10,8 Volt cirkelzaag, geniaal of kansloos

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Van Bosch blauw kwam vorige week de maandelijkse email-spam binnen in mijn emailbox, normaal staat daar niet zo veel in maar deze keer viel mij een mini cirkelzaag op..

bosch-pro-gks-108-v-li-accu-cirkelzaag-85-x-15-mm-108-volt-2x-20-ah-li-ion-in-l-boxx.jpg

Werkt op 10,8 Volt, kost als je de accu's en lader al in bezit hebt 149 euro. Dat is inclusief een adapter om de linialen van Bosch te gebruiken.

Ik had eigenlijk meteen twee gevoelens, Geniaal! want af en toe is een 65mm cirkelzaag gewoon veel te groot, zeker als je moet werken op een klein latje.
Maar ook kansloos want ik voel al weer aankomen dat het een 'net-niet' apparaat is. Te weinig power en te snel leeg.

Nu ben ik in bezit van de accu's (1,5Ah weliswaar, niet de 2,0Ah die ze aanraden) en de linialen van Bosch dus misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Wat denken jullie, zou het wat kunnen zijn? Het heeft wel potentie.
Natuurlijk vervangt dit niet een grote cirkelzaag, maar ik heb ook een kleine bovenfrees omdat mijn grote bovenfrees soms gewoon te groot is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het was mij ook opgevallen, geweldig design maar met zulke batterijen kan je er haast doorgaand mee werken of een ganse plaat verzagen. Voor occasioneel gebruik, waarom niet. Zeker als je de batterijen al hebt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik weet niet wat je er mee wilt zagen, maar ik verwacht niet al teveel power in dit zaagje. Ik heb zelf een 14,4v van Panasonic en daar gaat een CLS zagen echt net mee. Wel bijzonder handzaam, maar beperkt qua toepassingen.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Haha nee ik ben niet van de handzaag, respect voor mensen die dat kunnen maar ik moet aan het zuurstof na 10 centimeter en ga zo scheef als een hoepel.

Ik heb maar 2 stuks handgereedschap, een tang en een hamer. Gisteren zelfs kroonsteentjes vast gedraaid met een accutol
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Bij ons op de werf moeten nogal dikwijls bestaande bakgoten (of zelfs nieuwe) aangepast worden. Hiervoor zou dit ideaal zijn!

Of gewoon kleine werken: aanpassing aan plinten, plafondlatjes, doorzagen van bestaande houten latten op de werf, ....

Niet elke zaag wordt gebruik voor het 'pure houtbewerking', maar kunnen ook in andere situaties gebruikt worden.
Mocht ik het geld kunnen missen, ik zou het zeker gebruiken!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Ga eens vragen om een demo bij een goede dealer. Als je er een paar meter dik hout mee kan zagen weet je al wat meer.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Toen wij ons huis verbouwden had de timmerman ook een vergelijkbaar cirkelzaagje op accu bij zich. Wij hebben van die isolatieblokjes tussen de stenen in de fundering. Dit was vrij hard spul. Om dit op maat te zagen is dit cirkelzaagje ideaal. Ook bij het afkorten van bestaande panlatten (die ter plekke op het dak ingekort moesten worden) was dit gereedschap ideaal. Zelfs voor 15 mm multiplex is de zaag te gebruiken.

Als je al accu's hebt, is dit zeker het proberen waard.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Leuk apparaatje maar een cirkelzaag trekt enorm veel stroom. Met een dergelijk kleine accu 1,5AH is je accu zo leeg. Dat is niet erg voor kleine stukjes maar verwacht er niet complete platen mee te kunnen zagen. Daarvoor is de accucapaciteit gewoonweg te klein.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Handcirkelzagen op accu zijn handig voor kleine zaagwerkzaamheden, ik heb zelf de DeWalt DC300, 36V en 2.0Ah accu.
Met 40 mm dik meranti schulpen is de accu wel leeg na 5 meter zagen. Met dun hout of plaatmateriaal zagen houd de accu
het een stuk langer vol.
1,5 Ah voor de Bosch kan wel, doet er toe wat je wilt zagen, 2.0ah geeft dan weer wat langer zaagtijd.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor de toepassingen van zo'n elektrischzaagje heb je aan de handzaag een prima alternatief lijkt me.

jaap

Kan nu werkelijk bijna niemand meer zagen met een handzaag?
Misschien iets voor de volgende forumdag, zagen met de handzaag en kapzaag, en aansluitend het slijpen er van :p
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Doe mij voor dat stuk uit de laminaatvloer maar een oscillerende machine, is veelzijdiger voor allerlei aanpassingsklusjes. Meerdere gereedschapsmerken verkopen ook van die
kleine reciprozaagjes op accu, heb ik hetzelfde bij: wat is het voordeel tov een handzaag?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Lijkt me handig voor meubelpanelen en ander plaatmateriaal icm. met een lineaal. Wat is de prijs van een zaagblad?
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Panasonic heeft ook een mooie, kun je ook staal mee zagen, heb laatst iemand M24 draadeind door zien zagen en daarna gewoon een balk 5x15

cas
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Die heb ik zoals eerder vermeld en ik zaag er o.a. lewisplaten mee. Met hout is hij minder goed 38mm CLS heeft hij behoorlijk moeite mee. 5x15 gaat hij volgens mij qua zaaghoogte niet trekken, weet je zeker dat die balk zo dik was?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.