houtdraaibank Ducuroir 365B var

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
ik heb een Ducuroir houtdraaibank 365variomatic gekregen, maar zonder klauwkop of -plaat.
De buitendiameter van de asschroefdraad is 50 mm.
Zijn dergelijke stukken nog verkrijgbaar of plaats ik best een (universele?) adaptor naar een meer gebruikelijke diameter?
Hoe pak ik dit best aan om deze draaibank gebruiksklaar te krijgen?
Welke klwauwplaat of -kop raad u me aan om als beginner aan de slag te kunnen gaan?
jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Werkbank als je tijd en zin hebt dan zijn wij vol verwachting naar foto's. De normale schroefdraad is m33. Hoe heb je de buitendiameter gemeten met een schuifmaat of duimstok?.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn schroefdraadmeters waarmee je de schroefdraad exact kunt bepalen (niet alleen de diameter, maar ook de spoed en of het metrisch of engelse draad is). Dat is het begin.
Als je dat weet, kun je een adapter laten draaien door iemand met een metaaldraaibank, naar M33, of een klauwplaat laten aanpassen aan de bestaande schroefdraad. Wat ben
je van plan er mee te draaien? Welke afmetingen (m.n. centerhoogte) heeft de draaibank?

Als je alleen pennen en trapspijlen wil draaien, dan is m33 meer dan voldoende en gemakkelijk voor het kopen van hulpmiddelen.

Als je vooral zo groot mogelijke schalen wil draaien en de draaibank laat dat toe, dan is het wellicht beter om een zware klauw aan de as zelf te schroeven en niet via een adapter.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hierbij enkele foto's van de draaibank.
DSCN1336.jpg
Er staat nog een kleine Huvema bovenop de Ducuroir B362.
DSCN1334.jpg
Het is een variomatic met 4 standen.
380V.
DSCN1335.jpg
Zo meet ik 50 mm diameter.
De centerhoogte is 31 cm en tussen de centers 125 cm.
Heeft er misschien iemand een dergelijk machine en/of gebruiksaanwijzing?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Laten we eerlijk zijn: het is geen ingewikkeld apparaat, een houtdraaibank. Kijk eens in de kop hoe de snelheidswissel gaat. Verder heb je aan handleiding niets nodig.
Je moet wel kunnen/leren houtdraaien, natuurlijk, maar dat leer je niet uit de handleiding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Draaibank ziet er veelbelovend uit. Kijk eens of je die ring met schroefdraad eraf kan krijgen. Ga met deze ring naar een metaaldraaier en laat er een maken met m33x3.5. Elke verloop met schroefdraad geeft een beetje speling/ afwijking. Dat is een betere oplossing dan hier weer een verloop opdraaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.