invalzaag: nieuw of tweedehands

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Aangezien ik nergens een degelijke houtzaag kan gebruiken, overweeg ik om in de loop van dit jaar een invalzaag met geleider te kopen. Lijkt me het type zaag dat ik nodig heb, aangezien ik ook grote stukken hout kan versnijden. Ruimte voor een enorme zaagtafel is er niet. Vraag ik me nu af of ik nieuw of tweedehands moet kopen. Groot budget heb ik niet. Van tweedehands ben ik niet vies, ik koop liever iets tweedehands van een goed merk, dan iets nieuw van een "minder" merk.

Iemand een idee of tweedehands te betrouwen is?Ik heb reeds met iemand zijn invalzaag gewerkt, maar het blad was versleten en met de geleider kon ik niet volgens een rechte lijn snijden, de snede maakte een kromme beweging. Een nieuw zaagblad en geleider kunnen best wat geld kosten.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het voordeel van tweedehands is dat je het ook weer aan dezelfde prijs kan door verkopen als het je niet bevalt. je moet dan wel opletten dat je geen kat in een zak koopt, als je een geweten hebt dan durf je dat niet meer door te verkopen zonder het probleem te vermelden. Anderen hebben niet zo zeer last van hun geweten.

Ook wel opletten op de staat van het blad/bladen erbij en de rail. Zoals je zegt kan het duur uitkomen als je die moet vervangen. De uiterlijke staat van de machine en rails geeft al een idee van hoe goed de eigenaar ervoor gezorgd heeft en hoe hard die heeft afgezien. Het is natuurlijk geen exacte wetenschap, één die er nieuw uit ziet kan een ernstig intern probleem hebben, en een ander dat niet uitziet kan technisch perfect lopen. Maar in de meeste gevallen gaan de twee samen.

Wil je echt rustig zijn en lang genieten van die nieuwe geur dan kan je ook voor nieuw gaan, bij Festool heb je bv 30 dagen (of is het nu 15) om die gewoon terug te brengen als het je niet aanstaat.
Op de tweedehands markt is bijna alleen festool beschikbaar, andere merken zijn er nog niet zo lang of populair genoeg.
Bij gereedschappro heb je soms deals op ruil machines dacht ik, is ook de moeite om in de gaten te houden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Altijd even proefzagen en bedenk zo een HM blad opnieuw laten slijpen kost ongeveer 20 euro. een nieuwblad kopen kost het drie tot vier voudige. Belangrijkste is dat de zaag rechtdoor zaagt over een lineaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De meeste occasie machines worden aangeboden 'zo goed als nieuw', maar zien er meestal flink gebruikt uit. De prijs is vaak meer dan de helft van de nieuwprijs. Er staat er nu eentje op marktplaats die er goed uitziet voor 275 euro, plus nog 50 voor het lineaal. Er wordt ook een fonkelnieuwe met lineaal en 10 bladen aangeboden voor net geen 500. Dan is mijn keuze snel gemaakt. Geen occasie voor mij. Ze mogen er nog als nieuw uitzien, maar als ze in handen van een onervaren gebruiker (of een ervaren zonder respect), hoeft het voor mij niet meer. Toch niet aan de prijzen waar ze worden voor aangeboden.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ook wel opletten op de staat van het blad/bladen erbij en de rail. Zoals je zegt kan het duur uitkomen als je die moet vervangen. De uiterlijke staat van de machine en rails geeft al een idee van hoe goed de eigenaar ervoor gezorgd heeft en hoe hard die heeft afgezien. Het is natuurlijk geen exacte wetenschap, één die er nieuw uit ziet kan een ernstig intern probleem hebben, en een ander dat niet uitziet kan technisch perfect lopen. Maar in de meeste gevallen gaan de twee samen.

Helemaal mee eens. Met name de laatste zin (hier vetgedrukt...) is van belang. Op MP staat vaak genoeg een invalzaag van Festool te koop. O.b.v. het uiterlijk kun je al snel een eerste selectie maken.

Zie ook de onderstaande voorbeelden. Beide machines zojuist voor dit topic van MP geplukt. O.b.v. hetgeen op de foto te zien is, is de keuze - voor mij althans - snel gemaakt...

Festool TS no go.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zaag al tich jaar met een 2e hands TS55 die ik voor een prikkie kon kopen, heeft nog nooit enige weigering laten zien. Heb er ook een TS75 bijgekocht voor dikker hout, ook 2e hands en ook geen problemen. Als de machine er netjes uitziet loop je praktisch geen risico, die machines (van Festool) zijn bijna onverwoestbaar.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Teus,

Indien je een tweedehands zou kopen, zoek dan eerder naar de oude Festool dan de nieuwere. De oude is wat mij betreft zeker niet ondergeschikt aan de nieuwe.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Teus,

Indien je een tweedehands zou kopen, zoek dan eerder naar de oude Festool dan de nieuwere. De oude is wat mij betreft zeker niet ondergeschikt aan de nieuwe.

PT Cruiser, ik neem aan dat je de TS55 bedoelt, niet de ATF55?
Ik heb zelf de ATF65 destijds nieuw gekocht, en zie nog geen reden over te stappen naar de TS, maar als ik nu zou starten zou ik wel voor de TS gaan.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Ik bedoel inderdaad de TS55 als ik over de oude Festool spreek. De ATF heb ik nog nooit in m'n handen gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.