Werkbank / zaagtafel / freestafel combinatie uitdaging

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Goedeavond allemaal!

Het is tijd dat ik stop met klungelen op schragen, boekjes, muurtjes en al het andere waar je iets op kunt leggen om te bewerken. Het wordt tijd voor een fatsoenlijke werkbank! Nu valt er genoeg te lezen op dit forum over werkbanken maken en ik heb de meeste bericht al wel meer dan 1 keer gelezen :p

Ik heb het geluk dat ik de beschikking heb over een riante werkplaats van 5 X 12 meter als het droog is en 2 X 3 als het regent :cool: Omdat het in Nederland nog wel eens wil regenen gaan we maar van de laatste afmeting uit. In dit gigantische pand moeten ook nog een aantal fietsen staan en een motor. Dit zorgt er voor dat ik een combinatiebank wil maken.

Wat wil ik allemaal kunnen met deze bank?

Hij moet te gebruiken zijn als zaagtafel, als freestafel, montagetafel en voor het gebruik van handgereedschap zoals een schaaf. Afmeting mag worden 150 X 65 cm en het liefste verrijdbaar.

Zelf heb ik iets bedacht als onderstaande tekening:
20140202_213619.jpg

Op 85 cm hoogte het gedeelte met de zaagtafel en freestafel (geleiders afneembaar) en voor de handbewerkingen een torsiebox van 4 à 5 cm die er bovenop gelegd wordt en op de plek gehouden wordt door duvels of iets dergelijks. Dit bovenste gedeelte wil ik dan voorzien van dogholes en ook kunnen gebruiken als uitvoertafel voor de zaag en extra oppervlak als montagetafel.

Wat is jullie idee hierover? Zou dit tot een werkbaar iets gemaakt kunnen worden? Ideaal is het niet, maar je moet toch iets in een kleine ruimte.

Groet, Joris
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ja was ik zeker. Maar de eerste post is aangepast 2 min na mijn post, wellicht dat dat iets te maken heeft met het feit dat de tekening nu wel te zien ij :D

De tekening ziet er mooi en compact uit, maar hoeveel ruimte hebt je om de bank heen? Link/rechts/voor en achter?
 
Laatst bewerkt:

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
De ruimte is niet heel groot. De meeste ruimte winst is te halen als ik de werkbank naar het midden haal.

Ik heb even snel een tekeningetje gemaakt. Deze is echter niet helemaal op schaal.

20140203_192420.jpg

De lengte is 3 meter en een beetje.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Niemand een mening hierover?

Dan wordt het denk ik maar gewoon proberen...mocht het niet lukken heb ik nog genoeg hout over om kistjes van te maken :p
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
op zich lijkt het me wel werkbaar, maar je houdt relatief weinig echte werkruimte over naast je zaag en freestafel.
Als je er een of wellicht beide gebruikt voor een project, waar ga je je werkstukken en losse tools dan neerleggen?

Daarnaast zou ik zorgen voor een goed wielen systeem onder je bank. Wellicht heb je wat aan dit linkje
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Bedankt voor je reactie! Dat is wel een goed punt waar ik zelf niet aan gedacht had.

Ik zal onder de hangende kasten een plek kunnen maken voor los gereedschap. Eventueel onder het werkblad waar het kan een verdieping maken voor gereedschap.

Zat voor het neerleggen van planken te denken aan het ophangen van zo'n railsysteem aan de muur war je plane dragers in kunt steken.


Voor 2 aparte banken heb ik ook niet echt de ruimte, ze worden dan allebei zo kort dat het niet werkbaar is vrees ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.