gaten frezen

polly

Nieuw lid
5 feb 2014
5
0
Ben op zoek naar een handmachine die rechthoekige gaten kan frezen van minimaal 25 cm diep in eikenhout.
Afmeting gat is 17x6,5 cm en dus 25 cm diep. Kan iemand mij helpen? Moet wel een professionele machine zijn.
 

polly

Nieuw lid
5 feb 2014
5
0
Mafell ben ik ook al tegengekomen, alleen gaan deze maar 15 cm diep ipv de benodigde 25 cm. Worden dan wel erg veel handelingen om het gat te maken, en dat voor 200 gaten!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het kan ook met een vierkante gatenboormachine.
of er handmachine 's bestaan die 25 cm diep komen zou ik niet weten

als het om een paar gaatjes gaat kan je ze ook gewoon boren en met een beitel bijwerken
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mafell ben ik ook al tegengekomen, alleen gaan deze maar 15 cm diep ipv de benodigde 25 cm. Worden dan wel erg veel handelingen om het gat te maken, en dat voor 200 gaten!
Is het een optie om van twee kanten te werken? Dan haal je het met de Mafell wel.

Wat is de toepassing eigenlijk waarvoor je de gaten nodig hebt?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoe komt het gat in welk hout? Misschien dat je het uit lagen kan opbouwen waarbij de gaten al weggehaald zijn?
 

polly

Nieuw lid
5 feb 2014
5
0
Het zijn vierkanten palen in eik 25x25x230 (ca. 130 kg per stuk) Het gat (of sleuf) heeft een afmeting van 6,5 cm breed x 16 cm hoog en 25 cm diep. 200 gaten!
Mafell heeft dacht ik een kettingbreedte van max. 40 mm. Gatendiepte max. 15 cm. Met Mafell zou het dus kunnen. Wel van 2 kanten steken dan.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oké 200 is wat veel voor met de hand idd. Langste frezen voor in een 12mm spantang van een bovenfrees die ik ken zijn zijn echt niet langer dan een cm of 7. Wellicht kan je eens kijken naar slotkastfrezen. dat zijn soort van frezen die je op een boormachine kan zetten en daarmee rustig een slotkast kan uitfrezen (mal) je kan daarbij ook verlengstukken krijgen en dan kan je wel 20cm halen.
 

tuoh

Oud hout
In plaats van een niet bestaande machine te zoeken zou ik de constructie nog eens onder de loep nemen. Aan de afmetingen van de gaten te zien gaat het hier vermoedelijk om een eerder ongewone houtverbinding? Niet volgens de gebruikelijke regels dus, daarom ook het probleem om een geschikte machine te vinden.

Zoals hier al gemeld ga je met de bestaande machines altijd wat moeten klooien om de job gedaan te krijgen. Voor een paar gaten geen probleem als het wat langer duurt of wat meer (stel)werk vraagt, voor 200 gaten word dat al een heel ander verhaal. Het word dan veel interessanter om de constructiewijze op een dusdanige wijze aan te passen dat eea wel met de klassieke machines uit te voeren is.


Mvg,

André
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Kettingfrees doorgaans tot 150 mm beperkt. Er zijn er nu ook met groene stekker trouwens... Maar dat vereist dat je de bouwwijze verandert - van twee kanten werkt.
je zou ook kunnen kijken naar een timmermansboormachine. Maar als ik daar de prijzen van zie dan worden dat gaten van 17 euro t stuk. Tenzij je die kan huren die machine? En dan bovendien na die aderlating die 200 gaten verder zelf gaan opschonen. In eik zei je? We horen nog van je denk ik :D
 

polly

Nieuw lid
5 feb 2014
5
0
Beste kastanjeboom: Wat bedoel je met groene stekker?
Met een timmermansboormachine maak je toch ronde gaten?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Beste kastanjeboom: Wat bedoel je met groene stekker?
Met een timmermansboormachine maak je toch ronde gaten?
Festool = groen gestekkerd
Blijkbaar kan het dus wel ... Met deze combinatie: Mafell LS 10 Ec met SG 230 of SG 400
Denk dat je eens langs de Mafell shop moet

Groeten van de Kastanjeboom
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Festool = groen gestekkerd
Blijkbaar kan het dus wel ... Met deze combinatie: Mafell LS 10 Ec met SG 230 of SG 400
Denk dat je eens langs de Mafell shop moet

Groeten van de Kastanjeboom

Nee het kan toch niet:p Met deze combinatie frees je namelijk enkel sleuven in kops- of langshout voor de opname van stalen hulp- of montagestukken. Deze opstelling is niet geschikt om brede gaten te boren omdat hierbij de zaaggeleider gewoon gaat verplooien. De dikte van de ketting is meteen de maximum breedte van het te boren gat, maw. een ketting van 20mm levert een gat op van 20mm breed x een quasi oneindige gatlengte.

Meerdere malen naast elkaar boren om zo een breder gat te bekomen werkt hier niet omdat de kettinggeleider te flexibel is. Het ding blijft enkel recht als de ketting links en rechts gesteund word door het hout.

Nee, enkel de klassieke kettingboor/kettingfrees/kettingsteekmachine brengt hier deels uitkomst, met dien verstande dat die dingen maximum 130 à 150mm diep boren.
Maar de te boren afmetingen van de gaten blijven mij sterk verbazen, die constructie wil ik wel eens zien.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.