelijking met vroeger.

Mvg,

André

Maar toch wel een goede kans dat dit Inlands hout is? Het grenen dat ik van Jaap van Leersum had lijkt er wel heel veel op, ook harsrijk hout. Jaap laat zijn grenenhout ook eerst wateren trouwens.

Fons


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.