Lange deuvel in Iroko; ontvetten wil niet

WimM

Nieuw lid
4 feb 2014
5
0
Hoi mensen,

Nieuw op het forum: na jarenlang aan de constructie van ons huis gewerkt te hebben, ben ik nu aan het beginnen met de afwerking. Een mooi moment om van gast naar deelnemer om te schakelen.

Vandaag liep ik tegen een klein probleempje aan bij het maken van de binnendeuren. Ik ben Iroko met deuvelstokken aan het verbinden, waarbij ik deuvels gebruik die dwars door de stijl heen gaan. Ze zijn 14mm dik, 17cm lang, twee stuks per verbinding in een V-vorm voor extra stevigheid, vastgezet met witte houtlijm.

Nu weet ik dat je Iroko extra goed moet ontvetten. Het probleem is dat het me niet lukt om die deuvelgaten aan de binnenkant schoon te maken. Ik heb het geprobeerd met een dun stokje, omwikkeld met doek gedrenkt in ontvetter, maar daar kom ik niet diep genoeg mee.

Uiteindelijk heb ik de eerste deur in elkaar gezet zonder ontvetter. (Voor de deuvels dan, er zit ook lijm op de vlakverbinding, die is wel ontvet.)

Zou het zo goed gaan? En zo niet: iemand met tips?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Hoe breed zijn je deurstijlen en deurdikte 40mm ? 14mm is vrij dun met 2 deuvelstokken, 18mm is een stuk sterker.
Voor dit soort constructie's kan je beter een PU lijm gebruiken, ontvetten is niet nodig.
 

WimM

Nieuw lid
4 feb 2014
5
0
Als ontvetter gebruik ik in dit geval thinner, nagespoeld met water. (Normaliter gebruik ik universol, nu thinner omdat ik tips las dat bij Iroko een wat agressiever middel beter is.)

Het deurhout is 120x40, met de stelregel 1/3 x dikte kwam ik op 14mm deuvels uit. Ik heb al 50 meter deuvelstokken klaarliggen, dus die blijf ik liever gebruiken.

Voor de volledigheid nog even de hele procedure die ik voor de eerste deur gebruikt heb:

- eerst lijm ik de verbinding koud op elkaar met Tifafix, terwijl de deur met lijmklemmen op een werkblad gefixeerd wordt; ontvet met thinner

- na een uurtje drogen boor ik de gaten en voeg per verbinding twee deuvels in v-vorm toe, met houtlijm zonder ontvetter

Ik kwam trouwens vandaag nog wat Amerikaanse sites tegen die veel postiever waren over het lijmen van Iroko dan de NL sites die ik tot nu toe had gezien... Dat stelde weer iets gerust.
 

WimM

Nieuw lid
4 feb 2014
5
0
En nog terugkomend op de lijm: ik heb gezocht naar een dunne 1K PU-lijm die niet bruist. Bij mijn leverancier kwam ik uit op de Frencken K100, daar heb ik een flacon van besteld. Dat is een geschikt type?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.