Post uit Spanje

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het was weer eens Sinterklaas vandaag, althans er kwam toch erg leuke pakjespost uit Spanje! Een nieuwe lading bruyere hout om pijpen van te maken, altijd weer geweldig om de doos open te halen en te snuffelen door de nieuwe voorraad blokjes. Wat schuren hier en daar om te zien wat wat is, en enkele eerste ideetjes op het hout tekenen hier en daar. Dat moest ik toch even delen :p

Overzichtje:


mooie plateaux grain:


mooie flame grain op'n extra extra ebouchon:


Altijd even schrikken want de extra ebouchons zien er zo uit:


Maar even over de bandschuurmachine en dan krijg je alweer dit:


 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dat zijn inderdaad stukken wortel. Om precies te zijn eigenlijk niet echt wortel maar de knollen van de mediterraanse boomheide, zeg maar de overgang van stam naar wortel. Ook wel Bruyere (Briar in het Engels) genoemd.

De nerf daarvan kan echt fabuleus zijn, zo kwam ik vandaag nog volgend voorbeeld tegen van Tonni Nielsen, een beroemde pijpmaker (een Deen die in de VS woont):
http://www.apassionforpipes.com/neills-blog/2014/2/5/leafy-sea-dragon-by-tonni-nielsen.html

Als je voorbeelden door mijzelf zoekt SunRayes, die vind je onder andere hier op het forum:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?5947-Tabakspijpen
en
http://www.woodworking.nl/showthread.php?7799-Massis-Pipes-Barking-Tiger
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Dat zijn inderdaad stukken wortel. Om precies te zijn eigenlijk niet echt wortel maar de knollen van de mediterraanse struikheide, zeg maar de overgang van stam naar wortel.

hier hebben ze het over boomheide.
http://www.huisplevoets.be/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=173

Bruyèrehout is het klassieke materiaal voor de houten pijp. De pijp wordt gemaakt uit de knolvormige verdikking van de wortel. Bruyère (boomheide of Erica Arborea) is een heester die uitsluitend in het wild groeit en een warm, droog klimaat behoeft. Hij gedijt vooral goed op de rotsachtige bodems van mediterrane gebieden zoals Corsica, Sardinië, Sicilië, Griekenland, Marokko en Algerije.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
excuses, het is inderdaad de boomheide of zoals je correct aangaf de Erica Arborea :)
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
En om helemaal correct te zijn, de schrijfwijze is niet, Erica Arborea, maar, Erica arborea
Staat bij mij in de tuin, is ongeveer 1000mm hoog.
Is in Nederland niet geheel winterhard.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooi hout het maken ervan is een leuke hobby. Echter het roken vind ik minder lekker. Ik houd het op een Cubaan per jaar.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
En om helemaal correct te zijn, de schrijfwijze is niet, Erica Arborea, maar, Erica arborea
Staat bij mij in de tuin, is ongeveer 1000mm hoog.
Is in Nederland niet geheel winterhard.


Zover gaat mijn precisie niet :p

Betreft die in jouw tuin: heb je daar foto's van? Heb zelf best wel interesse om er zelf eentje te zetten. Al zal hij nooit gebruikt kunnen worden voor mooie pijpen. Het is door het harse klimaat op de erg ruwe en arme ondergrond dat het hout zich tussen de rotsen door moet persen en wringen om te overleven, en net daardoor krijg je die mooie nervatuur.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Footloze knollen zijn dan ook onbestaand denk ik. Zelfs 1 blokje dat 100% foutloos is met een mooie nerf is zo zeldzaam dat er jaarlijks maar een handvol pijpen gemaakt worden die perfect foutloos zijn. Voor een volledig foutloze knol zou een boomheide zo'n 40 jaar moeten kunnen groeien zonder 1 steentje of insect in de knol te krijgen bij het groeien, en dan ook nog eens geen enkele bosbrand of grote storm tegenkomen die schade aanricht.

Daarom refereren pijpmakers vaak naar "de bruyereloterij". Het is namelijk vrij voorkomend dat je net enkele uren aan een pijp gewerkt hebt die er prachtig uitziet, om dan bij het fijne schuurwerk plots een putje bloot te leggen dat plots zo groot wordt dat je het hele blok moet weggooien.
Gelukkig kan je in de meeste gevallen de fouten wegwerken met rusticatie (ruw maken van grotere stukken van het oppervlak ipv glad afwerken) of zandstralen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.