CMS-OF en CMS-MOD-TS 75 in eigen werkbank (verbeterde versie)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Onlangs bouwde ik met hulp en advies van hier een werkbank
(hier te zien http://www.woodworking.nl/showthrea...-bouwen-werkbank&p=88830&viewfull=1#post88830)

In dat concept heb ik met zagen en frezen een voorziening gemaakt waar ik deze ik kan hangen
dat ging al mis doordat ik verkeerd om heb gewerkt maar is niet zo heel erg.
Vervelender is dat de platen niet naar mijn zin liggen en ze kunnen er maar op 1 manier in (op de originele tafel kun je ze omdraaien)

Van de week bij mijn maatje (die heeft een tafel staan) eens goed gekeken en ik ben er wel uit, het kan heel anders en ook heel simpel

Morgen even wat profielen halen, de zaag er in, foto's maken en dan zal ik de update hier posten, ik kan wel verklappen dat het de eenvoud zelf is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een berg materialen gehaald (het resultaat moet natuurlijk optimaal zijn) nog geen tijd om de aanpassingen er in te knutselen
hopelijk lukt het morgen, zal dan meteen foto's maken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dit is wat ik er in eerste instantie van gebakken had

20140204_140003.jpg

Hier was ik niet helemaal tevreden over, er zat in de CMS bladen wat verschil en moest ik al snel gaan aanpassen om beide op dezelfde plek te kunnen passen.

Een maatje van mij heeft een originele tafel staan dus daar kijken hoe het echt zat.
Simpel, dat kon dus veel beter....

De zaag gepakt en de eerder profielen er uit gezaagd totdat ik een gat over hield waar precies de hele inleg plaat in past
20140204_141228.jpg

Dan is het tijd om de nieuwe constructie te maken, dit is toch wel een technisch hoogstandje ;)

Eerst de benodigde delen op maat zagen

20140204_141922.jpg

Dan komt het belangrijkste de profielen plaatsen
Dit dient te gebeuren op -5mm van de bovenkant werkblad

Zo ziet het geheel er dan uit

20140204_144729.jpg

20140204_144737.jpg

Jullie begrijpen wel, bovenstaande verhaal was ook een beetje met een dikke knipoog
Dit had ik eerder kunnen bedenken, maar zonder de originele tafel bekeken te hebben zag ik het gewoon niet

Materialen die ik gebruikt heb is één hoekprofiel van 1 meter bij 10x20x2mm, kosten € 3,49 :D

Het voordeel van dit systeem is dat ik nu ook de bladen er op 2 manieren in kan leggen (is op een echte CMS tafel ook)

20140204_144814.jpg

20140204_144833.jpg

Nu nog even die andere aanpassen en dan ben ik tevreden :)

20140204_145021.jpg

Tot slot:
De vergrendeling waarmee je het blad kan vast zetten werkt hierbij niet
Maar een beetje handige woodworker weet daar wel iets passend voor te maken, dat zal geen rocketscience zijn

20140204_145125.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Erg mooi, ik volg jouw werkbankbouwerij al even. Daar ga ik zeker wat van lenen. Ligt de bovenkant van de module nu precies in het vlak van je tafel, of zou je voor fijnafstelling nog met stelschroefjes willen/moeten werken? Ik wil de MFTC gaan bouwen en de extra tafeluitbreidingen eventueel op een vergelijkbare manier tot moduledrager(s) transformeren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb aan het einde 3 gaatjes kort op elkaar (1cm) gedaan, dan heb ik de strips eerst met het uiterste schroefje vast gezet op wat ik gemeten had
Daarna nog bijstellen (schroefjes iets los) dan een extra schroefje op het volgende gaatje, toen het goed was alles vast gezet

MAAR: het kan makkelijker
Als je even een klosje maakt en daar 5mm van af freest dan kun je die op je blad leggen en dan je L profiel er tegen aan, dan is het ook goed

Ps. de 5mm was om precies te zijn 5.05mm op mijn digitale schuifmaat

Als je de gaatjes iets groter boort dan het schroefje en platte schroeven neemt (iig niet verzonken) dan kun je door de schroef te lossen nog iets heen en weer schuiven
Ik ben tevreden, met een haaks blokje heb ik gekeken of ik in alle richtingen zonder weerstand kan schuiven en dat ging perfect
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Waarom heb je de zaagunit in deze richting ingebouwd. Je zaagt van links naar rechts ipv voor naar achter. Lijkt me ook voor de geleiding niet makkelijk of zie ik dingen over het hoofd. Zelf ben ik ook bezig om zaagtafel te bouwen, wel de festool zaag, maar eigen bouwtafel...is wel even puzzelen geweest. Ben alleen van plan om er nog bovenblad van 4 mm op te zetten.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?9961-Festool-EBQ-in-eigenbouw-zaagtafel-(Versie-2-0)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Omdat ik dan langere delen kan zagen
als ik hem op de andere plek leg, dan zaag ik in de andere richting, zo ben ik flexibeler
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.