Houtsoorten voor badkamerrmeubel

Per

Nieuw lid
2 feb 2014
5
0
Hallo allemaal,

Ik wil mijn eigen badkamermeubel gaan maken uit twee soorten hout. Een lichte en donkere variant zodat het een speels karakter krijgt. De houtsoorten moeten bestand zijn tegen de natte/vochtige ruimte, goed bij elkaar passen en geschikt zijn als meubelhout. Ik weet nog niet hoe ik het precies ga behandelen, het liefst wil ik dat het hout zoveel mogelijk zijn eigen karakter blijft hebben. Hebben jullie ideeën welke soorten hout ik hiervoor kan gebruiken met welke eventuele behandeling?

Groeten, Per


edit: titel aangepast
 
Laatst bewerkt door een moderator:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De mate waarin je het hout gaat afwerken speelt toch wel een grote rol bij de bepaling van het soort hout dat je beter wel of niet kunt gebruiken.

Uit je verhaal begrijp ik dat de kleuren vanuit het hout zelf moeten komen, bijv. noten met essen, maar je kunt natuurlijk ook de kleur scharkering bereiken door kleurlak/beits.


Wat ook van belang is, wat voor een soort meubel moet het worden, beter gezegd, hoe intensief komt het in contact met water.
 

Per

Nieuw lid
2 feb 2014
5
0
Noten en Essen zou perfect zijn alleen vallen ze helaas onder een lagere duurzaamheidsklasse.

Het water van de douche raakt soms de zijkant van het hout dus ik zit echt aan duurzaamheid 1 a 2 te denken.

Ik wil zwaluwstaartverbindingen gaan maken met twee kleuren hout. Als mijn ontwerp af is zal ik m op dit forum posten. Beitsen wil ik niet. Hooguit een laag kleurloze vernis. Kastanje is ook mooi alleen weet ik niet wat daar mooi bij past.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
ik heb gerookt eiken gebruikt. Is donker van kleur en prima bestand tegen vocht. Afwerking met osmo hardwax olie. Zie forum voor foto's :D
welke anders soort erbij? Ik zou het niet weten, wellicht gewoon licht eiken, dan heb je dus licht met donker!
 

Per

Nieuw lid
2 feb 2014
5
0
Hey Davee, ik heb even gezocht en je planken gevonden. Het zijn erg mooie planken! Ik ben zelf opzoek naar een groter contrast. Ik vond zojuist de volgende afbeelding op google: http://www.brookscustom.com/images/species-slides/Wenge-and-Ash-End-Grain-Close-up.jpg. Betreft wenge vs eiken. Alleen de nerven passen niet ideaal bij elkaar vind ik. Dus ik zoek nog even verder. Ik heb geduld want ik heb nog een stoelproject die ik af wil maken :)
Osmo hardwax olie lijkt me ideaal!
 
Laatst bewerkt:

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ik zou oppassen met osmo hardwax icm met kit.
Onze kitter (een beruchte in de omgeving Alkmaar) ging gewoon weer weg toen hij voelde dat er osmo hardwax opzat.
Dus eerst kitten en dan osmo ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Of Trealyx naturel 2 componenten lak. Zo goed als onzichtbaar. Prachtige naturel uitstraling.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Of Trealyx naturel 2 componenten lak. Zo goed als onzichtbaar. Prachtige naturel uitstraling.

JAAAA, dat is het echte topspul hoor! Kanon hard en als je het in Ultra mat neemt dan moet je weten dat het erop zit anders zou je denken dat het gewoon onbehandeld is.

Met dat spul heb ik hier de massief eiken entree bewerkt. Daar komen dus elke dag de vieze, natte pootjes overheen. Zand onder de zolen gecombineerd met vocht en die lak geeft geen krimp!
 

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
PICT1535.JPG

Ik heb in onze badkamers wastafel meubels gemaakt van Appelhout. Dat heeft een erg mooie tekening, contrast met licxht en donker hout. De afwerking is met OSMO hardwax. In de eerste badkamer gaf dat velkken incombinatie met paradontax tandpasta (bevat zout). In de tweede badkamer heb ik 6 lagen OSMo gebruikt en gaat het goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.