Zwart MDF kastenwand

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Hoi,
ik zou willen een zwarte MDF kastenwand maken met (massief) eiken inlegdeuren. Nu heb ik al wel wat ervaring met algemene houtbewerking, maar niet met meubels.
De basis van deze kast is eigenlijk een boekenrek, ik zou deze met lamelo's in elkaar zetten in zwarte MDF van 18mm, is dat een goed plan ?Voor de achterwand, waarschijnlijk best infrezen (U), of hoe zouden jullie dit doen ?
De eiken inlegdeurtjes zou ik uit meubelpaneel maken ? Hier moet achteraan een lat worden voorzien tegen kromtrekken ?
Dan rest er de scharnieren, hebbe jullie hier advies ? Ik veronderstel met een mal ?
Alvast bedankt voor de tips & tricks.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Dat kan. Ik zou beginnen met een schets of tekening. Achterwand kan er ook koud tegenaan geschroefd worden wanneer de zijdes niet zichtbaar zijn, hangt van de situatie af. En massieve inliggende deuren zou ik afraden ivm werking van het hout. Zou eerder voor met eiken gefineerd mdf gaan. Wil je perse massieve deuren dan iets grotere hangnaden aanhouden.
Scharnieren zou ik potscharnieren gebruiken en dan de versie voor inliggende deuren.
Je kunt werken met blum scharnieren en dan de Blum ecodrill aanschaffen, maar je kunt ook de potgaten boren met een 35mm forstner boor. Er bestaan simpele mallen om mee te boren, kunt ook zelf iets maken, ook om af te tekenen.
Je kunt de gaten ook frezen met een bovenfrees en 35mm bit.
Kortom genoeg opties, maar maak eerst een tekening en plan en stel vooral vragen.
 

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Heb ze even getekend in de Blum configurator. Corpus zwart MDF, deuren eik fineer inliggend en 2 open vakken.Wat denken jullie ?
Als ik het goed heb kan de houthandel ook de rijboringen en groef voor de rug doen.


1698830994240.png
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Die rijboringen aan de binnenkant vind ik zelf nooit zo mooi. Een kast is in aanzicht mooi door de vakken en vlakken verdeling. Soms moet je rekening houden met de voorwerpen die er in moeten. In sommige gevallen, als er beeldjes of vazen in komen te staan, zou ik ook direct iets doen met de verlichting in de kast.
De stevigste kast krijg je als je de leg planken met zwaluwstaarten in de zijwanden zet. En je kunt overwegen op de legplanken uit 1 stuk te maken en middelste staander als ondersteuning gebruiken. Opties genoeg.

jaap
 

jorisvh

Post veel
houthandels die zaag-, afplak- & freeswerk doen hebben daarvoor meestal een excel sjabloon dat je moet invullen.
voor rijboringen specificeer je bvb de afstand onder/boven en dan wordt op 37mm van de voorzijde en de achterzijde (of desgevallend de groef) een volledige rij gaten geboord. die gaten op 37mm kunnen voor de montageplaatjes dienen maar niet als het inliggende deuren zijn.
als ze een groef doen is dat altijd 8,3mm (voor 8mm ruggen). ok voor melamine maar zwart MDF vind je niet makkelijk in 8mm, meestal 9mm.
scharniertops altijd 80mm van boven/onder en 5mm van de rand.
als je wil laten maken wat je getekend hebt dan zal je volledige CAD moeten duursturen. die kan je wel uit de blum configurator halen maar daar zit de houthandel wellicht niet op te wachten.
ik zou een pdf met productie tekeningen draaien en op basis daarvan zelf gaten boren met een mal.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik zie dat de kast zo op de vloer staat, geen plint of stel mogelijkheden? Ik zou dat afraden.
Verder zou ik de zijdes laten doorlopen als je daar tegenaan kijkt, maar hangt van je smaak en de situatie af.
Verlichting in de open vakken vind ik ook een goed idee.
 

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Ben gaan informeren, en houthandel kan deze volledig voorgezaagd, gefreesd,... als pakket leveren.
Deurtjes zouden dan uit eikenfineer zijn met een afkanting.
Ik overweeg om nu ook mijn terrarium op dezelfde manier te gaan laten maken, zou de fineer dit overleven ?
Heel de binnenkant zal met expoxyhars behandeld worden, maar in de bak is het natuurlijk zo'n 40 graden en veel UV...
Zou er zo uitzien langs de 2 kanten (corpus MDF zwart, de 2 inliggende panelen eikfineer):
1700402942337.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.