Tiny houses zelf maken

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Om de een of andere reden ben ik aangetrokken door Tiny houses.

Dat is blijkbaar een trend in de US om zo klein mogelijk te huizen.

Voortbrouwende op hun wetten mag een caravan een bepaalde afmeting hebben, en ze proberen dan zelf een caravan te bouwen die qua grootte daar net onder zit, om zodoende bijna alle taksen te ontlopen. Dus wonen in een caravan, die er meer uitziet als een veredelde chalet, op je eigen stukje grond, waar dan ook mag daar blijkbaar, mits de afmetingen gerespecteerd blijven.

Niet hetzelfde dus als die woonwagen parken, die caravans zijn wel belastingsplichtig.

Nu is er een Zweedse architectenfirma, die effe supercreatief is geweest, en een tiny studenthouse gemaakt hebben.

Ongelooflijk knap concept, niet alleen qua ruimteindeling, die eerlijk gezegd veel beter benut is dan die Amerikaanse Tiny Houses, maar ook voor de houtbewerker is dit een heel interessant project.

Op onderstaande lokatie vind je de info over dit projectje.

Ik heb al eens zitten rekenen en kwam toch snel op een 2000 euro voor een dergelijke module (Materiaal). Heb zelf een dochter op kot, dus ik weet wat een kot me kost, dit concept is gewoon formidastisch, ipv een kot te huren, zou ik op 4 maanden tijd dit kunnen bekostigen, alleen een ruimte vinden waar ik dit mag neerpoten, maar dat is er genoeg te vinden....

Wat denken jullie van dit concept.

http://www.tengbom.se/en-US/projects/207/smart-student-units
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ziet er leuk uit. Ik denk dat als je het in hout stapelbouw met 100mm balken doet dat je onder de € 2000 moet kunnen blijven
Ik weet niet hoe het in België is maar in Nederland zal de grond duurder zijn dan het huis ( en dan heb ik niet eens over de bouwvergunning )
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dag EvdL,

Ik denk dat hier gewerkt is met een buitenmuur/binnenmuur/tussenframe en isolatie ertussen.

Stapelbouw, bedoel je dan vol hout op mekaar?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Inderdaad vol hout op elkaar. Ik heb er zelf een vakantiewoning ( 80m2) van en ben er erg tevreden over.
Isoleert zeer goed, en je kan hem als je een tekening maakt kant en klaar bestellen.

Je kan hem natuurlijk ook met een houtskelet bouw maken maar ik weet niet of dat goedkoper zal zijn. Als je dit soort woonunits zonder veel problemen in België mag plaatsen is het volgens mij wel rendabel om ze in serie te produceren. Ik denk dat er wel een markt voor is al maak ik me wel zorgen over de brandveiligheid. als je er een stel naast elkaar hebt en er breekt brand uit dan is de ramp niet te overzien.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
EvdL, zijn dat dan balken vna 100*100, of eerder een 100*200 of zo?

Of bedoel je echt ronde stammetjes?

Brandveilig zijn deze units inderdaad niet, er is maar 1 deur bvb, ik zou boven aan, waar het bed staat, een soort valluik maken dat enkel van binnen open kan.

En als ze eenmaal branden, dan is er geen houden meer aan.

Deze versies zijn berekend op Zweeds klimaat, ze gaan er hier een 20 tal van naast mekaar zetten dit voorjaar.

Ik denk dat wij hier wat milder klimaat hebben, en dus wat minder dik moeten isoleren.

Heb jij in dat vakantiehuis nog en binnemuur of zoiets zitten? Of is dat volhout de enige wand?

Alle electriciteitsleidingen liggen dan bvb op de muur?

Maar vol hout, dat is hier gewoon peperduur, hier goochelen ze met de dikte van tuinhuisjes bvb dat het schoon is om te zien.

18 dik, maar dat is dan zo een plank die bovenaan maar 12 dik is en onderaan 18, laa staan dat je bvb 22 of 24 dik gaat,

ik ga nog wat tekenen en denken, ik wil zoiets onder de 1000 euro krijgen.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Erg cool om te zien, maar moet er niet aan denken om er in te wonen!
Man wat klein!!! Zelfs als student had ik me dan even op het achterhoofd gekrabt...

Maar erg cool!!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Ik heb al eens zitten rekenen en kwam toch snel op een 2000 euro voor een dergelijke module (Materiaal). Heb zelf een dochter op kot, dus ik weet wat een kot me kost, dit concept is gewoon formidastisch, ipv een kot te huren, zou ik op 4 maanden tijd dit kunnen bekostigen, alleen een ruimte vinden waar ik dit mag neerpoten, maar dat is er genoeg te vinden....
Wat denken jullie van dit concept.
...
Volgens heb je niet alleen een ruimte nodig om dit neer te zetten, maar ook nog een hoofdgebouw met keukens en douches, want die zie ik geen van beiden. Verder wel grappig ontwerp, zo met alles van hout, maar ik heb efficientere en mooiere ruimteoplossingen gezien.
Bijvoorbeeld deze: http://www.youtube.com/watch?v=juWaO5TJS00
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dag Roald, dat is inderdaad ook een leuke, hoe hj dat bed onder zijn terras heeft verstopt is goed gevonden.

