Het zagen van de pennen gaat op de lintzaag zeer snel (maximaal 5 min per pen

)
Ik zaag de borsten met de zaagtafel en vervolgens de pennen met de lintzaag. Meestal zaag ik met de lintzaag uit de vrije hand, maar als het zaagblad goed scherp is en ik veel pennen moet zagen gebruik ik de aanslag.
NAtuurlijk kun je met de frees nauwkeuriger werken, maar ook met de lintzaag passen de pennen vrijwel altijd in een keer. Het handwerk dat ik aan de pennen heb is het afronden v/d hoeken omdat ik de gaten met de bovenfrees maak (maar daar heb ik inmiddels aardig handigheid in gekregen

)
Initieel heb ik de lintzaag aangeschaft voor het maken van zwaluwstaartverbindingen. Ik had een opdracht om een aantal "kubus" tafeltjes te maken van 4 cm dik eiken. De hoeken moesten zwaluwstaartverbindingen worden. Met de hand zagen zag ik niet zitten (tijdrovend en het moet allemaal in de spaarzame avonduren) en met de bovenfrees was allemaal erg duur geworden (mal + grote frezen).
In de praktijk gebruik ik de lintzaag vooral voor het maken van houtverbindingen (zwaluwstaart en pen/gat) en het zagen van ronde vormen. Ik vind een lintzaag erg prettig werken.
Een groot voordeel van de lintzaag zijn de lage kosten in gebruik. Je koopt 5 zaaglinten voor de prijs van 1 circelzaagblad. Bovendien schijnt het slijpen van zaaglinten met een fijl door de amateur goed uit te voeren te zijn, zodat de bladen nog langer mee kunnen. Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Gr,
gandel