Hoge hoek zoetschaaf

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bij het schaven van onder handen werk, gewaterd inlands iepen, kreeg ik toch diverse inspringsels in mijn geschaafde werk. Met de schuurmachine, vlakschuur en rotex kreeg ik deze inspringsels er maar moeilijk uit.
Dus een hoge hoek soetschaafje gebouwd van het zelfde inlandse iepenhout met een keg en onderzijde van castana rosa een bijzonder harde houtsoort die zich zeer glad laat afwerken.
Maandagavond gestart, totaal schat ik in drie uurtjes gemaakt.
De schaaf staat onder een hoek van 65 graden. Het wegschaven van de inspringsels gaat bijzonder rap.

foto 1.jpg

foto 2.jpg

foto 3.jpg

hier wat foto's van de bouw

Roeland
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dus een hoge hoek soetschaafje gebouwd van het zelfde inlandse iepenhout met een keg en onderzijde van castana rosa een bijzonder harde houtsoort die zich zeer glad laat afwerken.

Prachtig Roeland! Ook mooi in beeld gebracht. Wat ik bovenal mooi vind zijn de ronde, bijna vrouwelijke (ahum... :rolleyes:) vormen...
 
A

Athanor

Guest
Mooie schaaf en wat snel gemaakt! Overigen was mijn eerste associatie die met een slagschip, wel in contrast met Ekko's ingeving.... Maar ja dat kan aan onze individuele mindset van het moment liggen natuurlijk;)

Mooi dat je gelijk een Youtube presentatie heb geplaatst.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zie meer een amerikaanse auto uit de jaren 40-50. En een mooie schaaf natuurlijk, dank voor het filmpje Roeland. Verbazend hoe handig sommigen hier mee zijn. Heb zelf ook een houten schaaf met de beitel op 60 graden (een HNT Gordon) die meestal geen moeite heeft met hout waar mijn stalen no4 op 45 graden uitbreeksels achterlaat. Ik kan de beitel ook omdraaien en er dan mee schrapen (omdraaien maar wel de scherpe kant naar beneden, dit voor de slimmerds). Het zou wat zwaarder moeten schaven met de grote aanvalshoek, maar een houten schaaf glijdt ook wat makkelijker over het werkstuk en mijn krullen zijn dun.

jaap
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Heel mooie schaaf en dat in 3 uurtjes... petje af. Ik vind Iepen prachtig hout. Heb je ooit getest of een 2de micro vouw aan de andere kant van de bijtel helpt voor dit soort inspringsels? Ik heb er bij o.a. Wengé ook last van. In een boek van David Charlesworth staat een tip i.v.m. met zo'n 2de mini vouw van 10 graden aan de andere zijde van de beitel. Zo krijg je met een 'gewone' schaaf ook een steilere snijhoek. Misschien moet ik mijn extra beitel maar zo eens slijpen maar het is altijd fijn om te horen dat het inderdaad werkt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Heel mooie schaaf en dat in 3 uurtjes... petje af. Ik vind Iepen prachtig hout. Heb je ooit getest of een 2de micro vouw aan de andere kant van de bijtel helpt voor dit soort inspringsels? Ik heb er bij o.a. Wengé ook last van. In een boek van David Charlesworth staat een tip i.v.m. met zo'n 2de mini vouw van 10 graden aan de andere zijde van de beitel. Zo krijg je met een 'gewone' schaaf ook een steilere snijhoek. Misschien moet ik mijn extra beitel maar zo eens slijpen maar het is altijd fijn om te horen dat het inderdaad werkt.

Hi Duck,

Een "backbevel" werkt zeker heel goed om dit soort inspringsels te voorkomen. Maar als je schaaf een keerbeitel heeft, heb je dat helemaal niet nodig. Als je de keerbeitel goed hebt gevlakt, zodat er geen miniscuul spleetje tussen keerbeitel en schaafbeitel zit, dan kan je hem heel dicht tot bij de snede schuiven. Zet hem zo dichtbij als je kan. Je kunt hier een instructiefilmpje bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=pSjpzta0FuY

Zo, dat even terzijde. Mooi schaafje Roeland!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wow! Echt knap. Los van het feit dat ze blijkbaar perfect doet waar ze voor gemaakt is vind ik het ook heel mooi vorm gegeven. Petje af hoor.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vrouwelijk, slagschip, auto je jullie hebben alledrie gelijk, heb me een beetje laten inspireren door de late Art Deco, zelf doet het me wel wat denken aan een botsautootje van de kermis,vroeger.
Wilde een simpele strakke vorm en die is aardig gelukt.
Dat met die achtervouw (backbevel) heb ik ook op een aantal schaafmessen heel minimaal maar dat is meer om de slijptijd te verkorten en maakt geen wezelijk verschil op het voorkomen van inspringsels. Eigelijk moet je met een achtervouw bijzonder goed oppassen dat je hem niet te veel aanzet, resultaat een botte snede en veel herslijpwerk.
De keerbeitel echter zoals Seek al aangaf geeft wel een goed resultaat . Maar ik zoek natuurlijk, voor elk probleem een gelegenheid om weer een leuk stukje gereedsdchap te kunnen maken :)

Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Heb je ooit getest of een 2de micro vouw aan de andere kant van de bijtel helpt voor dit soort inspringsels? Ik heb er bij o.a. Wengé ook last van. In een boek van David Charlesworth staat een tip i.v.m. met zo'n 2de mini vouw van 10 graden aan de andere zijde van de beitel. Zo krijg je met een 'gewone' schaaf ook een steilere snijhoek. Misschien moet ik mijn extra beitel maar zo eens slijpen maar het is altijd fijn om te horen dat het inderdaad werkt.

Toen ik ooit eens zeer warrige eik moest schaven heb ik er ook eens een vouw aan de spiegelzijde van het schaafbeitel van een oude houten schaaf geslepen. Een paar mm vouw op een 12 tal graden. Dat schaaft dat warrig hout zonder enig probleem glad. Niets uitbreeksels meer. Het is wel harder duwen, gelukkig is het een houten schaaf, dat glijdt beter. En het mes wordt ook wat vlugger bot. Voor de rest doet het het probleemloos zijn werk. Het mes staat onder een hoek van 45 graden, heb ik juist even nagemeten. Dat wordt dus samen iets van een 57 tal graden.

Deze schaaf bleef deze slijpgeometrie behouden, voor het lastige werk. Ik ben er erg tevreden mee.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.