In dat Zweedse concept zit er wel degelijk een douche (die zit in de sanitaire piepkleine ruimte,) en een kookgedeelte.

De buitenmaten vh Zweedse ding zijn ongveer 2.6 m op 3.9 m, dat komt ruwweg toch overeen met een (ok klein) kot hier in Belgie.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dag Roald, dat is inderdaad ook een leuke, hoe hj dat bed onder zijn terras heeft verstopt is goed gevonden.

In dat Zweedse concept zit er wel degelijk een douche (die zit in de sanitaire piepkleine ruimte,) en een kookgedeelte.

De buitenmaten vh Zweedse ding zijn ongveer 2.6 m op 3.9 m, dat komt ruwweg toch overeen met een (ok klein) kot hier in Belgie.


Niet meer hoor, sinds dit jaar moeten koten in België minimaal 12m² zijn ;-) Mijn kotbaas van vroeger heeft daar een gigantisch probleem door, hij heeft namelijk allemaal koten van zo'n 11m². Dat dat enkel bed & bureau met een keukenblokje is, en hij daarbuiten gedeelde badkamers, een grote gezamelijke ruimte, een zwembad en een verwarmd terras biedt, volstaat niet, de kamers moeten groter en wel tegen september.

(waardoor hij dus eigenlijk 1 maand de tijd heeft, want enkel in juli zijn alle koten leeg).
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
De muren van mijn vakantie woning zijn 10 cm dik en de balken zijn 14 cm hoog.
De leidingen heb ik zoveel mogenlijk onder de vloer getrokken en de schakelaars zijn van klik-aan-klik-uit zodat ik geen draden naar de schakelaars hoefde te trekken.
Ik heb geen extra isolatie en dat is ook niet nodig ondanks dat het in FR ook kan vriezen. We verwarmen het electrisch aangezien er geen aardagas is en we er niet altijd zijn maar het moet wel vorstvrij blijven.
huis.jpg(foto van mijn vakantie hut )
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
In dat Zweedse concept zit er wel degelijk een douche (die zit in de sanitaire piepkleine ruimte,) en een kookgedeelte.
...
Oh, die douche is dan goed verstopt! Ik had geen kookplaat gezien, maar die zal dan wel los op het oppervlak geplaatst worden neem ik aan.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hey Massis, djesus, dan heeft half Leuven een probleem, daar is ene oud klooster omgebouwd tot koten, al die kamerkes zijn volgens mij kleiner dan 1m2,weer es typsich Belgisch...
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
EvdL, hebben die balken tand en groef of liggen ze effectief gezoon op mekaar? Er moet toch iets d ewerking opvangen.

Maar wel mooi vakantieschuurtje dat je daar hebt hoor.;)
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Balken hebben idd dubbele messing en groef. Door de druk( hout is zo'n 17 ton) wordt het zo vast op elkaar gedrukt dat het wind dicht is
 

remy123654

Nieuw lid
21 nov 2015
1
0
ik heb wat onderzoek gedaan en als het huisje onder de 20 vierkante meter is mag je het zetten waar je dan moet je ook niets van taxen betalen ofzo
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
@Remy123654: Over welk land heb je het? Als je NL bedoeld, ben ik erg geinteresseerd in waar je die info vandaan hebt...

Volgens mij zijn die tiny houses vooral een speeltje van ontwerpers. Niet echt iets waar behoefte aan is. Al denk ik wel dat het systeem dat ontwikkelaars bepalen waar wij in moeten wonen wel aan een flinke update toe is.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In Nederland iets neerzetten voor continue bewoning en geen tax?
Dat bestaat hier niet, je zal betalen tot je dood gaat.
Ik heb 'ns een clipje op youtube gezien van iemand in Arizona die vanwege de financiële crisis een stukje grond voor 1000 dollar had gekocht en had daar voor zo'n 5000 dollar een complete blokhut met inrichting neergezet en nog maar zo'n 200 dollar in de maand nodig had om rond te komen.
Hij zei dat als hij dat kon dat dan een ander dat ook kon.
Ik heb 'm toen een bericht gestuurd dat alleen de grond hier in Nederland alleen al zo'n 50.000 euro of meer zou kosten.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Yup, en in belgie lukt dat ook niet. Je moet ergens je domiciliering neerplaatsen, en afhankelijk van die plaats betaal je je belastingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.